Folium alpinum anno 2026

Gestart door Frankie Wulleman, 30 juli 2026, 12:22:53

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Deze week kreeg ik het najaarsnummer van de NRV in de bus.

Ik las daarbij aandachtig de onheilspellende woorden van Gert Hoek, waarbij hij aankaart dat er de laatste tijd te weinig artikelen binnenkomen om een ganse editie te vullen. Omdat enigszins op te lossen, werden er meer foto's geplaatst en werden die bovendien wat groter gedrukt dan gewoonlijk.

Dat er te weinig artikels binnenkomen, kan ik best geloven. Dat is in feite ook bij ons een beetje hetzelfde probleem, waardoor het tijdschrift steevast door dezelfde mensen moet worden volgeschreven. Maar ik begrijp ook dat niet iedereen een artikel kan schrijven, of goede foto's kan aanleveren die publiceerbaar zijn. Het is iets waar je een beetje feeling moet voor hebben net zoals bij andere zaken, zoals een lezing geven, wat ik ook absoluut niet zou kunnen.

Doch vind ik de laatste editie best te pruimen. Minder tekst, meer foto's. Is dat erg? Neen zeker niet. Het oog wilt ook wat. Er was een tijd dat veel foto's in folium alpinum veel te klein werden gepubliceerd. Vaak betrof het echt knappe foto's die herleidt werden tot een postzegelformaat, waardoor de schoonheid van de foto's te niet werd gedaan. Wat dat betreft vind ik het nu toch een serieuze verbetering. Er is duidelijk meer evenwicht te zien in het tijdschrift. Minder artikels dan vroeger, ja dat duidelijk wel. Maar het geheel moet er zeker niet om lijden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen