Crocus 2026

Gestart door Luc Gilgemyn, 4 januari 2026, 12:04:51

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 juli 2026, 20:52:19
Citaat van: Theo Stronks op 27 juli 2026, 18:28:10Interessant Kris hoe je dit beschrijft.
Had onlangs contact met Janis Ruksans en vroeg hem wanneer hij begint met water geven m.n bij de  Crocussen die binnen staan.Hij gaf aan dat sommige bollen in de zomer als ze in de groeiperiode zijn water nodig hebben.In grote lijnen komt het er op neer dat het water geven in september begint 1x per week.Dit gaat door tot mei en hangt af van het geslacht en soort.
De moeite waard om hier wat mee te experimenteren lijkt mij.
Heb jij hier ook ervaring mee Kris?
Bedankt Theo , graag gedaan ....Ik ben nog steeds de mening toegedaan dat dit forum daar moet voor dienen . Spijtig genoeg zijn de mensen die reageren zo schaars dat ik er soms ook geen goesting meer in heb ...
Wel vroeger gaf ik standaard een eerste keer beetje water vanaf 1 september (zoals ook Ian Young altijd deed) Maar het klimaat is als dusdanig zo veranderd in onze contreien  dat ik mijn behandeling erg ingrijpend heb gewijzigd. De laatste jaren is het hier in september vaak nog pokke warm en vooral ook de nachten koelen nog  veel te weinig af in september. Zo vroeg water geven voor een aantal bolgewassen heeft dan ook helemaal geen zin. De krokussen gaan nog geen nieuwe wortels maken en dus dat vocht wordt mijn inziens niet opgenomen.Met mogelijk rot tot gevolg. Waar Janis woont is dat natuurlijk een gans ander verhaal.Daar zullen de nachten in september al wel koeler zijn . Sommige soorten drogen hier nooit volledig uit maar dat is de minderheid. Dus mijn eerste watergift is tegenwoordig ergens in oktober afhankelijk van het weer. En sommige die toch al tekenen van leven geven krijgen toch wat vroeger. Hopelijk kan ik hiermee helpen .     

Heb vandaag zoals gewoonlijks de herfstbloeiers die een droge zomerrust nodig hebben een eerste keer een beetje water gegeven . De vijvenmandjes drogen terug vlug uit in deze tijd van het jaar . Ze staan voorlopig nog in de schaduw maar zonder dakje . Nog een tijdje wachten op de eerste neuzen en een spannend seizoen komt er nu snel terug aan ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:56:15Heb vandaag zoals gewoonlijks de herfstbloeiers die een droge zomerrust nodig hebben een eerste keer een beetje water gegeven . De vijvenmandjes drogen terug vlug uit in deze tijd van het jaar . Ze staan voorlopig nog in de schaduw maar zonder dakje . Nog een tijdje wachten op de eerste neuzen en een spannend seizoen komt er nu snel terug aan ......

Kijk eens aan ...ziet er weer pico bello uit Danny , zoals we gewend zijn van jou. Ik wacht gewoonlijk nog iets langer. Vroeger was dat steevast 1 september maar nu meestal rond midden september. Hangt af van de maximale dag en minimale nacht temperatuur. Als die te hoog blijven gebeurt er mijn inziens toch niks onder de grond. Ik denk dat het bij jullie sneller fris is dan hier. Wij leunen meer aan bij de kempen en zeker ook met onze zandgrond die nog warm is en nog snel opwarmt. Bovendien is de tuin hier ultra beschermd en is er haast nergens wind.
Als je zegt "een beetje water " Danny, is dat dan even voorzichtig broezen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:43:56Is ook niet zo belangrijk denk ik zo Kris , zolang ze in rust zijn

Gelijk heb je Danny !

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 september 2026, 09:21:24
Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:56:15Heb vandaag zoals gewoonlijks de herfstbloeiers die een droge zomerrust nodig hebben een eerste keer een beetje water gegeven . De vijvenmandjes drogen terug vlug uit in deze tijd van het jaar . Ze staan voorlopig nog in de schaduw maar zonder dakje . Nog een tijdje wachten op de eerste neuzen en een spannend seizoen komt er nu snel terug aan ......

Kijk eens aan ...ziet er weer pico bello uit Danny , zoals we gewend zijn van jou. Ik wacht gewoonlijk nog iets langer. Vroeger was dat steevast 1 september maar nu meestal rond midden september. Hangt af van de maximale dag en minimale nacht temperatuur. Als die te hoog blijven gebeurt er mijn inziens toch niks onder de grond. Ik denk dat het bij jullie sneller fris is dan hier. Wij leunen meer aan bij de kempen en zeker ook met onze zandgrond die nog warm is en nog snel opwarmt. Bovendien is de tuin hier ultra beschermd en is er haast nergens wind.
Als je zegt "een beetje water " Danny, is dat dan even voorzichtig broezen ?

Met de gieter wat aangieten Kris , even goed nat maar heel snel terug droog want het is te warm en veel wind . Even een regenbui nabootsen zoals ze ook wel eens krijgen in hun natuurlijke omgeving . Onze tuinen verschillen zeker van omstandigheden , dat hebben we dit jaar van dichtbij kunnen zien . De eerste najaarskrokussen bloeien elk jaar vroeger in uw tuin .... spannend ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ze komen eraan .....