Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Ik fotografeer deze leuke combinatie van Primula vulgaris en Scilla bifolia, terwijl mijn madam wat hogerop loopt en plots roept: "kom maar naar boven. Hier is het pas echt de moeite".
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2025, 22:24:29
Ik fotografeer deze leuke combinatie van Primula vulgaris en Scilla bifolia, terwijl mijn madam wat hogerop loopt en plots roept: "kom maar naar boven. Hier is het pas echt de moeite".
Om een instant lente gevoel te krijgen Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Je blijft ons verbazen Frankie ...ik zou zo mijn valies willen pakken om al dat moois te gaan bekijken ... ))4

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2025, 22:04:55
Dat kan je wel zeggen, Danny.
Ik heb je waarschijnlijk het verhaal nog verteld? We waren bij het zien van dit bord en de staat van de weg eerst van plan om naar boven te stappen. Toen we een andere wagen (een local) naar beneden zagen rijden kreeg ik de ingeving: "Als hij dat kan/mag, dan ik toch ook?" Dus... terug de wagen ingestapt en met een slakkegangetje naar boven gereden door het bos tot op een hoogte van bijna 1500 m. Daarmee hadden we het grootste hoogteverschil overwonnen wat ons masa's tijd en energie heeft gespaard.

En zonder protest van je mede passagier ? :-X :-X

Danny Bonnez

Citaat van: Danny Bonnez op 22 januari 2025, 16:42:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 21 januari 2025, 23:03:22
Lap, het lijkt erop dat we hier niet verder mogen met de auto... maar het is nog zo een eind... De boomgrens in deze streek ligt laag, maar we moeten er boven. Met de benenwagen is het zeker nog een paar uurtjes flink doorstappen en de tijd tikt verder in ons nadeel.

Wat een mens allemaal over heeft om planten te zien hé Frankie , toch wel een hele uitdaging om naar boven te rijden .....

Ik heb je waarschijnlijk het verhaal nog verteld? We waren bij het zien van dit bord en de staat van de weg eerst van plan om naar boven te stappen. Toen we een andere wagen (een local) naar beneden zagen rijden kreeg ik de ingeving: "Als hij dat kan/mag, dan ik toch ook?" Dus... terug de wagen ingestapt en met een slakkegangetje naar boven gereden door het bos tot op een hoogte van bijna 1500 m. Daarmee hadden we het grootste hoogteverschil overwonnen wat ons masa's tijd en energie heeft gespaard.

Ik herinner me het nog wel , Frankie !  Toen je me het vertelde krapte ik even in mijn haar  )--1 )--1 )--1  maar goed , het is allemaal goed verlopen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2025, 22:10:30
Vanop een bepaalde hoogte vlak boven het bosbouwgebied, begint het al: de eerste crocus heuffelianus, primula vulgaris en wat gentianen.

Haarscherpe foto's , knap Frankie !  ((3 ((3 ((3

Wat is de lente mooi hé !!!
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 januari 2025, 22:20:52
Het wordt steeds beter. Ondertussen bemerk ik ook nog een tweede crocussoort: crocus vernus.

Heel fraaie beelden , Frankie ! En bijzonder interessante info ........ ((14 ((14 ((14  Wat is de lente mooi hé
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 januari 2025, 08:55:00
Je blijft ons verbazen Frankie ...ik zou zo mijn valies willen pakken om al dat moois te gaan bekijken ... ))4

Dat kan ik best geloven, Kris. Toen ik zovele jaren geleden een foto van dit gebied zag op facebook van die Sloveen, had ik meteen hetzelfde gevoel. En ik heb dat dan ook uitgevoerd enkele jaren later.

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 23 januari 2025, 08:56:21

En zonder protest van je mede passagier ? :-X :-X

Het was een hachelijke autorit of uren zweten en zwoegen naar boven, Kris. Kiezen tussen de pest of de cholera zoals we dat noemen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 23 januari 2025, 17:38:00
Citaat van: Danny Bonnez op 22 januari 2025, 16:42:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 21 januari 2025, 23:03:22
Lap, het lijkt erop dat we hier niet verder mogen met de auto... maar het is nog zo een eind... De boomgrens in deze streek ligt laag, maar we moeten er boven. Met de benenwagen is het zeker nog een paar uurtjes flink doorstappen en de tijd tikt verder in ons nadeel.

Wat een mens allemaal over heeft om planten te zien hé Frankie , toch wel een hele uitdaging om naar boven te rijden .....

Ik herinner me het nog wel , Frankie !  Toen je me het vertelde krapte ik even in mijn haar  )--1 )--1 )--1  maar goed , het is allemaal goed verlopen .....

Jawel hoor, Danny. Uiteindelijk werd het een topdag na een eerder weifelende start en wat zoeken.

Frankie Wulleman

Eenmaal boven in dit weidegebied krijg je een zicht zoals ik het nog maar zelden heb gezien. Ik ben echt met verstomming geslagen. Een zee van crocus strekt zich voor ons uit. Dit is ongezien. De foto die ik ooit op facebook heb gezien wordt hier bewaarheid.

Frankie Wulleman

Een crocusliefhebber, een natuurliefhebber of gewoon een liefhebber van mooi dingen voelt zich hier in de zevende hemel. Het is bijna te mooi om waar te zijn. Zelden zoveel planten van dezelfde soort bij elkaar gezien.
Het is die dag een halfbewolkte, frissen en vrijwel windstille dag. De geur van de miljoenen crocussen hangt over de hele regio. Onbeschrijfelijk is dit.

Frankie Wulleman

Er staat hier heel wat moois. Op foto twee in combinatie met een Draba. Ook een duo die ik nog nooit eerder samen zag in de natuur. Op foto 3 crocus vernus op de voorgrond. Op foto 4, nog een mooie combinatie.

Frankie Wulleman

Crocus heuffelianus en Crocus vernus in een gemengde populatie bij elkaar. Hoe mooi kan het zijn. Door het onmenselijke grote aantal planten was het moeilijk om planten apart te zoeken en te fotograferen. Ik heb eventjes gezocht naar hybrides, maar heb er geen gevonden. Mogelijks kunnen ze niet kruisen met elkaar.