Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Mark Stolk

Hebben jullie tips voor mij? Deze Dionysia tapetodes heb ik op de plantenbeurs gekocht. Ik heb hem in zijn potje in een mengsel gezet wat vrij zandig is met wat klei en kleine steentjes, heel fijn korrelig allemaal. Één keer per week ruim water rond de pot gegeven. Nooit op de plant zelf. Geleidelijk aan is de plant vergeeld en nu morsdood.  Wat kan beter?
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op  5 juli 2025, 14:50:16
Hebben jullie tips voor mij? Deze Dionysia tapetodes heb ik op de plantenbeurs gekocht. Ik heb hem in zijn potje in een mengsel gezet wat vrij zandig is met wat klei en kleine steentjes, heel fijn korrelig allemaal. Één keer per week ruim water rond de pot gegeven. Nooit op de plant zelf. Geleidelijk aan is de plant vergeeld en nu morsdood.  Wat kan beter?

Moeilijk zo te zeggen Mark ...wanneer heb je deze verplant ? Kan het op de foto niet zo goed zien maar lijkt me dat hij teveel water heeft opgenomen . Klei zeg je . Klei is risky als je er teveel hebt van gebruikt omdat dit veel te lang water vast houd .Houd er ook rekening mee dat deze planten geen water opnemen bij heel hoge temperaturen .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Enkele bijzondere Linums die hier allemaal in de crevice staan......

1/ Linum elegans -ex Ger
2/ Linum sp. ex Hana Zíková - Hana had er geen naam van maar zou dit de dwergvorm kunnen zijn van campanulatum ?
3/ Linum cariense (opgekweekt uit zaden )
4/ Linum suffruticosum 'Spanish Eyes' (ex Johan VDA)

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 juli 2025, 10:15:05

1/ Linum elegans -ex Ger
2/ Linum sp. ex Hana Zíková - Hana had er geen naam van maar zou dit de dwergvorm kunnen zijn van campanulatum ?
Kris, ze zien er goed uit! Heb je met deze hitte en droogte er een schaduwdoek overgedaan?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

1/ Linum elegans -ex Ger
Citaat van: Herman Mylemans op 20 juli 2025, 11:39:40
Kris, ze zien er goed uit! Heb je met deze hitte en droogte er een schaduwdoek overgedaan?
Bedankt Herman , neen  niks van schaduwdoek of wat dan ook gebruikt ...De Linums kunnen op dat gebied meestal wat hebben ...Alleen elegans staat een klein beetje achter een steen gepositioneerd waardoor hij iets later de volle zon krijgt . De crevice kreeg wel regelmatig water bij omdat ik er dit voorjaar ook nog redelijk wat nieuw materiaal heb ingezet . 

Herman Mylemans

Hier zijn toch redelijk wat planten kapot gebrand.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 20 juli 2025, 16:20:37
Hier zijn toch redelijk wat planten kapot gebrand.

Er zijn hier ook wel slachtoffers gevallen Herman !
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=136.msg146986#msg146986

Frankie Wulleman

1/ Linum elegans -ex Ger

Mooie verzameling, Kris.
Ik ben een partijtje Linum elegans aan het opkweken uit zaad, wat tergend traag verloopt. Ook na twee jaar komen er nog zaailingen boven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 juli 2025, 11:46:23
Ik ben een partijtje Linum elegans aan het opkweken uit zaad, wat tergend traag verloopt. Ook na twee jaar komen er nog zaailingen boven.

Dank je Frankie , ik weet het ...daar is veel geduld voor nodig . Maar de beloning zal wel op zijn navenant zijn  ;)

Kris De Raeymaeker

Leucogenes grandiceps is ook zo een plant uit Nieuw Zeeland die zo goed als onmogelijk wordt in ons klimaat. Toch gaan we nog eens een poging wagen ...

Luc Scheldeman

Een spontane zaailing die zich gemanifesteerd heeft in het plantenframe heb ik nu verplaatst naar een geschiktere plaats. Als ik de naam goed heb is dit een Spaeralcaea caespitosa die voorkomt in Utah & Nevada.
Vermits ik die plant nooit zelf heb aangekocht moet die als zaad meegekomen zijn met een andere plant....

Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 augustus 2025, 15:00:42Een spontane zaailing die zich gemanifesteerd heeft in het plantenframe heb ik nu verplaatst naar een geschiktere plaats. Als ik de naam goed heb is dit een Spaeralcaea caespitosa die voorkomt in Utah & Nevada.
Vermits ik die plant nooit zelf heb aangekocht moet die als zaad meegekomen zijn met een andere plant....

Een leuke verrassing , Luc  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 augustus 2025, 15:00:42Een spontane zaailing die zich gemanifesteerd heeft in het plantenframe heb ik nu verplaatst naar een geschiktere plaats. Als ik de naam goed heb is dit een Spaeralcaea caespitosa die voorkomt in Utah & Nevada.

Wees er heel blij mee Luc !!! Een super soort !

Kris De Raeymaeker

Nototriche macleanii met een spaarzame bloei ...Geen pot vol zoals ik het bij Harry onlangs zag. Een favoriet maar ik bijt me voorlopig de tanden stuk op de vermeerdering.Nog geen enkele aan de wortel gekregen voorlopig  >:(  >:(

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 16 augustus 2025, 10:09:21Nototriche macleanii met een spaarzame bloei ...Geen pot vol zoals ik het bij Harry onlangs zag. Een favoriet maar ik bijt me voorlopig de tanden stuk op de vermeerdering.Nog geen enkele aan de wortel gekregen voorlopig  >:(  >:(

Prachtige bijzondere plant Kris , mij totaal onbekend ! De bloem lijkt goed op een crocus  ))4
Ieper , West-Vlaanderen