Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Marc Coolens

--6  Wat een crocusfestival , prachtig Luc Kris en Danny ,om van de genieten. ((14

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 12:38:56Nog enkele blinkvangertjes :
De 'showbench' in de ochtendzon.
Crocus goulimyi 'Agia Sofia', bovenaanzicht ook al in de ochtendzon
Crocus goulimyi 'Mani White' op zijn best.

Ok , we gaan niet meer naar de UK voor de shows maar er bied zich een en ander aan in Harelbeke  :o  ((14
Dat is genieten daar Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:47:42Crocus zubovii kan zijn lidmaatschap van de speciosus familie niet verbergen, ik houd wel van zijn blauwe kleur.

Inderdaad een mooie krokus Luc , mee eens !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:32:35Van de erolii heb ik nooit eerder gehoord Kris !  Ziet er wel een mooi ding uit !

Eén van de vele nieuwe soorten Luc ...Pas in 2021 beschreven . Men dacht eerst te maken hebben met een variatie binnen Crocus mathewii ...Daarna ook aan cancellatus maar het is dus een nieuwe soort geworden .Schijnt amper aan te groeien ... ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 12:19:42Nog een overzichtje van het Crocus bedje en ook nog de start van Crocus erolii .
Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:32:35Eentje die hier ook snel is doorgedrongen tot het kransje van favorieten is deze Crocus caspius, een mooie, cleane Crocus met een prachtig warm geel hart.  Allez, da's mijn gedacht hé !  ((--11

Zie je ook nog steeds niet vaak in collecties Luc , maar geheel onterecht ! Heb ik vroeger ook nog gehad maar toch eens kwijt gespeeld ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:33:12Een eerste tournefortii met grote bloemen !
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:52:32Mooie soort Kris !
Na het zien van de vele goede resultaten hier op het forum heb ik deze soort terug op de wenslijst gezet om meerdere collecties uit de proberen in de tuin ! Heb slechts één vorm tot nu toe

Zeker aan te raden Danny ! De bloemen sluiten zich niet geheel tijdens de nacht of ook niet met bewolkt weer !

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:23:24Naar deze zat ik al een paar jaar uit te kijken, gezaaid in 2022 uit zaad van de Crocus group, Crocus homeri, helaas een exemplaar zonder zwarte helmknoppen.
Ja je hoopt dan altijd op die zwarte helmknoppen Luc , maar ook in de natuur schijnen ze dat maar beperkt te hebben ...

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:32:35Eentje die hier ook snel is doorgedrongen tot het kransje van favorieten is deze Crocus caspius, een mooie, cleane Crocus met een prachtig warm geel hart.  Allez, da's mijn gedacht hé !  ((--11

Mooie soort Luc ! ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:43:04Dat klopt Kris , een eerste bloem uit twee zakjes zaden , C. goulimyi en C. goulimyi var. leucanthus , die ik samen gezaaid had . Zou het eventueel de var. leucanthus kunnen zijn ?

Dit heb ik als ssp.leucanthus Danny ...van de locus classicus .

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 11:42:42Met goulimyi en Goulimyi leucanthus heb ik in de tuin uitstekende resultaten, goede bloei, zaadzetting, vermeerdering.  Jarenlang van beide soorten aan de Wim bezorgd, zoals hoger reeds vermeld.  leucanthus doet nag steeds ijverig verder, ik heb hem op twee locaties in de tuin en ze hebben allebei de storm van afgelopen weekend vrij aardig doorstaan.

Als ik uw foto's bekijk Luc , zou het best wel een zaailing van jou zijn , lijkt heel goed op uw leucanthus .
Knappe resultaten hoor ! ((3

Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  6 oktober 2025, 19:24:39Deze is hier nieuw , Crocus pulchellus 'Alba'
Een groepje Crocus pulchellus
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  7 oktober 2025, 10:06:34Wow , ik wist niet dat er een witte vorm van bestond Danny  --6 
Je groepje pulchellus staat er heel goed bij ! Hier was pulchellus in de rotstuin wat minder dit jaar. Hij is tussen een pol goulimyi geraakt en ik heb de indruk dat die laatste sterker is en hem een beetje weg concureert...
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:35:35De witte vorm stond dit jaar op lijst van Janis , Kris .
Hier in mijn tuin ( grond) is pulchellus duidelijk de betere soort , stond er vorig jaar ook heel mooi bij ondanks steeds met de voeten in het water . Droog of nat jaar maakt niets uit . Heb ook vrij veel verschillende collectie's van pulchellus , doen het allemaal vrij goed . Met gouylimyi heb ik minder goede ervaringen in het verleden maar mogelijks was het geen goede vorm . Had ook maar enkel deze ene vorm maar ondertussen heb ik nu 4 collecties die ik zal uittesten .......
Mijne pulchellus lijkt toch nog zijn tweede adem te hebben gevonden  ;) Danny 

Kris De Raeymaeker

Een eerste Crocus cartwrightianus ....deze soort is een grote favoriet hier ! 

Kris De Raeymaeker

Een productieve Crocus mathewii ...2 jaar geleden gestart met 1 bolletje ...Nu toch al 3 en van die 3 zijn er 2 met 3 bloemen per bol .

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 oktober 2025, 12:38:56Nog enkele blinkvangertjes :
De 'showbench' in de ochtendzon.
Crocus goulimyi 'Agia Sofia', bovenaanzicht ook al in de ochtendzon
Crocus goulimyi 'Mani White' op zijn best.

Heerlijke crocus "Show" Luc !  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  8 oktober 2025, 18:01:07
Citaat van: Danny Bonnez op  7 oktober 2025, 20:43:04Dat klopt Kris , een eerste bloem uit twee zakjes zaden , C. goulimyi en C. goulimyi var. leucanthus , die ik samen gezaaid had . Zou het eventueel de var. leucanthus kunnen zijn ?

Dit heb ik als ssp.leucanthus Danny ...van de locus classicus .

Lijkt heel goed op mijn zaailing , Kris en als ik Luc zijn foto's bekijk twijfel ik niet meer dat mijn zaailing afkomstig is uit Harelbeke  -2(
Ieper , West-Vlaanderen