Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 08:46:43Thema , krokussen in de rotstuin met tufsteen ....

1/Crocus sublimis gaat hier het heel dichte gezelschap krijgen van een Gentiana in de rotstuin . Toen het eind van volgend seizoen is hij gewoon overgroeid .. ))4
2 & 3 / Dat lot heeft deze Crocus al langer moeten ondergaan ...Potentilla nitida (nog in winter stemming ) heeft dit plekje al helemaal ingenomen .Ik weet bijgevolg niet direct meer dewelke het is want het label zit er ergens onder  ((--11 

Ziet er heel natuurlijk uit Kris !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 09:30:40Crocus aerius is een heel lastige soort in ons klimaat. Het is zo een typische " snow melting " soort die duidelijk meer koude nodig heeft in de winter en geen warme zomers wil hebben . Ik heb de plant ooit zien bloeien in de natuur in het noordoosten van Turkije. De knoppen waren er al heel vroeg hier dit jaar maar de eerste zijn gewoon afgeworpen wegens het ontbreken van de juiste omstandigheden. Gelukkig kwam er nog een tweede ronde maar helaas brak dan een natte en super grijze periode aan waardoor de bloemknoppen verder uitrekten. Ze kwamen gisteren even open maar ze zijn niet ontwikkeld zoals het moet zijn. Er is ook een nog veel mooiere heel donkere vorm die ik nooit heb gehad. Ik heb wel ooit een mooi bloeiend exemplaar gehad met duidelijk  grotere bloemen. (laatste foto ) En misschien ook een tintje donkerder .De Engelse botanisten (Brian Mathew bijvoorbeeld) beschouwen deze als een soort uit het biflorus complex.   

Heb ik ook al eens gehad Kris , maar kon ik niet lang in leven houden . Zeker een heel mooie soort maar bijzonder moeilijk te kweken in ons klimaat .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 10:14:39
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 10:13:08Om de Croconuts onder ons een idee te geven over de groeiomstandigheden heb ik mijn foto's van 2010 even opgezocht ...De Zigana Pass,hoogte- 2620m , het habitat van deze Crocus 
En nu nog enkele Crocus aerius die we er in bloei aantroffen ...zeker geen grote aantallen !

Niets mooier dan een soort op zijn natuurlijke standplaats te zien Kris ! Heel knap en bijzonder om deze soort te gaan opzoeken !  -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 10:15:38
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 10:14:39En nu nog enkele Crocus aerius die we er in bloei aantroffen ...zeker geen grote aantallen !
En om te besluiten ....

bijzonder mooi Kris !  :o  --6  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:09:49Graag even hulp bij deze Crocus sieberi ...mijn label is verschwunden ...Zou dit Crocus sieberi 'Ronald Ginns' kunnen zijn ?

Dat kan Kris , zie foto van mijn Ronald Ginns
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 12:02:08Crocus veluchensis x cvijicii 'Rainbow Gold' op kruissnelheid ...

Knap resultaat hoor Kris !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 12:18:57Nieuw in de collectie met dank aan de GS ..Crocus neapolitanus , van het prachtige Gargano natuurgebied .Deze komt daar voor op 823m hoogte .

Leuke soort om in de verzameling te hebben Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 12:21:24Nog wat zwarte dingskes ...
Crocus harveyi , niet in topvorm dit jaar. Bloemen rekten ook te lang uit en daardoor krijgen ze een "slaptitude "
Tweede rondje voor Crocus muglaensis .

Twee juweeltjes Kris , knap om ze in bloei te zien !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2026, 13:24:22Crocus heuffelianus 'National Park'
Crocus heuffelianus 'Shockwave'
Crocus 'Peter Grimshaw'
en Crocus 'Pieta'

Knappe reeks Wim  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Wim Boens op 24 februari 2026, 13:24:45En ook nog Crocus rujanensis 'Belphoebe' in bloei.

Da's een mooie vorm Wim , dit is een gewone die momenteel bloeit
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Hier ook nog enkele vormen van Crocus heuffelianus in bloei

taavi nr1

Polar King

Snow Princess
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een eigen collectie uit Italië
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De laatste van vandaag 

Crocus vernus 'Lavender Symphony'

Crocus vernus 'Purple Desire'

Crocus atrospermus
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 februari 2026, 11:09:49Graag even hulp bij deze Crocus sieberi ...mijn label is verschwunden ...Zou dit Crocus sieberi 'Ronald Ginns' kunnen zijn ?
Klopt Kris,prachtig soort,zoals alle Sieberi,s.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 24 februari 2026, 20:20:25Een eigen collectie uit Italië

Wat een pracht Danny , laat ons heuffelianus 'Carpathian Wonder 'maar vergeten en vervangen .. -2(  -2(
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "