Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

En nu ik hier zelf beide planten bij elkaar zie, zie ik ook een groot verschil in bloemvorm. Mogelijks toch verschillende soorten, Gerrit?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:21:43Vrij vlug zie ik dan ook voor het eerst wat ik wilde zien, een Ophrys uit het complex drumana. Ik heb begrepen dat er van Ophrys drumana verschillende ondersoorten zijn, Gerrit? Klopt dit?

Mij niet bekend. Het gaat om zadel orchideeën met de bekendste Ophrys bertolonii uit Italië. In Frankrijk komen de ondersoorten ervan voor, die nu een eigen taxon hebben, Ophrys drumana, Ophrys saratoi en Ophrys aurelia.

Dit hier is Ophrys drumana, een smalle soort.

Gerrit Eijkelenboom

Op foto 1960 pronkt Ophrys aurelia.

Er staan er veel zeg je, maar dat maakt hem niet minder bijzonder. Fantastische orchidee.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:15:17De bloemen wat van naderbij bekeken. Ik vind dit nog altijd een prachtig soortje.
Heel mooi partijtje Frankie  :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 20:57:02
Citaat van: Danny Bonnez op 28 mei 2026, 16:37:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:32:02Enkele rariteiten die me in het oog sprongen.

Foto 1: een witte Orchis ustulata ???
Foto 2: een vreemde hybride... maar tussen wat...
Foto 3: een nagenoeg witte Orchis purpurea

Soms weet je niet meer wat je zien , heel bijzondere vondsten Frankie !  ((3  ((3  ((3  Omdat alles zo gemakkelijk kruist met elkaar is dat wel te verwachten , bijzonder spannend om daar rond te lopen ......

Gemakkelijk is misschien een groot woord, Danny, veel orchideeën kunnen kruisen met elkaar, maar toch waren hybriden daar eerder zeldzaam. Maar zo nu en dan bots je wel op iets bijzonder.

Toch wel opmerkelijk dat je daar amper kruisingen ziet , Frankie . In onze ardennen en op de St- Pietersberg staat het er vol van
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:00:36
Citaat van: Danny Bonnez op 28 mei 2026, 16:16:33
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 21:59:38De volgende dag stond de vallei van Rochefort/Samson op het programma. Het is een prachtige vallei die bestaat uit bossen onderbroken door talloze kalkgraslanden. Deze plaats is vrij bekend onder orchideeënliefhebbers, toch waren we nagenoeg alleen in de vallei. Het weer was er ook niet al te best. Droge periodes wisselden elkaar af met buitjes van motregen. Niet echt ideaal om orchideeën te gaan spotten. De nevelslierten verbergen de kalksteenmassieven die tussen de bossen opduiken.

Een prachtige omgeving zo te zien Frankie

Beslist, Danny, en wanneer de nevelslierten gaan verdwijnen ziet het er plots nog een stuk leuker uit.

Het typische prachtig landschap van de Vercors ,  Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:13:31Een bosje Ophrys insectifera is ook altijd mooi meegenomen.

Knappe foto's Frankie !  ((3  ((3  ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:29:44En het blijft niet bij eentje natuurlijk. In deze vallei is het vrij algemene ophrys.

Dat is een knappe soort , Frankie !  :o  --6  Een soort die ik nog nooit zag , een meer mediterrane soort ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 mei 2026, 21:51:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:21:43Vrij vlug zie ik dan ook voor het eerst wat ik wilde zien, een Ophrys uit het complex drumana. Ik heb begrepen dat er van Ophrys drumana verschillende ondersoorten zijn, Gerrit? Klopt dit?

Mij niet bekend. Het gaat om zadel orchideeën met de bekendste Ophrys bertolonii uit Italië. In Frankrijk komen de ondersoorten ervan voor, die nu een eigen taxon hebben, Ophrys drumana, Ophrys saratoi en Ophrys aurelia.

Dit hier is Ophrys drumana, een smalle soort.

Dit verklaart veel, Gerrit en is meteen duidelijk. Ik dacht dat saratoi en aurelia ondersoorten waren van drumana, omdat ze in eerste instantie wat op elkaar gelijken. Maar blijkbaar zijn het dus drie aparte soorten die deel uitmaken van de zadelorchideeën. Maar ik neem aan dat deze drie ook met elkaar kunnen kruisen?

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 mei 2026, 21:55:37Op foto 1960 pronkt Ophrys aurelia.

Er staan er veel zeg je, maar dat maakt hem niet minder bijzonder. Fantastische orchidee.

Nu bemerk ik ook duidelijk het verschil met drumana: een bredere bloem dan hoog, grotere bloemen en een gebogen bloem.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 mei 2026, 16:32:30
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 20:57:02
Citaat van: Danny Bonnez op 28 mei 2026, 16:37:39
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 mei 2026, 22:32:02Enkele rariteiten die me in het oog sprongen.

Foto 1: een witte Orchis ustulata ???
Foto 2: een vreemde hybride... maar tussen wat...
Foto 3: een nagenoeg witte Orchis purpurea

Soms weet je niet meer wat je zien , heel bijzondere vondsten Frankie !  ((3  ((3  ((3  Omdat alles zo gemakkelijk kruist met elkaar is dat wel te verwachten , bijzonder spannend om daar rond te lopen ......

Gemakkelijk is misschien een groot woord, Danny, veel orchideeën kunnen kruisen met elkaar, maar toch waren hybriden daar eerder zeldzaam. Maar zo nu en dan bots je wel op iets bijzonder.

Toch wel opmerkelijk dat je daar amper kruisingen ziet , Frankie . In onze ardennen en op de St- Pietersberg staat het er vol van

Ik had ook verwacht en gehoopt om er meer hybriden te zien, omdat dit vaak fantastische planten zijn, maar dat bleek het geval niet te zijn. Het kruisen gaat toch niet zo vlot zoals we denken.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 mei 2026, 16:54:01
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2026, 21:29:44En het blijft niet bij eentje natuurlijk. In deze vallei is het vrij algemene ophrys.

Dat is een knappe soort , Frankie !  :o  --6  Een soort die ik nog nooit zag , een meer mediterrane soort ?

Deze zadelorchideeën hebben hun verspreidingsgebied in de Vercors en Drôme, alsook de aangrenzende Ardêche tot aan de streken rond het Gardameer. Het zijn dus echt mediterrane soorten.

Frankie Wulleman

Een andere plant die ik nu ook herken als Ophrys aurelia.

Frankie Wulleman

Een andere plant, in het eerste opzicht ook aurelia, al zie ik toch een afwijkende bloemvorm.

Frankie Wulleman

Een volgend exemplaar. Met de beperkte kennis die ik nog heb, zie ik er niet echt aurelia in, maar ook geen echte drumana. Misschien Ophrys saratoi. Kenmerkend voor saratoi is dat de bloem aan de tip smaller is dan aan de 'schouders', wat hier wel duidelijk het geval is.