Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 18:16:42Toch snel nog even terugkomen op het advies om de naam Ophrys bertolonii te gebruiken voor de Franse zadel orchideeën. Ophrys bertolonii heeft een veel diepere kromming van de lip. Dus veel meer zadelvormig. De Franse zadel orchideeën zijn bijna vlak.
Dus nee, geen Ophrys bertolonii in Frankrijk.

Hier spreekt men nochtans wel van de bertolonii-groep, Gerrit? http://www.orchidsofbritainandeurope.co.uk/Ophrys%20drumana.html
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Foto 2111. Het kan weer Ophrys demangei zijn, maar ik ben meer geneigd naar Ophrys quercophila. Tegen deze laatste pleit de bloeitijd, midden mei tot laat juni.

Gerrit Eijkelenboom

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 18:45:44Foto 2111. Het kan weer Ophrys demangei zijn, maar ik ben meer geneigd naar Ophrys quercophila. Tegen deze laatste pleit de bloeitijd, midden mei tot laat juni.

Hier wordt gesuggereerd dat demangei mogelijks een gestabiliseerde hybride zou kunnen zijn, Gerrit. De soort werd pas in 2015 benaamd en beschreven.
http://www.orchidsofbritainandeurope.co.uk/Ophrys%20demangei.html

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 18:53:58Foto 2112. Ophrys vetula

Ook nooit eerder van gehoord. Ik lees dat het een zeldzame soort is en eigenlijk tot de latere soorten behoort. De plant zou zelfs kunnen bloeien tot in juli. Zoals ik al zei: het is een vrij vroeg seizoen in de Vercors/Drôme. Maar wat een knapperd is dit!

Frankie Wulleman

Deze herken ik dan als O. fuciflora.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:21:53
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 18:16:42Toch snel nog even terugkomen op het advies om de naam Ophrys bertolonii te gebruiken voor de Franse zadel orchideeën. Ophrys bertolonii heeft een veel diepere kromming van de lip. Dus veel meer zadelvormig. De Franse zadel orchideeën zijn bijna vlak.

Hier spreekt men nochtans wel van de bertolonii-groep, Gerrit? http://www.orchidsofbritainandeurope.co.uk/Ophrys%20drumana.html

Dat moet ik toch nog even verduidelijken. Taxonomen brengen de orchideeën onder in groepen met grofweg op elkaar lijkende eigenschappen. Die groepen bestaan vaak uit meer of minder dan 10 individuen. Daar kunnen planten uit diverse landen inzitten, van Turkije tot Portugal. Ikzelf heb daar weinig aan, maar taxonomen zien meer het grote geheel.
Sorry dat ik daar zo over door zaag.

Frankie Wulleman

Deze vind ik weer wat moeilijker...

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:56:26
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 18:45:44Foto 2111. Het kan weer Ophrys demangei zijn, maar ik ben meer geneigd naar Ophrys quercophila. Tegen deze laatste pleit de bloeitijd, midden mei tot laat juni.

Hier wordt gesuggereerd dat demangei mogelijks een gestabiliseerde hybride zou kunnen zijn, Gerrit. De soort werd pas in 2015 benaamd en beschreven.

2015, dat is al een eeuw geleden. Het zit zo, Frankie, de orchideeën wereld verandert razendsnel. Het is voor normale mensen niet bij te houden. Ik moet eerlijk zeggen, dat de site van John en Gerrie op onderdelen verouderd is. Ophrys quercophila staat er niet bij bijvoorbeeld.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 19:02:36

Dat moet ik toch nog even verduidelijken. Taxonomen brengen de orchideeën onder in groepen met grofweg op elkaar lijkende eigenschappen. Die groepen bestaan vaak uit meer of minder dan 10 individuen. Daar kunnen planten uit diverse landen inzitten, van Turkije tot Portugal. Ikzelf heb daar weinig aan, maar taxonomen zien meer het grote geheel.

Nee je zaagt niet, Gerrit. Ik vind het boeiende materie en wil er beslist meer over weten. Orchideeën zijn mysterieuze planten waar nog niet alles over geweten is.

Maar wij spreken nu van zadelorchideeën. Als je dan op internationaal niveau een conversatie voert, hoe benoem je ze dan? Is er een wetenschappelijke/latijnse benaming voor de groep van de zadelorchideeën?

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 19:07:37
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 18:56:26

2015, dat is al een eeuw geleden. Het zit zo, Frankie, de orchideeën wereld verandert razendsnel. Het is voor normale mensen niet bij te houden. Ik moet eerlijk zeggen, dat de site van John en Gerrie op onderdelen verouderd is. Ophrys quercophila staat er niet bij bijvoorbeeld.

Het is duidelijk, de heren taxonomen zullen in de toekomst nog veel meer namen toekennen. Voor ons hobbyisten gaat het misschien allemaal wat te snel en te ver.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 mei 2026, 19:08:10
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 30 mei 2026, 19:02:36

Nee je zaagt niet, Gerrit. Ik vind het boeiende materie en wil er beslist meer over weten. Orchideeën zijn mysterieuze planten waar nog niet alles over geweten is.

Maar wij spreken nu van zadelorchideeën. Als je dan op internationaal niveau een conversatie voert, hoe benoem je ze dan? Is er een wetenschappelijke/latijnse benaming voor de groep van de zadelorchideeën?

Ja, die is er: de 'Bertolonii groep'. Wetenschappelijke naam Bertoloniorum

Frankie Wulleman

Wat gedacht van deze, Gerrit?

Frankie Wulleman

Hoe verder we lopen, hoe meer ophryssen er opduiken.

Frankie Wulleman

Nog een mooie.