Saxifraga's 2010

Gestart door Wim Boens, 7 maart 2010, 17:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Wat een schitterende Saxifraga-collectie Pim ! En leuk dat ze maar blijven doorgaan met bloeien..... :D
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 april 2010, 22:59:40
Wat een schitterende Saxifraga-collectie Pim ! En leuk dat ze maar blijven doorgaan met bloeien..... :D

Bedankt Kris. Er zijn nog steeds enkele Kabshiaatjes die nog moeten gaan bloeien. Fotootjes volgen nog.

Het blijft een zeer boeiende groep.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Eén van de laatste der Mohikanen, voor wat het bloeitijdstip betreft. Net in bloei:
Saxifraga 'Kon-Tiki' luteopurpereo x diapesioides

Mooie zwavelgele kleur. Let op de compacte strakke rozetjes.
Voor het 4e jaar in steen.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Da's inderdaad een mooi saxje, Pim, en nog zo laat op het jaar.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Wat een weelde Pim .Ik val in herhaling maar je hebt echt een uitgebreide  collectie "Saxen ". :o
Speciaal geselekteerd op zo'n lange bloeiperiode of niet extra op gelet bij de aanschaf?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2010, 21:58:08
Wat een weelde Pim .Ik val in herhaling maar je hebt echt een uitgebreide  collectie "Saxen ". :o
Speciaal geselekteerd op zo'n lange bloeiperiode of niet extra op gelet bij de aanschaf?


Niet extra gelet op het tijdstip van de bloeiperiode. Ik neem bij de Saxen in principe wat ik aantrekkelijk vind aan de rozetten. Daarnaast pas de bloei, dat vind ik uiteindelijk de fraaie beloning.

Straks zijn de 'Zilverrozetten' nog allemaal aan de beurt met de bloei. Daar ben ik eveneens zeer door geboeid.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Dit is Saxifraga 'Peter Pan', één van de 'mossy's' die langs mijn beekje groeit. Veel zonneschijn en droge grond stellen deze soorten niet op prijs.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op  8 mei 2010, 23:00:55
Dit is Saxifraga 'Peter Pan', één van de 'mossy's' die langs mijn beekje groeit. Veel zonneschijn en droge grond stellen deze soorten niet op prijs.

Altijd leuk die mossy's  Frankie! ;) ;)
De zilverrozetten beginnen nu ook in bloei te komen!
De start bij mij althans is van Saxifraga 'Pectinata'
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Dezer dagen komen nu ook stilletjesaan de saxifraga's uit de sectie ligulatae in bloei. Dit is Saxifraga 'Ramsey seedling' in een trog. Dit is een compacte soort die in bloei zo'n goeie 12 cm hoog wordt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Dit is Saxifraga 'Rosea', die iets hoger wordt met donkerroze bloemen. Jaren geleden had ik daar een pol van met wel 100 bloemen. Een kolonie mieren echter had  ongemerkt zijn nest gemaakt in de pol en het was gedaan met de leute.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 mei 2010, 21:29:27
Dezer dagen komen nu ook stilletjesaan de saxifraga's uit de sectie ligulatae in bloei. Dit is Saxifraga 'Ramsey seedling' in een trog. Dit is een compacte soort die in bloei zo'n goeie 12 cm hoog wordt.

Ziet er mooi uit Frankie!! ;)
Die S. 'Ramsey Seedling' heb ik eveneens staan, maar de bloei is nog niet zo ver.
Aan de rechterkant van die eerste foto, is dat een Campanula chamissonis type, Frankie??
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

Citaat van: Frankie Wulleman op 11 mei 2010, 21:32:21
Dit is Saxifraga 'Rosea', die iets hoger wordt met donkerroze bloemen. Jaren geleden had ik daar een pol van met wel 100 bloemen. Een kolonie mieren echter had  ongemerkt zijn nest gemaakt in de pol en het was gedaan met de leute.

Een fraai gezicht, zo tussen die stenen vandaan Frankie. Knap en natuurlijk gearrangeerd zeg!
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Merci Pim, de campanula die je ziet is een Campanula pilosa 'Major'. Wanneer hij ten volle bloeit zal ik hem ook eens posten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Pim Hols

Deze plant is uit zaad opgekweekt, verzameld op de Kitzsteinhorn (Oostenrijk) ca. 2500 meter. Sax. paniculata species coll. Kitzsteinhorn 2500 meter.
Heemskerk, Noord-Holland

Frankie Wulleman

Mooi Pim, die zelfgezaaide sax doet mij aan deze denken waar hij wat op lijkt: Saxifraga paradox die nu bloeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen