Roscoea 2026

Gestart door Herman Mylemans, 24 mei 2026, 17:45:22

Vorige topic - Volgende topic

Herman Mylemans

In mei beginnen de Roscoea's opnieuw te verschijnen. Met de warmte van de laatste dagen ging het snel voort:

Roscoea humeana 'Alba'
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 24 mei 2026, 17:45:22In mei beginnen de Roscoea's opnieuw te verschijnen. Met de warmte van de laatste dagen ging het snel voort:
Roscoea humeana 'Alba'

'Snowy Owl ' staat hier ook te bloeien Herman , helaas is er flink aan de bloemen geknabbeld vorige nacht  :-[
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:25:40
Citaat van: Herman Mylemans op 24 mei 2026, 17:45:22In mei beginnen de Roscoea's opnieuw te verschijnen. Met de warmte van de laatste dagen ging het snel voort:
Roscoea humeana 'Alba'

'Snowy Owl ' staat hier ook te bloeien Herman , helaas is er flink aan de bloemen geknabbeld
 vorige nacht  :-[
Spijtig Kris! Harry had die naar het schijnt bij in Utrecht, maar ik was er te laat! --13
Ik weet niet wat het verschil is met mijn 'Alba'?

Kris De Raeymaeker

Roscoea humeana 'Alba'
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:25:40'Snowy Owl ' staat hier ook te bloeien Herman , helaas is er flink aan de bloemen geknabbeld
Citaat van: Herman Mylemans op 25 mei 2026, 10:15:04Spijtig Kris! Harry had die naar het schijnt bij in Utrecht, maar ik was er te laat! --13
Eigenlijk weinig denk ik Herman .....Toch op het eerste zicht .Officieel is Roscoea humeana 'Alba'  de vorm  zoals hij af en toe in het wild in China wordt aangetroffen en voorkomt terwijl 'Snowy Owl ' benoemd is door Nigel Rowland van  Long Acre Plants. Deze is afkomstig van een specifieke collectie van Royal Botanic Garden, Edinburgh...Het kan zijn dat deze vorm ergens nog betere eigenschappen bezit maar dat weet ik ook niet ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 mei 2026, 17:29:33
Roscoea humeana 'Alba'
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 mei 2026, 08:25:40'Snowy Owl ' staat hier ook te bloeien Herman , helaas is er flink aan de bloemen geknabbeld
Citaat van: Herman Mylemans op 25 mei 2026, 10:15:04Spijtig Kris! Harry had die naar het schijnt bij in Utrecht, maar ik was er te laat! --13
Eigenlijk weinig denk ik Herman .....Toch op het eerste zicht .Officieel is Roscoea humeana 'Alba'  de vorm  zoals hij af en toe in het wild in China wordt aangetroffen en voorkomt terwijl 'Snowy Owl ' benoemd is door Nigel Rowland van  Long Acre Plants. Deze is afkomstig van een specifieke collectie van Royal Botanic Garden, Edinburgh...Het kan zijn dat deze vorm ergens nog betere eigenschappen bezit maar dat weet ik ook niet ..
Bedankt Kris.

Herman Mylemans

Roscoea cautleoides

Roscoea zaailing, de enige die daar in de buurt staan zijn R. beesiana en R. purpurea, maar die zijn nog maar aan het bovenkomen. Dus wie is het?

Frankie Wulleman

Jij hebt ook al flink wat van deze planten, Herman. Hebben die niet al te veel last van de droogte de laatste maanden?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 juni 2026, 22:42:38Jij hebt ook al flink wat van deze planten, Herman. Hebben die niet al te veel last van de droogte de laatste maanden?
Frankie, als het droger is duurt het wat langer voor ze boven de grond komen. Ze zijn nu overal aan het boven komen, als het dan te droog wordt zijn de bloemen snel verwelkt.

Herman Mylemans

Roscoea 'Harvington Raw Silk'. Een hybride gekweekt door Hugh Nunn van Twelve Nunns Plant Nursery in het Engelse graafschap Worcestershire (gevestigd in het dorpje Harvington). Het is een kruising tussen de Roscoea cautleyoides en de Roscoea humeana.  De plant is bekroond met de prestigieuze RHS Award of Garden Merit (AGM).

Roscoea scillifolia fo. atropurpurea De soort is afkomstig uit de bergachtige regio's van de Chinese provincie Yunnan. De specifieke donkerpaarse vorm is in cultuur gebracht uit zaden die in 1887 zijn verzameld door de Franse missionaris en botanicus Jean-Marie Delavay.

Herman Mylemans

Betreft Roscoea zaailing heb ik eens enkele foto's in ChatGPT gestoken. Het is ongelooflijk wat daar eigenlijk allemaal als antwoord uitkomt. Het werd een hele discussie.
Hier het laatste gedeelte:
Als je hem in 2025 al hebt gelabeld als "ex Roscoea × beesiana" omdat hij op slechts 40 cm van een beesiana stond, dan is dat waarschijnlijk een betere aanwijzing dan alles wat we uit de foto's alleen kunnen afleiden.
Twee dingen vallen me op:
1.    Standplaats is vaak een sterkere aanwijzing dan bloemvergelijking.
Roscoea-zaailingen verschijnen meestal vlak bij de moederplant. Veertig centimeter is precies de afstand waarop je spontaan uitgezaaide zaailingen verwacht.
2.    Een zaailing van beesiana hoeft niet op beesiana te lijken.
Als de moeder beesiana was, dan kennen we alleen de moeder zeker. De vader kan net zo goed humeana, cautleyoides, Red Gurkha, purpurea of iets anders uit de buurt zijn geweest. Daardoor kan de nakomeling vroeger bloeien, compacter blijven of een afwijkende bloemvorm krijgen.
Met de huidige informatie zou ik hem daarom eerder noteren als:
Roscoea ex × beesiana (open bestoven zaailing)
of kort:
Roscoea seedling ex beesiana
Dat geeft precies weer wat je wél weet:
•    waarschijnlijk afkomstig uit de buurt van beesiana;
•    vader onbekend;
•    geen claim dat het een zuivere beesiana is.
Eigenlijk past dat ook mooi bij wat we zien:
•    de roze kleur en algemene uitstraling kunnen best van beesiana komen;
•    de vroege bloei kan van een andere ouder afkomstig zijn;
•    de afwijkende bloemvorm wijst op een gemengde afstamming.
Ik zou hem voorlopig zeker niet heretiketteren naar humeana of een andere soort. Op basis van de locatiegegevens lijkt "ex beesiana" nog steeds de meest verdedigbare herkomstbenaming. En als hij de komende jaren consequent zo vroeg bloeit, dan is dat juist een interessant kenmerk om bij te houden. Dat soort zaailingen kan verrassend waardevol worden binnen een collectie.