N.a.v. de diverse berichten hier op het forum over het feit dat G. woronowii zo slecht door deze winter gekomen is, ben ik eens gaan snuffelen in de literatuur. De vraag die hierbij bij mij komt bovendrijven is: “Hoe zeker zijn we van het feit dat we G. woronowii hebben gekregen bij de aanschaf en niet G. ikariae ??” G. ikariae komt van het Griekse eiland Ikaria, zo’n 200 km ten zuidoosten van Athene en is veel minder winterhard dan G. woronowii. G. woronowii komt voor in West-Georgië, Zuid-Rusland en Noordoost-Turkije, landen waar het volgens mij stevig kan vriezen.
Volgens Hanneke van Dijk wordt G. woronowii in de handel vaak aangeduid als G. ikariae (en omgekeerd, denk ik) of G. latifolius, de oude naam van G. platypyllus.
De kenmerkende verschillen;
- G. woronowii heeft lichtgroen, weinig glanzend blad en komt opgevouwen uit de grond
- G. ikariae heeft donkergroen glanzend blad en de tekening is meestal de helft van de lengte van het binnenste bloemblad.
Hoewel ik mijn, veronderstelde, G. woronowii bij een betrouwbare handelaar heb aangeschaft, twijfel ik, met overtuiging, of ik wel G. woronowii heb ontvangen. Ik, als leek, zal beide soorten naast elkaar moeten zien om het verschil met enige zekerheid vast te kunnen stellen, denk ik.
Hieronder mijn G. woronowii, de bladeren zijn definitief verloren, wat de bolletjes betreft is het afwachten.