Ik wil hier graag even terugkomen op het slecht overwinteren van de Delosperma.
Maar eerst even iets over de naamgeving.
De hier getoonde plant als D. deschampsii hebben wij vele jaren gekweekt in grote aantallen voor postorder
bedrijven. Ik had deze plant eens gekocht als D. lineare, wat een makkelijke naam was in het gebruik,
maar nu (ik geef het toe

) achteraf niet klopt omdat D. lineare
WIT bloeit.
Op dit moment wordt aangenomen dat de plant
Delosperma nubigena is, dus zou de naam bij de ingezonden plant
veranderd moeten worden.
Het is een plant met enorme groeikracht en omdat het een vetplant is denk je al gauw aan een droge standplaats.
Dit klopt bij deze plant dus niet.
Ik heb vele jaren geleden in Zwitserland eens die plant gezien in een rotstuin tussen Soldanella en dergelijke planten.
Door mijn verbazing hierover, vertelde de kweker mij dat deze plant juist enorm veel water kon verdragen en zolang de
dikke blaadjes maar vol met vocht zaten de kans op bevriezing heel klein was.
Ik vond ook in een artikeltje op
www.plantzafrica.com. de volgende regels:
Delosperma plants originate from summer rainfall areas and therefore need plenty of water. Treating them like other
succulents with limited watering will cause their untimely death.Toen ik een aantal jaren geleden eens een mooie plak van deze Delosperma in Centraal Oostenrijk in een tuintje
zag, bleek dat deze plant afkomstig was van het postorderbedrijf waar wij leverden.
Ik volg deze plant nu al jaren en hij blijft daar mooi op een hellinkje in de zon met weinig sneeuw in de winter
en vaak kouder dan - 20C.
PS ik moet dit plantje toch zelf maar weer eens aanschaffen en hier ook eens proberen