Grijs- en zilverbladigen in de rotstuin

Gestart door Frankie Wulleman, 29 september 2012, 23:09:24

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 10 juli 2026, 13:17:43Ik blijf het gebruik van kleine varens in onze rotstuinen aanbevelen.
Mijn absolute favoriet, Cheilanthes eatonii, heb ik al meerdere keren laten zien. Dit voorjaar ontdekte ik tot mijn grote verbazing op ongeveer drie meter afstand van de moederplant een spontaan zaailintje van deze goddelijke soort in een smalle spleet in het tufsteengebied.
De natuur is de beste ontwerper!

Schitterend varentje Thomas , moet ik toch een keer zien  aan te schaffen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 10 juli 2026, 15:43:18
Citaat van: Thomas Eckert op 10 juli 2026, 13:17:43Ik blijf het gebruik van kleine varens in onze rotstuinen aanbevelen.
Mijn absolute favoriet, Cheilanthes eatonii, heb ik al meerdere keren laten zien. Dit voorjaar ontdekte ik tot mijn grote verbazing op ongeveer drie meter afstand van de moederplant een spontaan zaailintje van deze goddelijke soort in een smalle spleet in het tufsteengebied.
De natuur is de beste ontwerper!

Schitterend varentje Thomas , moet ik toch een keer zien  aan te schaffen ...

Het gericht vermeerderen via sporen blijkt nogal bewerkelijk.

Vorig jaar heb ik in totaal 16 potjes kunnen oppotten. Alles leek in orde te zijn. Maar toen gingen ze allemaal dood voordat ik ze aan vrienden kon uitdelen. De fase vanaf het moment dat de eerste minuscule blaadjes verschijnen tot aan het 'eindproduct' is blijkbaar nogal delicaat. De overgang van de 'gespannen' lucht naar het vrije klimaat is een dunne lijn.

Twee weken geleden heb ik opnieuw verse kleintjes verpot. Er zijn al de eerste uitvalgevallen.

Van de 16 exemplaren van vorig jaar heeft er één het overleefd. Die heb ik in de verhoogde plantenbak gezet en daar ontwikkelt hij zich prachtig. (Foto )
Momenteel is hij slechts 5 centimeter hoog. Ik zou het niet erg vinden als hij zo blijft... maar hij wordt natuurlijk wel wat hoger.

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 10 juli 2026, 16:19:28Vorig jaar heb ik in totaal 16 potjes kunnen oppotten. Alles leek in orde te zijn. Maar toen gingen ze allemaal dood voordat ik ze aan vrienden kon uitdelen. De fase vanaf het moment dat de eerste minuscule blaadjes verschijnen tot aan het 'eindproduct' is blijkbaar nogal delicaat. De overgang van de 'gespannen' lucht naar het vrije klimaat is een dunne lijn.

Twee weken geleden heb ik opnieuw verse kleintjes verpot. Er zijn al de eerste uitvalgevallen.

Van de 16 exemplaren van vorig jaar heeft er één het overleefd. Die heb ik in de verhoogde plantenbak gezet en daar ontwikkelt hij zich prachtig.

In de periode direct na het verspenen is het altijd bang afwachten hoe de planten gaan reageren. Ik zie hier ook wat uitval uiteraard.
En het huidige weer maakt het ons zeker niet gemakkelijker. Sommige jonge planten lijken wel een hitteslag te hebben gehad.
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Scheldeman op 11 juli 2026, 17:09:16
Citaat van: Thomas Eckert op 10 juli 2026, 16:19:28Vorig jaar heb ik in totaal 16 potjes kunnen oppotten. Alles leek in orde te zijn. Maar toen gingen ze allemaal dood voordat ik ze aan vrienden kon uitdelen. De fase vanaf het moment dat de eerste minuscule blaadjes verschijnen tot aan het 'eindproduct' is blijkbaar nogal delicaat. De overgang van de 'gespannen' lucht naar het vrije klimaat is een dunne lijn.

Van de 16 exemplaren van vorig jaar heeft er één het overleefd. Die heb ik in de verhoogde plantenbak gezet en daar ontwikkelt hij zich prachtig.

In de periode direct na het verspenen is het altijd bang afwachten hoe de planten gaan reageren. Ik zie hier ook wat uitval uiteraard.
En het huidige weer maakt het ons zeker niet gemakkelijker. Sommige jonge planten lijken wel een hitteslag te hebben gehad.

Hetzelfde heb ik hier ook ondervonden, Luc. Heel wat jonge opgepotte zaailingen lijken inderdaad een soort hitteslag gekregen te hebben of in hittestress geraakt te zijn met noodlottige afloop tot gevolg. Deze onmenselijke, langdurige hittegolf is voor niets goed.
Lichtervelde, West-Vlaanderen