Voorjaar langs de oostkant van de alpen, de lager gelegen gebieden.

Gestart door Frankie Wulleman, 5 januari 2025, 19:00:51

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Naast de krokussen staan ook nog heel wat andere planten, maar die verdwijnen bijna in het niets tussen het crocusgeweld. Deze mooie Helleborus niger vallen toch op.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Nog wat leuke Crocus heuffelianus die bijzonder vormenrijk is.

Frankie Wulleman

Na enkele uren rondstruinend door de crocusvelden komen we op een heuveltop waar het uitzicht fenomenaal is. Kan u het zich enigszins voorstellen? Massa's mooie crocussen, een bedwelmend parfum doorheen het hele weidegebied, het oorverdovend geluid van de stilte en een blik op de besneeuwde toppen waar de Kamnikalpen beginnen, vast stellend dat het crocusgebied nog vele kilometers ongedwongen verder gaat. Het is een van de mooiste natuurervaringen die ik heb mogen meemaken. Als er al een hemel bestaat, moet dit het wel zijn. Sorry, ik word wat lyrisch, maar telkens ik aan deze site terugdenk word ik overmand door een ontembaar gelukzalig gevoel.

Frankie Wulleman

Enkele aparte crocussen die me opvallen.

Frankie Wulleman

In dit gebied bulkt het tevens van Leucojeum vernum. In de lager gelegen bossen staan ze met de miljoenen, maar zijn reeds uitgebloeid. Op deze hoogte rond 1600 m komen ze nog sporadisch voor en vormen dan mooie combinaties met crocus.

Frankie Wulleman

Nog enkele mooie combinaties.

Frankie Wulleman

Nog enkele randomshots.

Frankie Wulleman

Dit gebied wordt in de zomer begraasd door koeien. Waar de meeste vlaaien van vorig jaar nog merkbaar zijn, staat Crocus heuffelianus het dikst en merken we tevens boldeling op en ontstaan er echte bosjes met gelijkaardig materiaal. Het viel me op dat het hele weidegebied sterk bemest is, wat waarschijnlijk de oorzaak is van deze immense populatie. Dit gebied wordt trouwens al eeuwen achtereen gebruikt als graasgebied voor vee. Deze crocuspopulatie heeft waarschijnlijk eenzelfde ouderdom.

Frankie Wulleman

Zoals ik al zei was het bijzonder moeilijk om de variatie binnen deze mega populatie te onderzoeken omdat er zoveel planten stonden. Je bent er werkelijk overdonderd door de grote massa.

Met dit viertal nemen we afscheid van deze uitzonderlijke plek. Een stukje Slovenië zoals ik het nog nooit heb gezien.

Frankie Wulleman

Zoveel krokussen als er staan, staan er hier ook zoveel Leucojeum vernum, al is het in deze reportage natuurlijk niet te zien. Toen we met de valavond terug de afdaling maakten naar de bewoonde wereld, zag ik in bepaalde bossen miljoenen Leucojeum. Dus voor de liefhebber van dit soort planten zijn er ook mogelijkheden, al valt de hoofdbloei enkele weken eerder dan die van de crocus.

Marc Coolens

Waanzinnig mooie foto's Frankie --6 ((3
Echt een toplocatie ,dank u om ons ook te laten genieten van dit moois.

Frankie Wulleman

Citaat van: Marc Coolens op 23 januari 2025, 23:01:49
Waanzinnig mooie foto's Frankie --6 ((3
Echt een toplocatie ,dank u om ons ook te laten genieten van dit moois.

Merci Marc. Waanzinnig is wellicht een juiste omschrijving van al dit moois. Ik heb het waarschijnlijk al eens eerder gezegd, maar de zoektocht naar planten brengt een mens vaak op mooie plekjes in de natuur.

Mark Stolk

Citaat van: Frankie Wulleman op 23 januari 2025, 22:21:36
Na enkele uren rondstruinend door de crocusvelden komen we op een heuveltop waar het uitzicht fenomenaal is. Kan u het zich enigszins voorstellen? Massa's mooie crocussen, een bedwelmend parfum doorheen het hele weidegebied, het oorverdovend geluid van de stilte en een blik op de besneeuwde toppen waar de Kamnikalpen beginnen, vast stellend dat het crocusgebied nog vele kilometers ongedwongen verder gaat. Het is een van de mooiste natuurervaringen die ik heb mogen meemaken. Als er al een hemel bestaat, moet dit het wel zijn. Sorry, ik word wat lyrisch, maar telkens ik aan deze site terugdenk word ik overmand door een ontembaar gelukzalig gevoel.
Ik ben het helemaal met je eens, dit zou best wel eens de hemel kunnen blijken te zijn, zeker voor ons, planten en Alpenliefhebbers. Werkelijk overweldigend mooi! Fantastisch om dit te zien.
Met vriendelijke groet

Herman Mylemans

Frankie, die foto’s zijn zeer indrukwekkend! Waardig om een grote poster van te maken. Het zien ervan geeft mij ook terug het verlangen om nogeens naar de bergen te gaan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 24 januari 2025, 13:02:11Frankie, die foto’s zijn zeer indrukwekkend! Waardig om een grote poster van te maken. Het zien ervan geeft mij ook terug het verlangen om nogeens naar de bergen te gaan.

Ben het volledig eens met Herman !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "