Colchicum 2025

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2025, 15:10:37

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Altijd één van de eersten ....Colchicum serpentinum ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Een tweede Colchicum ...in de open tuin ...Geen idee wat het is . Open zal de bloem wel niet komen met deze temperaturen .

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 december 2025, 11:12:19Een tweede Colchicum ...in de open tuin ...Geen idee wat het is . Open zal de bloem wel niet komen met deze temperaturen .

Lijkt wel op Colchicum hungaricum , Kris ! Staat er hier ook zo bij
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 december 2025, 11:12:19Een tweede Colchicum ...in de open tuin ...Geen idee wat het is . Open zal de bloem wel niet komen met deze temperaturen .
Citaat van: Danny Bonnez op 25 december 2025, 19:49:53Lijkt wel op Colchicum hungaricum , Kris ! Staat er hier ook zo bij

Dat zou wel is kunnen Danny , in die richting dacht ik ook een beetje ...Bedankt om mee te denken .

Luc Scheldeman

Ik kan ook met jullie meegaan met de ID Colchicum hungaricum.
Kenmerken zijn : 2 (soms 3) bladeren per bol die zichtbaar zijn tijdens de bloei en dan meestal nog wat korter tot even hoog als de bloemknop. De bladeren zelf zijn gootvormig met een scherpe top en de bladranden zijn bezet met haartjes.
Ik vermoed dat je een witte bloem krijgt wat kan wijzen op de selectie "Velebit Star".
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 26 december 2025, 11:59:57Ik kan ook met jullie meegaan met de ID Colchicum hungaricum.
Kenmerken zijn : 2 (soms 3) bladeren per bol die zichtbaar zijn tijdens de bloei en dan meestal nog wat korter tot even hoog als de bloemknop. De bladeren zelf zijn gootvormig met een scherpe top en de bladranden zijn bezet met haartjes.
Ik vermoed dat je een witte bloem krijgt wat kan wijzen op de selectie "Velebit Star".

Bedankt Luc , die haartjes hebben me er ook toe aangezet al heeft doerfleri dat ook zeker ? Ja wit zal hij zeker zijn ...Ik dacht dat ik  'Velebit Star 'kwijt was maar zal dan wel niet ... )1) 

Luc Scheldeman

Het zou mooi zijn indien we de bloemen open kunnen zien, maar het wordt wellicht een helaas...
Colchicum triphyllum en Colchicum eichleri in knop.
Torhout, West-Vlaanderen