Ranunculaceae

Gestart door Gert Hoek, 18 april 2012, 21:55:55

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 18 maart 2026, 20:24:31Deze Anemone pavonina komt ook terug in bloei

Ook een hele mooie, Danny. Blijft die gewoon het ganse jaar door in de grond zitten, zonder afdekking?
Ik ben een aantal zaailingen aan het opkweken, maar weet nog niet waar ik ze zal zetten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 29 maart 2026, 10:44:39Adonis vernalis is zeker ook een favoriet ...

Hij staat daar mooi in die crevice, Kris, al is dat niet echt zijn habitat. In cultuur vind ik ze meestal wat tegenvallen. De plant groeit wel goed, maar het lijkt er op dat veel bloemen geabsorbeerd worden.

Frankie Wulleman

In de natuur groeien ze op droge, winderige graslanden in de volle zon, vaak samen met pulsatilla soorten. Daar kunnen ze grote pollen vormen.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 april 2026, 21:51:31In de natuur groeien ze op droge, winderige graslanden in de volle zon, vaak samen met pulsatilla soorten. Daar kunnen ze grote pollen vormen.
Frankie, mooie natuurfoto's!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  7 april 2026, 23:55:57
Citaat van: Frankie Wulleman op  7 april 2026, 21:51:31In de natuur groeien ze op droge, winderige graslanden in de volle zon, vaak samen met pulsatilla soorten. Daar kunnen ze grote pollen vormen.
Frankie, mooie natuurfoto's!

Merci Herman.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  7 april 2026, 20:58:58
Citaat van: Danny Bonnez op 18 maart 2026, 20:24:31Deze Anemone pavonina komt ook terug in bloei

Ook een hele mooie, Danny. Blijft die gewoon het ganse jaar door in de grond zitten, zonder afdekking?
Ik ben een aantal zaailingen aan het opkweken, maar weet nog niet waar ik ze zal zetten.

Ja , het lukt wel in de volle grond , Frankie . Op een zonnige , warme  en vrij droge standplaats . Zaaien hier ook uit
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

De bloemen van Ranunculus 'Gowrie' worden naarmate ze verouderen bijna wit.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 12 april 2026, 19:49:00

Ja , het lukt wel in de volle grond , Frankie . Op een zonnige , warme  en vrij droge standplaats . Zaaien hier ook uit

Bij u staat ze tegen het huis zeker, vooraan in de voortuin?

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 12 april 2026, 21:32:30
Citaat van: Danny Bonnez op 12 april 2026, 19:49:00

Bij u staat ze tegen het huis zeker, vooraan in de voortuin?

Ik heb ze inderdaad jaren gehad in mijn bollenbed Frankie , maar ineens was er iets misgelopen . Enkele jaren later ontdekte ik zaailingen aan de zijkant van het huis waar het ook zonnig is maar minder warm . Ondertussen staan er daar nu meerdere vormen . Enkele jaren geleden kregen ze het hard te verduren met de extreme natte maar de meeste hebben het overleeft en zijn nu terug in opmars .
Ieper , West-Vlaanderen