Voorjaarsbloeiers in de Vercors/Drôme.

Gestart door Frankie Wulleman, 25 mei 2026, 19:52:30

Vorige topic - Volgende topic

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 17:55:41Enkele mooi, opvallende fuciflora's met grote bloemen.

Mooier kun je het niet hebben, zo'n rij van die grote prachtige orchideeën..

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 18:00:28Demangei?

Ophrys fuciflora heeft van die lange rokken, die dan ook weer omhoog krullen (reflexed) Dat zie je hier ook op de foto.

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 18:02:51Dit ziet er in eerste instantie als een fucilfora uit.

Ja, mee eens. Deze bloem heeft een klok vorm en het speculum een schild, beide zie je niet zo vaak bij fuciflora. Bij John en Gerry zie je beide vormen terug.

Gerrit Eijkelenboom

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 17:46:14Nog iets anders.

Ik denk dat we hier te maken hebben met Ophrys druentica. De vorm van de lip komt overeen, nl. rechthoekig. Verder is de lip groot en de tekening op het speculum is zeer bewerkt. De brede gele lijnen op de lip zijn een kenmerk. (Wordt candicaoide genoemd. Naar Ophrys candica)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 17:55:41Enkele mooi, opvallende fuciflora's met grote bloemen.

Wat een Ophrys feest terug , Frankie !  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 juni 2026, 19:23:01
Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 18:02:51Dit ziet er in eerste instantie als een fucilfora uit.

Ja, mee eens. Deze bloem heeft een klok vorm en het speculum een schild, beide zie je niet zo vaak bij fuciflora. Bij John en Gerry zie je beide vormen terug.

Het is een vorm die ik nog niet eerder zag, Gerrit. Fuciflora is erg variabel.
Maar ik vraag me af, O. fuciflora moet toch ook kunnen kruisen met bepaalde andere soorten?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 10 juni 2026, 19:11:15
Citaat van: Frankie Wulleman op 10 juni 2026, 17:50:24Ook deze vond ik wel apart.

Ik zou deze vanaf de zijkant willen zien om te bekijken of hij scolopaxoide is.

Als er zo'n foto niet is, dan is de gok Ophrys demangei. Die is weliswaar vierkant afgerond, maar met een beetje fantasie kun je dat er in zien.

Een andere foto heb ik jammer genoeg niet, Gerrit.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 11 juni 2026, 17:46:10

Wat een Ophrys feest terug , Frankie !  8)

Zeker, Danny, je kan niet geloven wat er daar allemaal staat. De weelde in dat gebied is bijzonder groot. Ik heb er Ophryssen gezien voor de rest van mijn leven, denk ik.  ;D

Frankie Wulleman

Ook deze vond ik terug interessant genoeg om op de gevoelige plaat te zetten.

Frankie Wulleman

Dit bosje stond er zeer opvallend bij. Het is een fuciflora met heel wat bloemen op de stengel en bijzonder hoog groeiend, toch zeker een halve meter hoog. Een prachtexemplaar die al van ver opviel.

Frankie Wulleman

Iets anders, een prachtvlinder die voor de lens kwam, nl. de roomvlek (arctia villica) een dagactieve nachtvlinder (hoe paradoxaal het ook mag klinken) die in onze contreien (nog) niet echt voorkomt, maar een liefhebber is van warme gebieden zoals de vercors.

Frankie Wulleman

Een parelmoervlinder, uit het genus Melitaea, ik weet niet juist welke species, op een aar van Orchis militaris.

Frankie Wulleman

Nog een mooie Ophrys saratoi.

Frankie Wulleman

Nog een blik op de liefelijke omgeving met de kalkgraslanden van Rochefort/Samson.