Bloei Mei-Juni 2024

Gestart door Mark Stolk, 1 mei 2024, 21:22:18

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 juni 2024, 12:30:52
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:58:16
Coronilla orientalis heeft erg te lijden gehad onder het natte weer en de slakken. Uiteindelijk heeft de plant zich hersteld en toont alsnog wat bloemen.

Een heel mooie vlinderbloemige Frankie , blijft hij wat beschaafd in groei ? Zoals je weet is de ruimte hier beperkt ...

Dat valt vrij goed mee met deze soort, Kris. In diameter heeft hij ongeveer een doorsnede van 20 cm. Ik zou hem zeker aanbevelen voor de kleinere tuin. Hij ontwikkelt bovendien ook niet zoveel loof.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 juni 2024, 12:44:12
Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:39:35
Anthyllis hermanniae minor is nog zo'n plant naar mijn hart. Een must voor iedere rotstuin eigenlijk. Zowel hete als natte periodes lijken hem niet te deren en bloeit nu zeer rijk. Blijft heel laag, maar stoelt nu wel langzaam verder uit.

Je hebt duidelijk -niet onterecht trouwens -een boontje voor de vlinder bloemigen Frankie ....

Zeker weten, Kris. Bovendien trekken ze ook veel insecten aan.

Frankie Wulleman

Een wit bloeiende Thymus verspreidt zich door de rotstuin via uitlopers en zaailingen.

Frankie Wulleman

Dianthus ferrugineus met fel gekleurde bloemen.

Frankie Wulleman

Dianthus 'Eileen Lever'.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 juni 2024, 12:29:24
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2024, 12:16:04
Verbascum 'Letitia' en Onosma tauricum zijn 2 geeltjes die toch nog voor een beetje zon zorgen tijdens dit sombere lenteweer ...
Citaat van: Luc Gilgemyn op  1 juni 2024, 12:47:08Binnen een vijftiental jaar zal je Letitia er ongeveer zo uit zien Kris...  ;)  Al vind je hem dan waarschijnlijk te groot worden... met zijn 75cm breedte  ((--11
Indrukwekkend en heel mooi Luc ...of mijn plant binnen 15 jaar zo groot wordt is helemaal niet zeker volgens mij...Ik durf planten wel eens wat te pesten , zo staat mijn "Letitia ' in zuiver grof zand met Japans grit en dus zonder aarde/humus of whatever ... :o :-X

Verbascum 'Letitia' heeft niet veel nodig om uit te groeien, Kris, maak je maar geen illusies.

Frankie Wulleman

Citaat van: Mark Stolk op  3 juni 2024, 15:35:02
Het blauw van de Lithodora diffusa is prachtig, evenals het rood van de Potentilla atrosanguinea. Verder Haplopappus reiderii en de Tragopogon porrifolius (paarse morgenster)

Mooie reeks, Marc.

Frankie Wulleman

Opgekweekt uit zaad: Hypericum aviculariifolium, afkomstig uit Turkije.

Thomas Eckert

Hier is nog een puzzel voor me...Aster coloradoensis maakt veel lichter gekleurde bloemen naast de typische roze bloemen. Eentje is bijna wit...ðŸ¤"

Kent iemand dit "fenomeen" bij deze soort?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 juni 2024, 22:12:29
Dianthus 'Eileen Lever'.

Blijft een heel goed anjertje Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  2 juni 2024, 22:58:16
Coronilla orientalis heeft erg te lijden gehad onder het natte weer en de slakken. Uiteindelijk heeft de plant zich hersteld en toont alsnog wat bloemen.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 juni 2024, 12:30:52Een heel mooie vlinderbloemige Frankie , blijft hij wat beschaafd in groei ? Zoals je weet is de ruimte hier beperkt ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 juni 2024, 21:58:48Dat valt vrij goed mee met deze soort, Kris. In diameter heeft hij ongeveer een doorsnede van 20 cm. Ik zou hem zeker aanbevelen voor de kleinere tuin. Hij ontwikkelt bovendien ook niet zoveel loof.

Bedankt Frankie ! Ik zet hem op mijn lijstje ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  6 juni 2024, 10:00:25
Hier is nog een puzzel voor me...Aster coloradoensis maakt veel lichter gekleurde bloemen naast de typische roze bloemen. Eentje is bijna wit...ðŸ¤"

Heel merkwaardig .... Nooit eerder gezien Thomas , is dat allemaal 1 plant ?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 juni 2024, 22:42:49
Opgekweekt uit zaad: Hypericum aviculariifolium, afkomstig uit Turkije.

Leuk plantje , heb ik hier ook ergens staan als jonge plant ....

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 juni 2024, 13:27:16
Citaat van: Thomas Eckert op  6 juni 2024, 10:00:25

Heel merkwaardig .... Nooit eerder gezien Thomas , is dat allemaal 1 plant ?

Nee Kris... twee exemplaren, maar van dezelfde oorsprong. Loof en bloemvorm zijn identiek... alleen de kleur verschilt.

Ik heb net hetzelfde ontdekt met mijn Campanula sarmatica subsp. woronowii (uit de Kaukasus). Die heeft voor het eerst witte bloemen geproduceerd. Dit is een exemplaar... wel grappig (?)

Eberhard Proessdorf

Dit is niet ongewoon bij Campanula. Hier is een foto van mijn Campanula saxifraga.