Narcissen 2024

Gestart door Luc Scheldeman, 2 januari 2024, 20:21:22

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Hoe snel dat kan gaan ......Vandaag was het al zover !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2024, 17:51:18Hoe snel dat kan gaan ......Vandaag was het al zover !

Voor de mensen die van statistieken houden :
2021 - eerste bloemen op 26/12
2022- op 27/12 ( en nog is na nieuwjaar op 03/01 )
2024 - op 19/12
Dus een goede vroege bloeier !

Nu mijn plant van dit jaar is een nieuwe  ::) Want ik ben hem in 2023 kwijt gespeeld . Lessions learned  : hij mag zeker niet te nat staan in de winter . Nu staat hij in een verhoogd  bed  en dat is zeker beter .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 19 december 2024, 17:51:18
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Hoe snel dat kan gaan ......Vandaag was het al zover !

Knappe Narcis , Kris , leuk om zo'n vroege bloeier in de verzameling te hebben !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Het is zeker een asturiensis type en ik vermoed een selectie uit de natuur.
Wel vreemd dat deze geen zaden vormt waardoor je zou kunnen denken dat het een hybride is.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 19 december 2024, 21:33:06Het is zeker een asturiensis type en ik vermoed een selectie uit de natuur.
Wel vreemd dat deze geen zaden vormt waardoor je zou kunnen denken dat het een hybride is.

Heb jij hem ook Luc ? En groeit hij bij jou goed aan ? Heb je hem buiten of binnen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 december 2024, 07:46:26
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 december 2024, 17:59:03
Narcissus 'Cedric Morris'  is hier altijd vroeg ....Hij werd gevonden het  wild door  Sir Cedric Morris in de jaren '70  , in Galicia (Noord Spanje )  in de omgeving van Luarca . Is een asturiensis  type zeker ?
Citaat van: Luc Scheldeman op 19 december 2024, 21:33:06Het is zeker een asturiensis type en ik vermoed een selectie uit de natuur.
Wel vreemd dat deze geen zaden vormt waardoor je zou kunnen denken dat het een hybride is.

Heb jij hem ook Luc ? En groeit hij bij jou goed aan ? Heb je hem buiten of binnen ?
De vorm (selectie ?) Cedric Morris heb ik nog nooit zelf gehad.
Ik heb wel al jaren Narcissus asturiensis (gekweekt uit verzamelde zaden) in de rotstuin zonder enige bescherming.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

#186
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:00:54
De vorm (selectie ?) Cedric Morris heb ik nog nooit zelf gehad.
Ik heb wel al jaren Narcissus asturiensis (gekweekt uit verzamelde zaden) in de rotstuin zonder enige bescherming.
Ik vind hem vooral waardevol omdat hij zo vroeg bloeit Luc .Bij sommigen al in november , hier in december. Maar hij is wel erg kieskeurig zo blijkt . Een verhaal wat ik overal lees en hoor . Niet de sterkste vorm van asturiensis zoveel is duidelijk. Jouw planten uit zaad opgekweekt zullen zoveel sterker zijn , daar twijfel ik niet aan . De bloemen zijn steriel en dus is  het winnen van zaad onmogelijk maar schijnbaar is hij wel te bestuiven via kruisbestuiving met onder andere Narcissus 'Rynveld's Early Sensation' . Gek dat hij dan wel zaden geeft. Ik ben nooit op de plaatsen geweest waar ' CedricMorris'  is gevonden in Galicia en weet dus niet of het een natuurhybride kan zijn ?   
Een heel mooie pol trouwens die je toont .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 december 2024, 11:36:20
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:00:54
De vorm (selectie ?) Cedric Morris heb ik nog nooit zelf gehad.
Ik heb wel al jaren Narcissus asturiensis (gekweekt uit verzamelde zaden) in de rotstuin zonder enige bescherming.
Ik vind hem vooral waardevol omdat hij zo vroeg bloeit Luc .Bij sommigen al in november , hier in december. Maar hij is wel erg kieskeurig zo blijkt . Een verhaal wat ik overal lees en hoor . Niet de sterkste vorm van asturiensis zoveel is duidelijk. Jouw planten uit zaad opgekweekt zullen zoveel sterker zijn , daar twijfel ik niet aan . De bloemen zijn steriel en dus is  het winnen van zaad onmogelijk maar schijnbaar is hij wel te bestuiven via kruisbestuiving met onder andere Narcissus 'Rynveld's Early Sensation' . Gek dat hij dan wel zaden geeft. Ik ben nooit op de plaatsen geweest waar ' CedricMorris'  is gevonden in Galicia en weet dus niet of het een natuurhybride kan zijn ?   
Een heel mooie pol trouwens die je toont .
Narcissus asturiensis bloeit hier wel wat later. Als ik naar de data op mijn foto's kijk zie ik dat ze telkens in februari gemaakt zijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

De tweede soort die we absoluut wilden vinden tijdens onze recente trip in Almeria was Narcissus tortifolius.
Normaal is deze soort in bloei in jan-febr. maar door de recente regens is het seizoen wat naar voor geschoven.
Narcissus tortifolius komt maar heel beperkt voor en groeit in een onwaarschijnlijk habitat dat bijzonder rijk is aan gips (gypsum). Het zijn vrij forse planten met naar verhouding kleine bloemschermen met als meest in het oog springend kenmerk de in de lengte gedraaide bladeren.
Botanici gaan er van uit dat deze soort ooit ontstaan is als hybride (papyraceus x gaditanus ??) en zich in de loop van de tijd heeft gesetteld als soort. Vandaar dat de bloemen fertiel zijn en ook zaden geven.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:59:42
De tweede soort die we absoluut wilden vinden tijdens onze recente trip in Almeria was Narcissus tortifolius.
Normaal is deze soort in bloei in jan-febr. maar door de recente regens is het seizoen wat naar voor geschoven.
Narcissus tortifolius komt maar heel beperkt voor en groeit in een onwaarschijnlijk habitat dat bijzonder rijk is aan gips (gypsum). Het zijn vrij forse planten met naar verhouding kleine bloemschermen met als meest in het oog springend kenmerk de in de lengte gedraaide bladeren.
Botanici gaan er van uit dat deze soort ooit ontstaan is als hybride (papyraceus x gaditanus ??) en zich in de loop van de tijd heeft gesetteld als soort. Vandaar dat de bloemen fertiel zijn en ook zaden geven.

Heel speciaal Luc !!!!  :o :o Is die dan in cultuur , of is hij vanwege de gips factor onmogelijk in cultuur ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

#190
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 december 2024, 12:13:27
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:59:42
De tweede soort die we absoluut wilden vinden tijdens onze recente trip in Almeria was Narcissus tortifolius.
Normaal is deze soort in bloei in jan-febr. maar door de recente regens is het seizoen wat naar voor geschoven.
Narcissus tortifolius komt maar heel beperkt voor en groeit in een onwaarschijnlijk habitat dat bijzonder rijk is aan gips (gypsum). Het zijn vrij forse planten met naar verhouding kleine bloemschermen met als meest in het oog springend kenmerk de in de lengte gedraaide bladeren.
Botanici gaan er van uit dat deze soort ooit ontstaan is als hybride (papyraceus x gaditanus ??) en zich in de loop van de tijd heeft gesetteld als soort. Vandaar dat de bloemen fertiel zijn en ook zaden geven.

Heel speciaal Luc !!!!  :o :o Is die dan in cultuur , of is hij vanwege de gips factor onmogelijk in cultuur ?
Geen idee wie deze plant heeft.
Planten die in gypsum groeien zijn sowieso niet gemakkelijk.  Heb jij ooit Pavelka zaden uit gypsum gebieden gezaaid ?
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:59:42
De tweede soort die we absoluut wilden vinden tijdens onze recente trip in Almeria was Narcissus tortifolius.
Normaal is deze soort in bloei in jan-febr. maar door de recente regens is het seizoen wat naar voor geschoven.
Narcissus tortifolius komt maar heel beperkt voor en groeit in een onwaarschijnlijk habitat dat bijzonder rijk is aan gips (gypsum). Het zijn vrij forse planten met naar verhouding kleine bloemschermen met als meest in het oog springend kenmerk de in de lengte gedraaide bladeren.
Botanici gaan er van uit dat deze soort ooit ontstaan is als hybride (papyraceus x gaditanus ??) en zich in de loop van de tijd heeft gesetteld als soort. Vandaar dat de bloemen fertiel zijn en ook zaden geven.

Ziet er een dor en droog habitat uit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2024, 18:41:27
Citaat van: Luc Scheldeman op 20 december 2024, 11:59:42
De tweede soort die we absoluut wilden vinden tijdens onze recente trip in Almeria was Narcissus tortifolius.
Normaal is deze soort in bloei in jan-febr. maar door de recente regens is het seizoen wat naar voor geschoven.
Narcissus tortifolius komt maar heel beperkt voor en groeit in een onwaarschijnlijk habitat dat bijzonder rijk is aan gips (gypsum). Het zijn vrij forse planten met naar verhouding kleine bloemschermen met als meest in het oog springend kenmerk de in de lengte gedraaide bladeren.
Botanici gaan er van uit dat deze soort ooit ontstaan is als hybride (papyraceus x gaditanus ??) en zich in de loop van de tijd heeft gesetteld als soort. Vandaar dat de bloemen fertiel zijn en ook zaden geven.

Ziet er een dor en droog habitat uit?
De hele streek wordt in de zomer een woestijn.
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Wat Narcissen die de tuin opfleuren
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 december 2024, 20:21:25
Wat Narcissen die de tuin opfleuren

Doen het niet slecht buiten Danny .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "