Crocus 2025

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2025, 09:17:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2025, 10:11:46
Citaat van: Danny Bonnez op  9 november 2025, 20:04:07Vandaag vond ik terug een spontane zaailing van Crocus laevigatus in de tuin vrij ver van de moederplanten en op een meer beschaduwde plaats

Dat is toch het summum Danny ...als je tuin en moeder natuur het heft ter plaatse zelf in handen nemen.... 

Jazeker , Kris ! Ik werk volop aan mijn bodem met alleen maar natuurlijke producten en mineralen met de hoop steeds meer soorten in volle grond te kunnen houden en zaailingen te creëren , het is een werk van vele jaren maar ik merk al een verschil de laatste 5 jaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 november 2025, 10:13:46Laatste stuiptrekking van Crocus homerii ...

Dat was een rijke bloei , Kris !  :o
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Vandaag nog een allerlaatste mathewii vorm in bloei , een van de vele hybriden .....

Crocus mathewii ' Purple Eye '
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een volgende vorm van Crocus laevigatus komt in bloei , nl. de cv. 'Fontenayi' . Dit is een laatbloeier die dit jaar heel vroeg is , bloeit normaal in de loop van december ....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Enkele gesloten bloemen in de kijker om de variatie te benadrukken ......

Tijdens een rondje in de tuin zag ik al meerdere neuzen van voorjaarsbloeiers piepen , o.a. korolkowii vormen ..... :o  --6
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:41:11Enkele gesloten bloemen in de kijker om de variatie te benadrukken ......
Tijdens een rondje in de tuin zag ik al meerdere neuzen van voorjaarsbloeiers piepen , o.a. korolkowii vormen ..... :o  --6

Ik zag hier al een beetje neuzen bij Crocus alatavicus Danny ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:41:11Enkele gesloten bloemen in de kijker om de variatie te benadrukken ......

Mooi Danny , vooral die met de gestreepte bloemblaadjes ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:28:02Vandaag nog een allerlaatste mathewii vorm in bloei , een van de vele hybriden .....

Die heb ik hier nog nooit gehad Danny , is die altijd later ?

Kris De Raeymaeker

Nog een Crocus laevigatus ex Andros (geen eigen collectie )Die is altijd wat later ...Ik vraag me af of die vormen van al die kleinere Griekse eilandjes het even goed in de tuin ? Heb jij materiaal van dat soort bestemmingen Danny ?

Ook nog steeds C. melantherus in bloei.

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 november 2025, 12:27:08
Citaat van: Danny Bonnez op 12 november 2025, 17:28:02Vandaag nog een allerlaatste mathewii vorm in bloei , een van de vele hybriden .....

Die heb ik hier nog nooit gehad Danny , is die altijd later ?

Normaal had die moeten bloeien rond 20 oktober samen met die andere hybriden , Kris . Heb ik hier al 5 jaar maar staat pas 2 jaar in pot en is aan het herstellen , hopelijk volgend jaar terug normaal ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 14 november 2025, 18:56:59Nog een Crocus laevigatus ex Andros (geen eigen collectie )Die is altijd wat later ...Ik vraag me af of die vormen van al die kleinere Griekse eilandjes het even goed in de tuin ? Heb jij materiaal van dat soort bestemmingen Danny ?

Ook nog steeds C. melantherus in bloei.

Ik heb hier ook eens twee collecties laevigatus verloren , Kris . Ik weet niet juist waar ze vandaan kwamen maar het is me wel duidelijk dat sommige vormen wel moeilijker zijn en inderdaad beter in pot gekweekt worden . De beste vormen komen allemaal van Dirk , vormen van Janis en van de crocusgroep doen het hier minder goed . De afkomst speelt wel een grote rol denk ik wel .....

Hier is melantherus net uitgebloeid
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze vorm heb ik sinds 2018 in de verzameling en komt ook van Dirk . Dit is wel geen gemakkelijke vorm , was bijna verloren gegaan maar kweek ik terug op in pot sinds enkele jaren en bloeit dit jaar weer terug .....

Crocus laevigatus 'Goldback'
Ieper , West-Vlaanderen