Orchideeen

Gestart door Rinus Bode, 13 maart 2011, 22:07:23

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Heel mooi om te zien Kris ! ((12  ((3 Hebben het naar hun zin in uw tuin .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 april 2026, 17:34:10naar mijn bescheiden mening geen apifera. Daar lijkt hij geenszins op en daarvoor is het ook nog veel te vroeg voor.
Te vroeg ...dat zou je maar denken Frankie ....reeds de eerste Ophrys fuciflora hier  vandaag...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 27 april 2026, 17:34:10geen apifera. Daarvoor is het ook nog veel te vroeg voor.
Wat denk je dan hiervan Frankie ?

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2026, 21:10:59
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 april 2026, 17:34:10geen apifera. Daarvoor is het ook nog veel te vroeg voor.
Wat denk je dan hiervan Frankie ?

Brrrrrr, ongelooflijk,  :o  er zijn geen seizoenen meer, Kris. Dat is inderdaad een echte apifera! In een normaal seizoen bloeien die ten vroegste eind mei...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 april 2026, 21:05:53
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 april 2026, 17:34:10naar mijn bescheiden mening geen apifera. Daar lijkt hij geenszins op en daarvoor is het ook nog veel te vroeg voor.
Te vroeg ...dat zou je maar denken Frankie ....reeds de eerste Ophrys fuciflora hier  vandaag...

Is er eigenlijk iets wat je niet hebt, Kris... complimenten zeg, dat zie je toch niet veel in cultuur. Ik zei het je al eerder, maar ik vind dit echt knap dat je dat klaarspeelt. Straks kom je nog met een insectifera op de proppen zeker...?

Marcel van den Berg

Je hebt alles bij elkaar wel heel veel staan hoor Kris, prachtig!
En die bij is inderdaad erg vroeg, eentje met een zuidelijke afkomst neem ik aan?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op  1 mei 2026, 17:18:44Je hebt alles bij elkaar wel heel veel staan hoor Kris, prachtig!
En die bij is inderdaad erg vroeg, eentje met een zuidelijke afkomst neem ik aan?
Altijd al in interesse gehad in deze plantencategorie Marcel en inderdaad met een beetje seffens (zeggen ze in Vlaanderen) al wat opgebouwd. Mijn apifera ...Wel daar zit ook een mooi verhaal aan. Enkele jaren terug was ik uitgenodigd op het tuinfeest van de buren van mijn moeder. Ik kende die mensen al enigszins maar zij houden ook een oogje in het zeil voor mijn mama die 86 is en nog alleen woont in het ouderlijk huis. (die buren wonen trouwens in het huis waar mijn grootouders altijd hebben gewoond) Doordat ze me al is regelmatig belden over zaken over mijn moeder heb ik die mensen nog beter leren kennen en zijn het vrienden geworden. Ik was nog niet zo vaak echt in hun verzorgde tuin geweest maar op het tuinfeest zag ik plots bokkenorchis en deze apifera staan. Die mensen zijn tuinliefhebbers en de man een echte natuurfanaat (fotografeert vooral vogels)maar niet speciaal plantenliefhebber en dus was ik verwonderd deze soorten daar aan te treffen. Ik was uiteraard nieuwsgierig waar deze vandaan kwamen. De man des huizes had nog familie (broer of schoonbroer of iets dergelijks )die In Frankrijk wonen en wel bepaald op een heel groot domein. De tuin is zo groot (domein dus)dat ze een deel gebruiken voor groenten en een ander deel min of meer verwilderd laten. En op dit stuk staan er blijkbaar honderden (of meer)orchideetjes. Indien je er ook eens graag een paar hebt breng ik die wel mee voor jou zei de buur. En zo geschiedde ...
Dus ja een meer zuidelijke afkomst , al weet ik niet meer precies waar .

Kris De Raeymaeker

Een lastige klant hier is de aangebrande orchis, Orchis ustulata ...Toch weer in bloei .

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 april 2026, 22:05:23ik vind dit echt knap dat je dat klaarspeelt. Straks kom je nog met een insectifera op de proppen zeker...?
Helaas is deze hier nog nooit gelukt Frankie , ik bracht hem al een keer of 2 mee van de plantenmarkt in Utrecht maar die verspeel ik voorlopig iedere keer...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 10:10:11Een lastige klant hier is de aangebrande orchis, Orchis ustulata ...Toch weer in bloei .

((3  ((3  ((3 knap Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 10:10:11Een lastige klant hier is de aangebrande orchis, Orchis ustulata ...Toch weer in bloei .

Ja zeg, geen insectifera, maar deze aangebrande orchis zit wel in het zelfde exclusieve groepje. Nogmaals met verstomming geslagen. Verbazingwekkend hoe je dat klaarspeelt...?  ))5

Frankie Wulleman

Dactylorhiza alpestris.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 mei 2026, 21:35:09Dactylorhiza alpestris.

Staan er mooi bij Frankie , hier ook in bloei
Ieper , West-Vlaanderen