Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 122758 keer)

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #375 Gepost op: 16 februari 2012, 20:23:38 »
Bedankt voor de reacties, komt wel in orde. -7(
Ieper , West-Vlaanderen

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #376 Gepost op: 16 februari 2012, 20:34:32 »
We gaan nog even verder ((11;

5. 'Hill Poë', introductie in 1911, ik hou wel van die ouwtjes, bloeit laat en heeft aan de randen omgekruld blad,
6. en wat dacht u van deze pot, die ontdekte ik in de stand van Cathy Portier, een 'gewone' 'Flore Pleno' maar ik telde er ruim 60 stengels en ongeveer 40 bloemen.

Bij de Irissen nog meer moois -1(

Peter Kleine

• Junior
  • **
« Reactie #377 Gepost op: 16 februari 2012, 20:46:33 »
Bij mij staan de woronowii planten er inmiddels weer goed bij! Ik lijk geen schade van de vorst te hebben. Onze achtertuin is geheel omsloten en zuid-west gericht. Dus heel koud zal het denk ik niet geweest zijn.

Even wat anders.

Ik heb besloten een aantal sneeuwklokjes op te ruimen. Ik heb maar een kleine tuin en ik wil graag van minder soorten grotere pollen. Bovendien kan ik het dan wat verder uit elkaar zetten. En zo hou ik de sneeuwklokjes over die ik echt mooi vindt.

De aantallen zijn circa; ik heb er nog niet goed naar gekeken.

Het gaat om deze:

- Merlin  circa 3-4
- Scharlockii  circa 5-6
- Lady Beatrix Stanley circa 8-10
- Lavinia circa 5
- Hippolyta circa 3-4
- James Backhouse circa 3-4
- Elfin circa 3
- nivalis Maximus  circa 5-6
- White dream circa 2-3
- Fieldgate prelude circa 2-3
- nivalis Flore pleno circa 4-5

Ik lees wel wie er belangstelling heeft. De prijs? Wat je ervoor over hebt + verzendkosten. Of ophalen natuurlijk. Ik woon in Papendrecht.

groeten, Peter

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #378 Gepost op: 16 februari 2012, 21:35:47 »
In mijn tuin heeft Galanthus woronowii zich nog niet hersteld , alle anderen wel.De bloemen liggen nog plat en zien
er verwelkt uit alsook sommige bladeren.Ik denk niet dat dit nog goed komt de komende weken.Is deze soort wel
voldoende winterhard? Zal deze soort zich terug herstellen om volgend jaar terug te bloeien?Is er iemand die me
daarover meer kan vertellen?

Als de bloemen verloren zijn, is dat nog zo erg niet. Maar als de bladeren volledig kapot zijn, kan je wel gemakkelijk de bol verliezen. Met volledig kapot, bedoel ik dat de bladeren loskomen uit de grond wanneer je er lichtjes aan trekt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #379 Gepost op: 16 februari 2012, 22:36:10 »
Woronowii is blijkbaar hard getroffen door de strenge vorst en gure wind .
Ook galanthus Krasnovi ( zie foto) zal het loodje leggen. zou het kunnen dat galanthus met groen blad gevoeliger is voor vorst?
Was me niets over bekend !!

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #380 Gepost op: 16 februari 2012, 22:43:11 »
vervolg , per ongeluk reeds verstuurd
hier in Oostakker bij Gent min 16° c gemeten op de grond
Laten we toch positief blijven een aantal sneeuwklokken stond er vandaag toch heel mooi bij.

Marc Coolens

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #381 Gepost op: 16 februari 2012, 22:47:03 »
Vandaag genomen ,hopelijk troost dit een beetje
Wasp
Trym
Percy Picton
Merlin

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #382 Gepost op: 17 februari 2012, 09:33:28 »
Vandaag genomen ,hopelijk troost dit een beetje
Wasp
Trym
Percy Picton
Merlin

Mooie foto's van mooie sneeuwklokjes, Marc! ((14
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #383 Gepost op: 17 februari 2012, 10:26:49 »
De door jou getoonde Sneeuwklokjes hebben het hier in Stadskanaal ook wel overleefd
maar ik heb met bewondering naar jouw foto's van de woronowii's gekeken. Hier zijn alle blaadjes erg
glazig en ik geef ze niet veel kans om er nog representatief over te kunnen komen voor de
26e februari. Maar ik blijf hopen.
Trouwens hier bloeit de Trym nog niet. De knopjes beginnen juist te komen. Misschien iets dieper geplant.
groet Lida
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 18:29:48 door Lida Lourens »
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #384 Gepost op: 17 februari 2012, 11:36:15 »
Eén vraagje aan alle experts op het gebied van de Sneeuwklok.
Kan iemand mij vertellen waarom mijn "The Bride" niet wil bloeien.
Ze groeit goed, zet dus wel enkele nieuwe bolletjes, maar wil niet bloeien.
Nu weet ik dat het een lastige tante is, maar ze heeft het hier echt goed.
Ze staat hoog ingeplant zodat ze in de winter niet te nat staat, krijgt
eten naar wens en 's zomers regelmatig (wegens haar verhoging) water.
Alle plicatus soorten bloeiden al voor de vorst periode, alleen zij niet.
Wie weet wat ik verkeerd doe? Heeft ze misschien ze een bruidegom nodig!
Zo ja, wie kan me daaraan Helpen?
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #385 Gepost op: 17 februari 2012, 13:53:18 »
Hoe lang heb je "The Bride" al in de tuin staan, Lida? Kan het zijn dat ze nog aan het acclimatiseren is? Zoals je al zegt, is "The Bride" een lastige dame (en een elwesii, trouwens ::)). Ik heb haar ook in de tuin staan; vorig jaar aangeschaft in Oirlich. Bij mij heeft ze wel een bloem gevormd. Het is echter een van de sneeuwklokjes die een behoorlijke tik heeft gehad van de vorst. De bloem ligt nog op de grond en is beschadigd. --13
Ik ken trouwens de perfecte partner voor "The Bride"; kom ik later vandaag nog op terug...

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #386 Gepost op: 17 februari 2012, 15:10:30 »
Galanthus nivalis 'Viridapice' heeft zich na de vorst ook goed hersteld.(foto 1)
Ook 'Desdemona' voelt zich alweer in zijn nopjes. (foto 2)

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #387 Gepost op: 17 februari 2012, 16:11:21 »
N.a.v. de diverse berichten hier op het forum over het feit dat G. woronowii zo slecht door deze winter gekomen is, ben ik eens gaan snuffelen in de literatuur. De vraag die hierbij bij mij komt bovendrijven is: Hoe zeker zijn we van het feit dat we G. woronowii hebben gekregen bij de aanschaf en niet G. ikariae ??” G. ikariae komt van het Griekse eiland Ikaria, zo’n 200 km ten zuidoosten van Athene en is veel minder winterhard dan G. woronowii. G. woronowii komt voor in West-Georgië, Zuid-Rusland en Noordoost-Turkije, landen waar het volgens mij stevig kan vriezen.

Volgens Hanneke van Dijk wordt G. woronowii in de handel vaak aangeduid als G. ikariae (en omgekeerd, denk ik) of G. latifolius, de oude naam van G. platypyllus.

De kenmerkende verschillen;
-   G. woronowii heeft lichtgroen, weinig glanzend blad en komt opgevouwen uit de grond
-   G. ikariae heeft donkergroen glanzend blad en de tekening is meestal de helft van de lengte van het binnenste bloemblad.

Hoewel ik mijn, veronderstelde, G. woronowii bij een betrouwbare handelaar heb aangeschaft, twijfel ik, met overtuiging, of ik wel G. woronowii heb ontvangen. Ik, als leek, zal beide soorten naast elkaar moeten zien om het verschil met enige zekerheid vast te kunnen stellen, denk ik.

Hieronder mijn G. woronowii, de bladeren zijn definitief verloren, wat de bolletjes betreft is het afwachten.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #388 Gepost op: 17 februari 2012, 16:35:03 »
N.a.v. de diverse berichten hier op het forum over het feit dat G. woronowii zo slecht door deze winter gekomen is, ben ik eens gaan snuffelen in de literatuur. De vraag die hierbij bij mij komt bovendrijven is: Hoe zeker zijn we van het feit dat we G. woronowii hebben gekregen bij de aanschaf en niet G. ikariae ??” G. ikariae komt van het Griekse eiland Ikaria, zo’n 200 km ten zuidoosten van Athene en is veel minder winterhard dan G. woronowii. G. woronowii komt voor in West-Georgië, Zuid-Rusland en Noordoost-Turkije, landen waar het volgens mij stevig kan vriezen.

Volgens Hanneke van Dijk wordt G. woronowii in de handel vaak aangeduid als G. ikariae (en omgekeerd, denk ik) of G. latifolius, de oude naam van G. platypyllus.

De kenmerkende verschillen;
-   G. woronowii heeft lichtgroen, weinig glanzend blad en komt opgevouwen uit de grond
-   G. ikariae heeft donkergroen glanzend blad en de tekening is meestal de helft van de lengte van het binnenste bloemblad.

Hoewel ik mijn, veronderstelde, G. woronowii bij een betrouwbare handelaar heb aangeschaft, twijfel ik, met overtuiging, of ik wel G. woronowii heb ontvangen. Ik, als leek, zal beide soorten naast elkaar moeten zien om het verschil met enige zekerheid vast te kunnen stellen, denk ik.

Hieronder mijn G. woronowii, de bladeren zijn definitief verloren, wat de bolletjes betreft is het afwachten.

Dat ziet er inderdaad niet zo goed uit, Cor, mijn hiemalis ziet er ongeveer hetzelfde uit.

Sven de Groot

• Top poster
« Reactie #389 Gepost op: 17 februari 2012, 17:22:25 »
Ik ken trouwens de perfecte partner voor "The Bride"; kom ik later vandaag nog op terug...

Hier is ie: Galanthus elwesii "The Groom" (de foto noch het sneeuwklokje is van mij!).
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 21:04:27 door Sven de Groot »