Tuin van Hanka Zíková

Gestart door Kris De Raeymaeker, 30 december 2025, 11:16:01

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

1/Carduncellus pinnatus (?) mag uiteraard in geen enkele rotstuin ontbreken !
2/ Niet alle Penstemons staan bij Hannah in haar meest zuidelijke deel van de tuin ...
3/ Campanula species ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 11:13:053/ Campanula species ...

Maar de "plantgekke liefhebber  " heeft misschien nog meer oog voor de bijzondere Leontopodium nivale ....
Slechts een "peace of cake" om deze te kweken in haar paradijs ...

Kris De Raeymaeker

Alleszins is Hannah grote fan van Phlox-en....Dat het ook in Tsjechië droog was in die periode blijkt aan de hand van de laatste foto ..

Danny Bonnez

Ik kan me best wel voorstellen dat je daar uren kan rondlopen en genieten van zoveel verschillende rotsplanten , Kris ! De rotstuin is heel natuurlijk aangelegd en de planten zien er heel gezond uit met ook diverse zaailingen . Prachtig geheel , indrukwekkend is de hoeveelheid stenen en de grootte van de rotstuin , allemaal zo mooi aangelegd !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  2 januari 2026, 17:20:36Ik kan me best wel voorstellen dat je daar uren kan rondlopen en genieten van zoveel verschillende rotsplanten , Kris ! De rotstuin is heel natuurlijk aangelegd en de planten zien er heel gezond uit met ook diverse zaailingen . Prachtig geheel , indrukwekkend is de hoeveelheid stenen en de grootte van de rotstuin , allemaal zo mooi aangelegd !

Eigenlijk in ons geval kom je niet eens met een dag toe Danny ... ::)  :o
Ja zeker , de tonnen stenen die daar liggen ...Maar ik heb ergens begrepen dat de meeste daar gewoon in de bodem zitten ... :o  :o

Kris De Raeymaeker

"Flower spikes " van Asyneuma species maar ook van orchideeën zoals deze Orchis species ..

Kris De Raeymaeker

Heel mooi is ook de zeer natuurlijke overgang van de rotstuin/crevices naar een gedeelte met"peat-lovers" .Dit ongeveer in het midden van de langgerekte rotstuin aan de linkerzijde .
Dit gebeurt geruisloos en op een haast onnavolgbare manier. Plots van een crevice naar een peatbed/turftuin /bostuin zonder dat het stoort en zelfs zonder dat er een stijlbreuk is.
Ook het kleine vijvertje ligt erbij of als het gewoon een natuurlijke plasje is dat  er gewoon bij hoort ..   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 januari 2026, 17:36:30Heel mooi is ook de zeer natuurlijke overgang van de rotstuin/crevices naar een gedeelte met"peat-lovers" .Dit ongeveer in het midden van de langgerekte rotstuin aan de linkerzijde .
Dit gebeurt geruisloos en op een haast onnavolgbare manier. Plots van een crevice naar een peatbed/turftuin /bostuin zonder dat het stoort en zelfs zonder dat er een stijlbreuk is.
Ook het kleine vijvertje ligt erbij of als het gewoon een natuurlijke plasje is dat  er gewoon bij hoort .. 
In dit gedeelte kleinere Rhodo's maar ook Primula's , Shortia's , Trilliums etc...

Kris De Raeymaeker

Nog 3 foto's die  de erg geslaagde overgang aantonen ...

Herman Mylemans

Kris, prachtige tuin met mooie planten! Het ziet er allemaal heel natuurlijk uit en mooi verzorgt. Bedankt om dit alles te tonen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op  3 januari 2026, 09:45:37Kris, prachtige tuin met mooie planten! Het ziet er allemaal heel natuurlijk uit en mooi verzorgt. Bedankt om dit alles te tonen.

Graag gedaan Herman , ik hoop dat dit onze winterse grijsheid wel even kan op vrolijken ...En ook zo een verscheidenheid aan planten ! Van absolute droogte minnaars tot planten die toch houden van veel vochtigheid ...

Kris De Raeymaeker

Dan verlaten we het peatbed en komen we weer terecht in een andere planten habitat ...
Lewisia tweedyi gewoon in de open tuin alsof het niks is ..
Oxalis 'Ute' en hier zien we toch ook dat deze kruising wel relatief weinig bloemen produceert in verhouding tot de bladmassa . Ik dacht altijd dat het aan mijn omstandigheden lag maar ook bij Hannah is het niet anders ..

Werkelijk ieder hoekje is op een slimme manier benut en toch  blijft het geheel helemaal overeind .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 januari 2026, 10:11:44Werkelijk ieder hoekje is op een slimme manier benut en toch  blijft het geheel helemaal overeind .

En dat er dan ook nog ruimte is voor een geweldig rustpunt met dit schitterend onderhouden gazon maakt het geheel alleen maar sterker ...

Ook de oude muur van het aangrenzend gebouw is natuurlijk een geweldige achtergrond !