Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...De opkuis en het opbergen van de bolgewassen. Het loszittende verdroogde loof verwijderen (zonder eraan te trekken )en vervolgens  nakijken op eventuele zaden die interessant zijn om te verzamelen. En dan als laatste gaan ze naar hun zomerverblijf onder een tablet achter het tuinhuis. Een gedeelte  wat overkapt is. Niet allemaal , enkele soorten gaan ook naar buiten ergens in de schaduw tegen een oostelijk georiënteerde muur waar haast geen  of toch veel minder regen komt.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:09:31Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...De opkuis en het opbergen van de bolgewassen. Het loszittende verdroogde loof verwijderen (zonder eraan te trekken )en vervolgens  nakijken op eventuele zaden die interessant zijn om te verzamelen.
Op zoek naar mogelijke zaden ...Hier zitten die vrij hoog maar zoals we weten kunnen die bij krokussen soms zo goed als onder de grond zitten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:09:31Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...
En nu (14/07/2026 gestart) ...pas 77 dagen later (dus circa 2,5 maand) werden de potten van de herfstbloeiers weer bovengehaald vanuit hun zomerverblijf. Alle potten werden geledigd , de bolletjes gecontroleerd en gekuist. Bij de herfst bloeiende soorten stemden de resultaten over het algemeen tot tevredenheid. Uitzonderingen niet te na gesproken. Echte verliezen waren er haast niet. Ergens 1 mathewii vorm weg gevallen. Verder ook enkele bolletjes die gevoelig kleiner zijn geworden maar dat waren dan de moeilijke soorten zoals Crocus wattiorum en dergelijke. Van sommige soorten was ik echter blij te zien dat de bollen goed waren aangekomen... 
Hier enkele voorbeelden van soorten nadat ze uit de potten of mandjes kwamen ...

Kris De Raeymaeker

Dan maar weer substraat aanmaken in de kruiwagen ...Voor zover al 50 liter aangemaakt en misschien dat ik daar net mee toekom voor al de herfstbloeiers inclusief ook de herfst bloeiende species van Colchicum - Sternbergia -Biarum . Uiteraard geld dit alleen voor de soorten die in pot of mandje worden gehouden.
Het eindresultaat na het verpotten . Is wel geen Crocus maar dat ziet er na het ompotten allemaal hetzelfde uit... 

Herman Mylemans

Mooi en proper gewerkt Kris, volgende week kunnen de najaars bloeiers nog wat bakken!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 26 juli 2026, 11:43:55Mooi en proper gewerkt Kris, volgende week kunnen de najaars bloeiers nog wat bakken!
Dank je Herman ...Dat bakken wordt wel een keer overdreven ....Ja voor sommigen maar niet altijd. Sommige komen dan wel uit droge gebieden zoals Griekenland, Spanje , Turkije en Iran maar toch moeten ze niet altijd bakken.Ook al bakken ze in de natuur schijnbaar wel. Maar daar zitten de bollen soms 30cm diep en daar in een kleiig mengsel hebben ze denk niet altijd die hoge temperaturen ter hoogte van de bol. Plus staan ze ook vaak op grotere hoogte . Maar bepaalde herfst bloeiende Narcissen moeten echt bakken anders bloeien ze niet...Het is echt afhankelijk van soort tot soort. En zeker zijn er maar weinig herfstkrokussen die echt moeten bakken ...Het blijft vaak een raadsel . Biarum davisii mag ook bakken dacht ik altijd maar als je dan ziet hoe ze probleemloos bloeien in Wales bij de Wallis-jes ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:31:30
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:09:31Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...
En nu (14/07/2026 gestart) ...pas 77 dagen later (dus circa 2,5 maand) werden de potten van de herfstbloeiers weer bovengehaald vanuit hun zomerverblijf. Alle potten werden geledigd , de bolletjes gecontroleerd en gekuist. Bij de herfst bloeiende soorten stemden de resultaten over het algemeen tot tevredenheid. Uitzonderingen niet te na gesproken. Echte verliezen waren er haast niet. Ergens 1 mathewii vorm weg gevallen. Verder ook enkele bolletjes die gevoelig kleiner zijn geworden maar dat waren dan de moeilijke soorten zoals Crocus wattiorum en dergelijke. Van sommige soorten was ik echter blij te zien dat de bollen goed waren aangekomen...
Hier enkele voorbeelden van soorten nadat ze uit de potten of mandjes kwamen ...

Mooi verslagje Kris ! Ik vind het ieder jaar een plezante en spannende bezigheid ! Hier zijn alle bollen al verplant zowel in pot als in de bedjes in de tuin maar wel met een beurtrol . De potten vernieuw ik alle 2 jaar en de bedjes om de 3 a 4 jaar . Alles staat genoteerd op een lijst die ik jaarlijks opvolg . Begin juni start ik jaarlijks om tegen half juli klaar te zijn .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:19:02
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:09:31Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...De opkuis en het opbergen van de bolgewassen. Het loszittende verdroogde loof verwijderen (zonder eraan te trekken )en vervolgens  nakijken op eventuele zaden die interessant zijn om te verzamelen.
Op zoek naar mogelijke zaden ...Hier zitten die vrij hoog maar zoals we weten kunnen die bij krokussen soms zo goed als onder de grond zitten ...

Kom ik ook jaarlijks tegen bij het verplanten , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:09:31Het lijkt pas gisteren ...de beelden die ik toon zijn van eind april ...De opkuis en het opbergen van de bolgewassen. Het loszittende verdroogde loof verwijderen (zonder eraan te trekken )en vervolgens  nakijken op eventuele zaden die interessant zijn om te verzamelen. En dan als laatste gaan ze naar hun zomerverblijf onder een tablet achter het tuinhuis. Een gedeelte  wat overkapt is. Niet allemaal , enkele soorten gaan ook naar buiten ergens in de schaduw tegen een oostelijk georiënteerde muur waar haast geen  of toch veel minder regen komt.

Hier staan mijn potten ook in de schaduw onder mijn carport , Kris . Er waait hier steeds een fris windje ( soms ook een heet windje  ((--11  )
Ieper , West-Vlaanderen

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 juli 2026, 11:38:07Dan maar weer substraat aanmaken in de kruiwagen ...Voor zover al 50 liter aangemaakt en misschien dat ik daar net mee toekom voor al de herfstbloeiers inclusief ook de herfst bloeiende species van Colchicum - Sternbergia -Biarum . Uiteraard geld dit alleen voor de soorten die in pot of mandje worden gehouden.
Het eindresultaat na het verpotten . Is wel geen Crocus maar dat ziet er na het ompotten allemaal hetzelfde uit...
Interessant Kris hoe je dit beschrijft.
Had onlangs contact met Janis Ruksans en vroeg hem wanneer hij begint met water geven m.n bij de  Crocussen die binnen staan.Hij gaf aan dat sommige bollen in de zomer als ze in de groeiperiode zijn water nodig hebben.In grote lijnen komt het er op neer dat het water geven in september begint 1x per week.Dit gaat door tot mei en hangt af van het geslacht en soort.
De moeite waard om hier wat mee te experimenteren lijkt mij.
Heb jij hier ook ervaring mee Kris?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op 27 juli 2026, 18:28:10Interessant Kris hoe je dit beschrijft.
Had onlangs contact met Janis Ruksans en vroeg hem wanneer hij begint met water geven m.n bij de  Crocussen die binnen staan.Hij gaf aan dat sommige bollen in de zomer als ze in de groeiperiode zijn water nodig hebben.In grote lijnen komt het er op neer dat het water geven in september begint 1x per week.Dit gaat door tot mei en hangt af van het geslacht en soort.
Bedankt Theo , graag gedaan ....Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat dit forum daar moet voor dienen . Spijtig genoeg zijn de mensen die reageren zo schaars dat ik er soms ook geen goesting meer in heb ...
Wel vroeger gaf ik standaard een eerste keer beetje water vanaf 1 september (zoals ook Ian Young altijd deed) Maar het klimaat is als dusdanig zo veranderd in onze contreien  dat ik mijn behandeling erg ingrijpend heb gewijzigd. De laatste jaren is het hier in september vaak nog pokke warm en vooral ook de nachten koelen nog  veel te weinig af in september. Zo vroeg water geven voor een aantal bolgewassen heeft dan ook helemaal geen zin. De krokussen gaan nog geen nieuwe wortels maken en dus dat vocht wordt mijn inziens niet opgenomen.Met mogelijk rot tot gevolg. Waar Janis woont is dat natuurlijk een gans ander verhaal.Daar zullen de nachten in september al wel koeler zijn . Sommige soorten drogen hier nooit volledig uit maar dat is de minderheid. Dus mijn eerste watergift is tegenwoordig ergens in oktober afhankelijk van het weer. En sommige die toch al tekenen van leven geven krijgen toch wat vroeger. Hopelijk kan ik hiermee helpen .       

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 27 juli 2026, 14:19:03Mooi verslagje Kris ! Ik vind het ieder jaar een plezante en spannende bezigheid ! Hier zijn alle bollen al verplant zowel in pot als in de bedjes in de tuin maar wel met een beurtrol . De potten vernieuw ik alle 2 jaar en de bedjes om de 3 a 4 jaar . Alles staat genoteerd op een lijst die ik jaarlijks opvolg . Begin juni start ik jaarlijks om tegen half juli klaar te zijn .
Dank je Danny ! Ik kan er nooit zo vroeg aan beginnen omdat ik in die periode teveel andere bezigheden heb .....in de rotstuin ...Vermeerderen ,verspenen , stekken , gieten, heel veel heggen snoeien , etc... ))8  ))8

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 27 juli 2026, 14:28:19Hier staan mijn potten ook in de schaduw onder mijn carport , Kris . Er waait hier steeds een fris windje ( soms ook een heet windje  ((--11  )
Ik was al getuige van dat plekje Danny ....ben er wel jaloers op want is mijn inziens de juiste locatie ! ((3  ((3 

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:52:19
Citaat van: Theo Stronks op 27 juli 2026, 18:28:10Interessant Kris hoe je dit beschrijft.
Bedankt Theo , graag gedaan ....Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat dit forum daar moet voor dienen . Spijtig genoeg zijn de mensen die reageren zo schaars dat ik er soms ook geen goesting meer in heb ...
Wel vroeger gaf ik standaard een eerste keer beetje water vanaf 1 september (zoals ook Ian Young altijd deed) Maar het klimaat is als dusdanig zo veranderd in onze contreien  dat ik mijn behandeling erg ingrijpend heb gewijzigd. De laatste jaren is het hier in september vaak nog pokke warm en vooral ook de nachten koelen nog  veel te weinig af in september. Zo vroeg water geven voor een aantal bolgewassen heeft dan ook helemaal geen zin. De krokussen gaan nog geen nieuwe wortels maken en dus dat vocht wordt mijn inziens niet opgenomen.Met mogelijk rot tot gevolg. Waar Janis woont is dat natuurlijk een gans ander verhaal.Daar zullen de nachten in september al wel koeler zijn . Sommige soorten drogen hier nooit volledig uit maar dat is de minderheid. Dus mijn eerste watergift is tegenwoordig ergens in oktober afhankelijk van het weer. En sommige die toch al tekenen van leven geven krijgen toch wat vroeger. Hopelijk kan ik hiermee helpen .       
Zeer zeker Kris,jou ervaringen doen er zeker toe,bedankt hiervoor.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:52:19

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:55:34
Citaat van: Danny Bonnez op 27 juli 2026, 14:19:03Mooi verslagje Kris ! Ik vind het ieder jaar een plezante en spannende bezigheid ! Hier zijn alle bollen al verplant zowel in pot als in de bedjes in de tuin maar wel met een beurtrol . De potten vernieuw ik alle 2 jaar en de bedjes om de 3 a 4 jaar . Alles staat genoteerd op een lijst die ik jaarlijks opvolg . Begin juni start ik jaarlijks om tegen half juli klaar te zijn .
Dank je Danny ! Ik kan er nooit zo vroeg aan beginnen omdat ik in die periode teveel andere bezigheden heb .....in de rotstuin ...Vermeerderen ,verspenen , stekken , gieten, heel veel heggen snoeien , etc... ))8  ))8

Is ook niet zo belangrijk denk ik zo Kris , zolang ze in rust zijn
Ieper , West-Vlaanderen