Col du Pourtalet , Pyreneeën

Gestart door Danny Bonnez, 5 januari 2026, 21:44:54

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Een andere plant die van ver opviel was Ranunculus pyrenaeus , soms vrij grote veldjes
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Toevallig viel mijn oog op dit heel compact plantje , ik kan het maar niet op naam brengen ?  ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Deze planten fleuren altijd op , ik denk dat het gaat om de plaatselijke Primula elatior subsp. intricata ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Wat helemaal niet opvalt is het krokusloof van Crocus nudiflorus , nochtans de ganse col staat er helemaal vol !
Vanaf ongeveer 1200 meter hoog tot aan de top op 1800 meter komen ze voor op vele plaatsen met duizenden , dus helemaal niet zeldzaam  -2(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Zoals ik al vertelde was ik hier ook eind september 2021 . Dan staat Crocus nudiflous in bloei !
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Danny Bonnez op  6 januari 2026, 20:15:00
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:43:48
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:57:14Het is me niet duidelijk of dit allemaal gaat om één soort ?

Ik zou het niet kunnen zeggen, Danny. Zou dit allemaal N. pseudonarcissus kunnen zijn. We weten dat die soort vrij variabel kan zijn.

Variabel is het juiste woord , Frankie ! Het kan inderdaad de plaatselijke vorm zijn van pseudonarcissus maar ook de subsp. die ze N. bicolor noemen .
De planten die je toont lijken mij Narcissus bicolor te zijn, een soort die voorkomt in het grensgebied tussen Frankrijk en Spanje (in de Pyreneeen dus). Typisch zijn de donkere trompet en de lichter gekleurde kroonbladeren.
Let wel. Deze bicolor is geen subspecies van Narcissus pseudonarcissus !
Torhout, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een andere plant die me nauw aan het hart ligt , is Colchicum pyrenaica ! Is helemaal niet zeldzaam , komt ook massaal voor , eigenlijk staat deze col er ook helemaal vol van ! Al vanaf beneden waardoor deze planten een heel lange bloeiperiode hebben . Ik zag ze al in bloei half juli en ook de laatste week van september !

Op veel plaatsen zie je massaal het loof van Colchicum pyrenaica 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  6 januari 2026, 20:56:58
Citaat van: Danny Bonnez op  6 januari 2026, 20:15:00
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 januari 2026, 22:43:48
Citaat van: Danny Bonnez op  5 januari 2026, 21:57:14Het is me niet duidelijk of dit allemaal gaat om één soort ?

Ik zou het niet kunnen zeggen, Danny. Zou dit allemaal N. pseudonarcissus kunnen zijn. We weten dat die soort vrij variabel kan zijn.

Variabel is het juiste woord , Frankie ! Het kan inderdaad de plaatselijke vorm zijn van pseudonarcissus maar ook de subsp. die ze N. bicolor noemen .
De planten die je toont lijken mij Narcissus bicolor te zijn, een soort die voorkomt in het grensgebied tussen Frankrijk en Spanje (in de Pyreneeen dus). Typisch zijn de donkere trompet en de lichter gekleurde kroonbladeren.
Let wel. Deze bicolor is geen subspecies van Narcissus pseudonarcissus !

Bedankt Luc voor uw determinatie ! Ik had een vermoeden maar ik ben geen kenner . Ok , dus geen subsp !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Colchicum pyrenaica , de laatste week van september op 1800 meter !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Altijd heel mooi om te zien is deze Soldanella alpina , hier en daar kon ik enkele planten spotten !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Crocus vernus komt hier ook voor maar zeker niet algemeen . Op de col kon ik er op enkele plaatsen enkele honderden spotten maar wel al zo goed als uitgebloeid . Opvallend is dat deze voorjaarsbloeier hier soms samengroeit met de herfstbloeier nudiflorus , wat je niet zo veel tegenkomt in de natuur behalve in Turkije denk ik dan zo ?

De weinige krokussen die nog bloeiden stonden uiteraard niet open bij amper 3 graden
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Als je krokussen in bloei ziet , zie je meestal ook Gagea ! Deze Gagea fistulosa mag natuurlijk niet ontbreken ! Altijd een leuke plant om te zien !
Ieper , West-Vlaanderen