Auteur Topic: Lente in West-Kreta 2024  (gelezen 12509 keer)

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Re: Lente in West-Kreta 2024
« Reactie #195 Gepost op: 9 december 2024, 20:14:05 »
Ja,Ophrys spruneri is een fantastische orchidee. Een van de grootste soorten, qua lipgrootte.
Ophrys ariadnae is ook heel bijzonder, wel moeilijk te onderscheiden van Ophrys cretica. De bloeitijd is een hulpmiddel. Deze laatste bloeit in april en ariadnae in maart, maar er is ook overlap. Misschien is dat de reden dat je zo vroeg nog geen cretica gevonden hebt, maar dat kan nog komen, je was er twee weken geloof ik.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
« Reactie #196 Gepost op: 9 december 2024, 20:20:46 »
Niet alleen naar planten gaan zoeken, he. Ook nog wat cultuur voorzien, zwembadje doen, markten bezoeken, foto's aan de zee nemen.  :D  Een kwart van een verloren dag of zo ...  ;)

En speciaal voor onze Frankie dan ook een streepje cultuur .Zowat het liefelijkste kerkje dat ik ken ,kerk van St. Nicholas in de Kourtaliotiko-kloof. Wat een ligging !
De kloof zelf is ook werkelijk een prachtig stukje natuur .

Wat een prachtige ligging van dat kerkje! Het gebergte doet me een beetje denken aan de Dolomieten met zijn grillig en rafelig karakter.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #197 Gepost op: 9 december 2024, 20:22:14 »
Ik vind deze Lupinus pilosus ook altijd zo een prachtplant om tegen te komen in de natuur in Kreta !

Schitterend blauw! Een lupinus die waarschijnlijk niet in cultuur is?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #198 Gepost op: 9 december 2024, 20:25:08 »
Ranunculus asiaticus is ook een aangename verschijning in stukken grasland .De kleuren variëren hier op deze standplaats van wit naar roze . Op de roze bloem kijkt er iemand heel geniepig mee  ))4

Magnifieke soort! Toevallig heb ik die dit najaar gezaaid. Benieuwd of dat wat wordt? In onze contreien zal het allicht geen makkelijke bloeier zijn?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #199 Gepost op: 9 december 2024, 20:26:24 »
We spotten er enkele buitengewoon mooie Orchis italica ...

Dat zijn ferme bloemaren, Kris, in een zeer donkere en sprekende kleur. Fraai is dat.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #200 Gepost op: 9 december 2024, 20:27:41 »
Ook de diverse vormen van Ophrys heldreichii ogen  weer buitengewoon mooi op deze plek !

Prachtige Ophrys alweer, een van de mooiste. Hij stond ooit nog op de cover van ons tijdschrift. Een foto van Gerrit.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #201 Gepost op: 9 december 2024, 20:29:05 »
Camera staat al weer rood gloeiend ...
Een ware weelde maar mijn honger is nog niet gestild want ik zoek nog naar 2 andere soorten Ophrys waarvan ik vermoed dat ze er ook moeten staan . Dus we speuren naarstig verder .

Zeer geslaagde close-up. Beter kan je ze niet vereeuwigen! Een zeer fotogenieke plant!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #202 Gepost op: 9 december 2024, 20:30:24 »
En dan plots 1 van de 2 species die op de wishlist van die dag stonden .....Ophrys spruneri

Het stopt maar niet... alweer zo'n beauty... dat kleurencontrast,  :o

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #203 Gepost op: 9 december 2024, 20:35:29 »
En tot slot ook de tweede soort die ik er zeer graag wou aantreffen ....missie geslaagd.
Ophrys cretica ssp.ariadnae .
In de laatste foto broederlijk naast spruneri .
We zijn even voldaan en besluiten door te rijden naar het  zuidelijk gelegen Agia Gallini om de inwendige mens nog wat te versterken .

Misschien wel de allermooiste Ophrys. De superlatieven zijn opgebruikt... Hier ook weer dat overweldigende kleurencontrast in dat kleine bloempje. Wie dit niet graag ziet...? Dit zijn echte kunstwerkjes van moeder natuur. Ik kan wel begrijpen dat je dan voldaan bent.

De famliefoto is subliem, Kris. Knap gevonden en gedaan.
Ik vraag me trouwens af of deze soorten niet kunnen kruisen met elkaar. Bij onze inheemse soortjes zie je dat dit wel het geval kan zijn. Welke knapperds kunnen daar dan niet uit voorkomen...?

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #204 Gepost op: 9 december 2024, 20:37:14 »
Echter zijn we niet lang aan het rijden als de rem van de auto opnieuw wordt ingedrukt . Ik had veel mooi paars gezien in de rechterhoek van mijn gezichtsveld ... ))4
Blijkt dat het om een zeer mooie populatie van Orchis italica gaat ...

Erg mooie groep, Kris. De laatste foto vind ik knap gedaan met de woeste omgeving erbij.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #205 Gepost op: 9 december 2024, 20:41:47 »
Niet alleen naar planten gaan zoeken, he. Ook nog wat cultuur voorzien, zwembadje doen, markten bezoeken, foto's aan de zee nemen.  :D  Een kwart van een verloren dag of zo ...  ;)

En om de Frankie nog is te plezieren ...

Kijk eens aan. Een rustpunt in deze nu al memorabele reeks.  3))

Ik vind het trouwens erg moedig van je om nog zo'n reisverhaal op het forum te zetten. Je hebt waarschijnlijk wel meer tijd dan vroeger, maar toch. Er zit trouwens geen 100 man te kijken en te reageren. Maar de geïnteresseerden kunnen dit ten zeerste waarderen.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #206 Gepost op: 10 december 2024, 13:38:26 »

De famliefoto is subliem, Kris. Knap gevonden en gedaan.
Ik vraag me trouwens af of deze soorten niet kunnen kruisen met elkaar. Bij onze inheemse soortjes zie je dat dit wel het geval kan zijn. Welke knapperds kunnen daar dan niet uit voorkomen...?

Natuurlijk kruisen die. Alle orchideeën zijn voortgekomen uit kruisingen tijdens hun evolutie. Dat proces is nog steeds gaande. Niet alle hybrides overleven. Zo vond ik op het eiland Kefalonië een compleet zwarte Ophrys fusca soort. De ouder stond er vlakbij, Ophrys spruneri. Het zou wat zijn als dat een gestabiliseerde soort zou kunnenworden, maar waarschijnlijk is zij ook weer verdwenen.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #207 Gepost op: 10 december 2024, 13:48:51 »
Jawatte Kris , al de 8 ste keer dat je in Kreta was , dat zegt heel veel ....... iedere keer je nu terug gaat voelt waarschijnlijk een beetje als thuiskomen zou ik zo denken ...... leuk dat je uw ervaringen wil delen op deze manier .... -6(

Zeer zeker Danny ! De mooie flora & fauna, schitterende en gevarieerde natuur , bergen, mooie dorpjes in het binnenland , het klimaat en het lekkere eten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #208 Gepost op: 10 december 2024, 13:51:11 »
Ja,Ophrys spruneri is een fantastische orchidee. Een van de grootste soorten, qua lipgrootte.
Ophrys ariadnae is ook heel bijzonder, wel moeilijk te onderscheiden van Ophrys cretica. De bloeitijd is een hulpmiddel. Deze laatste bloeit in april en ariadnae in maart, maar er is ook overlap. Misschien is dat de reden dat je zo vroeg nog geen cretica gevonden hebt, maar dat kan nog komen, je was er twee weken geloof ik.

Helaas was ik er maar een week Gerrit maar ik ga nu nog niet verklappen of we al dan niet cretica hebben gevonden ... ;)
Ophrys spruneri is ook 1 van mijn favorieten , zonder meer ....

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #209 Gepost op: 10 december 2024, 13:53:48 »
Wat een prachtige ligging van dat kerkje! Het gebergte doet me een beetje denken aan de Dolomieten met zijn grillig en rafelig karakter.

Ja mooier kan haast niet meer Frankie ...in de herfst is daar trouwens ook van alles te spotten qua planten ...En de kloof kan in het droge seizoen ook bewandeld worden dacht ik ...Op Kreta zijn het denk ik vooral kalkgesteentes .