Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 september 2025, 09:10:36Altijd blij als deze weer naar boven komt ....

Is het Crocus vallicola x scharojanii , Kris ?
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  2 september 2025, 20:30:03Hier ook de eerste tekens van leven , enkele weken vroeger dan vorig jaar .....
Een spannend seizoen staat weer voor de deur !

Ik heb ook de indruk dat ze vroeger zullen zijn Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 september 2025, 09:10:36Altijd blij als deze weer naar boven komt ....
Citaat van: Danny Bonnez op  2 september 2025, 20:44:13Is het Crocus vallicola x scharojanii , Kris ?

Het oog van de kenner  ;D  ...dit is inderdaad Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ) Dus 3 diverse zijn hier gekruist door Paul Erik want naast vallicola zijn ook de gewone scharojanii en ondersoort scharojanii flavus gebruikt voor deze kruising. In de hoop dat de vallicola genen toch wat zal zorgen voor een iets makkelijkere cultuur want scharojanii is hier haast onmogelijk. Ooit enkele jaren gehad maar op termijn ging het fout. Aan de soortechte scharojanii raak je haast ook nooit meer aan.
Hier nog enkele opnames na een nachtje met enkele felle maar zeer welgekomen buien die de bloem toch al een beetje van zijn glans deden verliezen.

Kris De Raeymaeker

Als we onze najaarskrokussen in bloei zien komen hebben we altijd de neiging om meteen flink water te gaan geven ...Maar dat kan tricky zijn. Ik ging deze Crocus salzmanii nog verpotten en bleek dat ik al te laat was eigenlijk want hij is al bijna aan de bloei. Maar wat opviel is dat de bol nog geen wortels heeft aangemaakt en dus ook nog geen water kan opnemen ...Deze potjes hadden ook nog geen druppel water gehad en dat toont dat water hier niet alleen de trigger is om tot bloei over te gaan. Ingewikkeld mechanisme onze "bollen". Zelfde toestand bij Crocus boryi op foto 2 .....
En ze zijn inderdaad heel vroeg dit jaar ...vorig jaar deze tijd was dit allemaal nog niet het geval.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 augustus 2025, 20:33:48Een onverwachte opener van het seizoen hier ....

Ik denk dat het eentje is uit de groep  van cancellatus ....Heb ook enkele bolletjes uitgehaald om de structuur te bekijken ....

edit : Het blijkt Crocus damascenus te zijn .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2025, 10:05:18
Citaat van: Danny Bonnez op  2 september 2025, 20:44:13Is het Crocus vallicola x scharojanii , Kris ?

Het oog van de kenner  ;D  ...dit is inderdaad Crocus vallicola x (scharojanii flavus x scharojanii ) Dus 3 diverse zijn hier gekruist door Paul Erik want naast vallicola zijn ook de gewone scharojanii en ondersoort scharojanii flavus gebruikt voor deze kruising. In de hoop dat de vallicola genen toch wat zal zorgen voor een iets makkelijkere cultuur want scharojanii is hier haast onmogelijk. Ooit enkele jaren gehad maar op termijn ging het fout. Aan de soortechte scharojanii raak je haast ook nooit meer aan.
Hier nog enkele opnames na een nachtje met enkele felle maar zeer welgekomen buien die de bloem toch al een beetje van zijn glans deden verliezen.

Deze kruisingen ken ik eigenlijk niet Kris . Ik ken natuurlijk wel de vallicola maar de gele kleur wijst inderdaad op nog iets anders . Aangezien je deze vorig jaar ook toonde maakte me het raden wel gemakkelijk  ;)  -2(   
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2025, 10:33:12Als we onze najaarskrokussen in bloei zien komen hebben we altijd de neiging om meteen flink water te gaan geven ...Maar dat kan tricky zijn. Ik ging deze Crocus salzmanii nog verpotten en bleek dat ik al te laat was eigenlijk want hij is al bijna aan de bloei. Maar wat opviel is dat de bol nog geen wortels heeft aangemaakt en dus ook nog geen water kan opnemen ...Deze potjes hadden ook nog geen druppel water gehad en dat toont dat water hier niet alleen de trigger is om tot bloei over te gaan. Ingewikkeld mechanisme onze "bollen". Zelfde toestand bij Crocus boryi op foto 2 .....
En ze zijn inderdaad heel vroeg dit jaar ...vorig jaar deze tijd was dit allemaal nog niet het geval.

Dit is zeker een belangrijk gegeven Kris en heel goed van je om dit nog eens onder de aandacht te brengen ! Ik verpot en herplant altijd vrij vroeg , de herfstbloeiers begin juni daarna de voorjaarsbloeiers om tegen 15 juli rond te zijn . Veel water geef ik ze niet tot na de bloei maar dan is het al bijna winter en is het ook vochtiger .....

Het valt me inderdaad ook ieder jaar op dat in de tuincentrums zakjes met bollen beginnen te schieten zonder enige grond en vocht ......als je te laat plant loop je het risico dat de neuzen afbreken .......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2025, 10:44:08Ik denk dat het eentje is uit de groep  van cancellatus ....Heb ook enkele bolletjes uitgehaald om de structuur te bekijken ....

Mysterie  opgelost ....Het gaat over Crocus damascenus ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 september 2025, 09:28:55
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2025, 10:44:08Ik denk dat het eentje is uit de groep  van cancellatus ....Heb ook enkele bolletjes uitgehaald om de structuur te bekijken ....

Mysterie  opgelost ....Het gaat over Crocus damascenus ...

Je was er heel dicht bij Kris . Een soortje die je zelden tegenkomt in verzamelingen !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 september 2025, 09:28:55Mysterie  opgelost ....Het gaat over Crocus damascenus ...
Citaat van: Danny Bonnez op  5 september 2025, 22:31:13Je was er heel dicht bij Kris . Een soortje die je zelden tegenkomt in verzamelingen !

Ja schijnbaar  wel. Werd vroeger aanzien als een subspecies van cancellatus Danny ...
Janis heeft me aan de hand van foto's het ( heel kleine )verschil getoond. Dat zit dus in de lengte van de "corm tunics " en ook in het gebied waar ze dan voorkomen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2025, 10:33:12Als we onze najaarskrokussen in bloei zien komen hebben we altijd de neiging om meteen flink water te gaan geven ...Maar dat kan tricky zijn. Ik ging deze Crocus salzmanii nog verpotten en bleek dat ik al te laat was eigenlijk want hij is al bijna aan de bloei. Maar wat opviel is dat de bol nog geen wortels heeft aangemaakt en dus ook nog geen water kan opnemen ...Deze potjes hadden ook nog geen druppel water gehad en dat toont dat water hier niet alleen de trigger is om tot bloei over te gaan. Ingewikkeld mechanisme onze "bollen". Zelfde toestand bij Crocus boryi op foto 2 .....
Citaat van: Danny Bonnez op  4 september 2025, 22:58:04Dit is zeker een belangrijk gegeven Kris en heel goed van je om dit nog eens onder de aandacht te brengen ! Ik verpot en herplant altijd vrij vroeg , de herfstbloeiers begin juni daarna de voorjaarsbloeiers om tegen 15 juli rond te zijn . Veel water geef ik ze niet tot na de bloei maar dan is het al bijna winter en is het ook vochtiger .....
Het valt me inderdaad ook ieder jaar op dat in de tuincentrums zakjes met bollen beginnen te schieten zonder enige grond en vocht ......als je te laat plant loop je het risico dat de neuzen afbreken .......

En toch blijft het een raadsel Danny...misschien hadden ze wel wortels en ook nieuwe scheuten/knoppen gemaakt als ik ze al eens water had gegeven. Het droog in gang schieten zonder wortels kan ook een tekortkoming zijn in de verzorging ? Ik geef de laatste jaren nooit nog water zo vroeg. Vroeger standaard een eerste keer vanaf 1 september. Ik ben toen heel wat soorten verloren omdat het hier nog altijd te warm was en er niks van die eerste watergift werd opgenomen.Dus ben ik opgeschoven naar midden september....Pas als ook de nachten weer koeler werden. Maar nu , en dat zie je niet altijd , blijken ze extra vroeg in gang te schieten....Mysterieus onze bloembollen ...Bij sommige Colchicums weet ik wel dat ze een hele tijd bloeien en dat het dan nog lang kan duren eer de eerste wortels komen. Bij Crocus weet ik dat niet....         

Kris De Raeymaeker

Het kan soms heel snel gaan ....de dag ervoor nog niks te zien en dan staan ze daar ineens in bloei .
Deze Crocus kotschyanus werd daar overigens nooit doelbewust geplant want groeit los door een turfblok.
Er moet ergens een knol gezeten hebben in de grond bij de verhuis van het peatbed vanuit de vorige tuin.Ik denk zelfs dat de bol redelijk diep zit.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 september 2025, 10:39:35
Citaat van: Danny Bonnez op  4 september 2025, 22:58:04Dit is zeker een belangrijk gegeven Kris en heel goed van je om dit nog eens onder de aandacht te brengen ! Ik verpot en herplant altijd vrij vroeg , de herfstbloeiers begin juni daarna de voorjaarsbloeiers om tegen 15 juli rond te zijn . Veel water geef ik ze niet tot na de bloei maar dan is het al bijna winter en is het ook vochtiger .....

En toch blijft het een raadsel Danny...misschien hadden ze wel wortels en ook nieuwe scheuten/knoppen gemaakt als ik ze al eens water had gegeven. Het droog in gang schieten zonder wortels kan ook een tekortkoming zijn in de verzorging ? Ik geef de laatste jaren nooit nog water zo vroeg. Vroeger standaard een eerste keer vanaf 1 september. Ik ben toen heel wat soorten verloren omdat het hier nog altijd te warm was en er niks van die eerste watergift werd opgenomen.Dus ben ik opgeschoven naar midden september....Pas als ook de nachten weer koeler werden. Maar nu , en dat zie je niet altijd , blijken ze extra vroeg in gang te schieten....Mysterieus onze bloembollen ...Bij sommige Colchicums weet ik wel dat ze een hele tijd bloeien en dat het dan nog lang kan duren eer de eerste wortels komen. Bij Crocus weet ik dat niet....         

Het is inderdaad een mysterieus proces Kris waar we waarschijnlijk nooit alles zullen begrijpen . Toch denk ik dat de timing van eerste watergift niet zo belangrijk is op voorwaarde dat overtollige vocht snel kan wegvloeien zoals in de natuur bij een onweersbui
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 september 2025, 09:37:52Het kan soms heel snel gaan ....de dag ervoor nog niks te zien en dan staan ze daar ineens in bloei .
Deze Crocus kotschyanus werd daar overigens nooit doelbewust geplant want groeit los door een turfblok.
Er moet ergens een knol gezeten hebben in de grond bij de verhuis van het peatbed vanuit de vorige tuin.Ik denk zelfs dat de bol redelijk diep zit.

Leuk te zien Kris ! Dat heb ik hier ook al een paar keer meegemaakt bij deze soort , een plots opduikende bloem op een totaal andere plaats ! Dan probeer ik te achterhalen hoe dit mogelijk is maar raak er niet uit ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier gaan we ook van start met één van de betere vormen van Crocus speciosus . Het gaat om een vroege selectie van  Augis Bulbs met als naam C. speciosus 'September Rain' . Deze is hier al enkele jaren een van de eerste bloeiers van het nieuwe seizoen . We kijken uiteraard heel erg uit naar het prille nieuwe seizoen , vandaag was het zeker genieten van de eerste bloemen !
Ieper , West-Vlaanderen