Allium 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 20 april 2026, 10:40:31

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

2 Alliums van Luc waarvan ik het label ben kwijt geraakt ....Hopelijk weet Luc ze te identificeren .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 10:40:312 Alliums van Luc waarvan ik het label ben kwijt geraakt ....Hopelijk weet Luc ze te identificeren .
Kris, de foto's tonen niet de details die ik daarvoor moet zien en inzoomen lukt ook al niet.
De rechtse zou Allium egorovae kunnen zijn. ik heb een detailfoto van één van mijn planten bijgevoegd als vergelijking.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 april 2026, 10:40:312 Alliums van Luc waarvan ik het label ben kwijt geraakt ....Hopelijk weet Luc ze te identificeren .
Citaat van: Luc Scheldeman op 21 april 2026, 08:17:21Kris, de foto's tonen niet de details die ik daarvoor moet zien en inzoomen lukt ook al niet.
De rechtse zou Allium egorovae kunnen zijn. ik heb een detailfoto van één van mijn planten bijgevoegd als vergelijking.
Daar vreesde ik al een beetje voor Luc ..welke details zijn van belang ? Allium egorovae lijkt me breder blad te hebben dan hetgeen ik hier heb ...
Wel een mooie Allium btw...

Luc Scheldeman

Allium egorovae vertoont wel wat variatie in kleurintensiteit.  Foto's uit 2026
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Deze herken je misschien ook ?
Allium elburzense uit het Elburz gebergte.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 21 april 2026, 08:48:49Deze herken je misschien ook ?
Allium elburzense uit het Elburz gebergte.
Ik zit te denken dat ik die een keer van jou heb meegedaan ... ))4  ))4 

Luc Scheldeman

Een soort met lange petalen en opvallende meeldraden.  Allium austroiranicum
Je ziet hier wat je bij veel allium's ziet : de bladeren beginnen al te verdrogen tijdens de bloei.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Allium akaka is een soort die bij velen als naam wel bekend is, maar er is een MAAR.
De herkomst van deze soort wordt zowel in Iran, Turkije en Armenië gelegd, maar het enige type dat aan de oorspronkelijke beschrijving beantwoord komt uit Iran.
Kenmerkend zijn de gootvormige bladeren en een bloemkleur die tussen nagenoeg wit en lichtroze zit.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 april 2026, 08:34:10
Citaat van: Luc Scheldeman op 21 april 2026, 08:17:21Kris, de foto's tonen niet de details die ik daarvoor moet zien en inzoomen lukt ook al niet.
Daar vreesde ik al een beetje voor Luc ..welke details zijn van belang ? Allium egorovae lijkt me breder blad te hebben dan hetgeen ik hier heb ...
Wel een mooie Allium btw...
Een totaalzicht op de bloem met bladeren en een detail van één bloem (boven, opzij) als het kan
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 21 april 2026, 08:50:31Een soort met lange petalen en opvallende meeldraden.  Allium austroiranicum
Je ziet hier wat je bij veel allium's ziet : de bladeren beginnen al te verdrogen tijdens de bloei.

Goed dat je dit nog eens aangeeft Luc !

Eberhard Proessdorf

Allium insubricum

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Eberhard Proessdorf op 14 juni 2026, 14:36:20Allium insubricum
Deze doet het hier voorlopig niet zo goed  ((--11  Onder welke omstandigheden heb je deze Eberhard ?

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 15 juni 2026, 10:22:37
Citaat van: Eberhard Proessdorf op 14 juni 2026, 14:36:20Allium insubricum
Deze doet het hier voorlopig niet zo goed
Ik zeg net niet dat het hier een "onkruid" is....
Torhout, West-Vlaanderen