Auteur Topic: Galanthus 2011/2012  (gelezen 122696 keer)

Cor van Kapel

• Top poster
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2011/2012
« Reactie #420 Gepost op: 19 februari 2012, 14:52:10 »
Hier een foto van een zeer oude "Flore Pleno" maar met groene punten op de buitenste blaadjes.
In de mij bekende literatuur kan ik de naam hiervan niet vinden. Wie weet het wel?
Lida, waarschijnlijk is dat G. nivalis 'Persey Green Tips', een al uit 1938 stammende groenpuntige 'Flore Pleno', dus kan kloppen dat die van jouw al een héééél oude is --3.
Ik heb die van mij vorige week op De BoschHoeve aangeschaft maar die heeft een kleinbeetje vorstschade.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 15:01:59 door Cor van Kapel »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #421 Gepost op: 19 februari 2012, 15:00:04 »
Cor,
Zou dit de Zwanenburg kunnen zijn. Ik kan het naamschildje niet vinden en dit is de grootste elwesii bloem op de plaats
waar ik Zwanenburg heb geplant. Juist omdat de grootte van de bloem mij intrigeerde heb ik hem van Günther gekregen.
Hiervan zijn er enkele bolletjes. Misschien kun je hem vergelijken indien je straks naar Nettetal gaat.
Moeilijk te zien Lida, onderstaande afbeelding heb ik als 'Zwanenburg' op internet gevonden, met een dubbel merkteken dus, verder heeft hij omvattend blad, laat bloeiend, grote bloemen en soms twee per bol.

Loes de Groot

• Volwaardig poster
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
« Reactie #422 Gepost op: 19 februari 2012, 15:31:23 »
Gert ,
mooie foto maar heb je al in de diverse boeken gekeken of op sites met foto's want mogelijk klopt de naam niet.
'Hololeucus' staat beschreven als een geheel witte poculiforme sneeuwklok en lijkt dus niet zo op de jouwe wat overigens wel een mooie groene tekening heeft.
Plaats je ook nog een foto als hij geopend is?

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #423 Gepost op: 19 februari 2012, 15:53:53 »
Cor,
Ik ben nu de zon schijnt nog eens gaan kijken en forograferen en inderdaad hij staat nu open, maar door de wind zijn de alle
gemaakte foto's bewogen en ik durf ze derhalve niet op het forum zetten.
Heb je een e-mail adres, dan stuur ik je ze per e-mail.

De "Persey Green Tips" heb ik benoemd op een andere plek bekeken. Inderdaad hij lijkt er op, is echter kleiner van bloem en
groeit niet half zo heftig. Zodra ik je de juiste Zwanenburg stuur, zal ik je een bolletje van de grotere "Persey Green Tips"
ook mee leveren, zodat je ze alle twee ook bij jou in de groei kunt beoordelen.   
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #424 Gepost op: 19 februari 2012, 16:04:55 »
Heb je een e-mail adres, dan stuur ik je ze per e-mail.
Op het envelopje onder mijn foto klikken, dan gaat alles als vanzelf.

De "Persey Green Tips" heb ik benoemd op een andere plek bekeken. Inderdaad hij lijkt er op, is echter kleiner van bloem en
groeit niet half zo heftig. Zodra ik je de juiste Zwanenburg stuur, zal ik je een bolletje van de grotere "Persey Green Tips"
ook mee leveren, zodat je ze alle twee ook bij jou in de groei kunt beoordelen.   
Ik hou me aanbevolen.

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • grows alpines below sealevel
« Reactie #425 Gepost op: 19 februari 2012, 16:14:12 »
Hoi Loes,
Ik heb deze plant niet nagetrokken, ik heb geen boeken van sneeuwklokjes. Heb jij een goede site waar ik eea kan vergelijken. En ik zal een foto maken als de bloem geopend is.

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #426 Gepost op: 19 februari 2012, 16:17:09 »
Cor, ik had je e-mailadres al gevonden maar kan er geen foto's opzetten.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2012, 15:36:30 door Lida Lourens »

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #427 Gepost op: 19 februari 2012, 16:32:56 »
Deze Galanthus nivalis ssp. hololeucus lijkt geen last van de vorst te hebben gehad.
Dag Gert, had nog nooit van deze 'hololeucus' gehoord. Ik heb even op internet gezocht en vond deze http://www.franz-alpines.org/gartenpflanzenrahmen.html afbeelding ervan. Die van jouw is natuurlijk nog gesloten maar volgens mij zijn het toch twee verschillende.

Edit: even in de namenlijst links naar beneden scrollen en dat kom je hem tegen.
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 16:34:43 door Cor van Kapel »

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #428 Gepost op: 19 februari 2012, 16:35:41 »
Lida, kan je sneeuwklokje ook Pusey Green Tip heten?
 Dat komt mij waarschijnlijker voor.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Lina Hesseling

• Senior poster
« Reactie #429 Gepost op: 19 februari 2012, 16:45:47 »
Ik heb ook even gezocht, Gert.
Op verschillende plekken op het SRGCforum vind je G. 'Hololeucus' afgebeeld als poculiforme geheel witte sneeuwklokje. Ik denk, dat je een verkeerd label hebt, of er is bij de aankoop al iets mis gegaan

Nu moet ik wel zeggen, ik vind deze van jouw minstens zo mooi.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #430 Gepost op: 19 februari 2012, 17:10:47 »
Hallo Gert,
Er zijn meerdere sites met mooie foto's van sneeuwklokken maar dit zijn er een paar:

www.galanthus-online.de

www.judyssnowdrops.co.uk

www.snowdropinfo.com

Veel plezier de komende uren!
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2012, 17:13:17 door Loes de Groot »

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #431 Gepost op: 19 februari 2012, 17:19:17 »
Lina, Cor,

Als je om deze tijd wilt afvallen, moet je je gaan bemoeien met sneeuwklokjes in een grote tuin.
Ik weet niet hoe vaak in vandaag al de tuin ben ingelopen om iets te gaan uitzoeken, maar hierbij
mijn laatste bevindingen:
Ik heb mijn naamplaatje van de dubbele nivalis met groene tip opgezocht en dit geeft ie exact aan: "Pusey Green Tips"
Het is een plaatje is van Cathy Portier. De prijs is 9,00 Euro
Lina, welke ik heb gefotografeerd vandaag was de veel besproken dubbele met groene tip van Tinus. Misschien heb
jij hem ook al eens van Tinus gekregen, zo niet dan hoor ik het wel.

Voor wat betreft jouw foto van de "Zwanenburg" Cor, kan ik je mededelen dat de door mij gefotografeerde open sneeuwklokjes
er niet één bij is welke op jouw foto lijkt.

Er dan is er koffie!

groetjes Lida

Eddy Tijtgat

• Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
« Reactie #432 Gepost op: 19 februari 2012, 18:22:19 »
Vandaag nog een mooi sneeuwklokje gevonden in onze buurt. Wat ik speciaal vind, is dat de groene vlek zich in het midden van de bloemblaadjes situeert, terwijl dit bij de meeste onderaan zit. Heeft dit enige waarde, want zelf ken ik er bitter weinig van?

Loes de Groot

• Volwaardig poster
« Reactie #433 Gepost op: 19 februari 2012, 18:46:39 »
Lida,
wie is Tinus?
en de bovenste foto bij:
zomaar een paar leuke opnames van vandaag,welke is dat?

Lida Lourens

• Top poster
« Reactie #434 Gepost op: 19 februari 2012, 19:05:51 »
Loes,
Tinus Scheltens is een van de vier tuineigenaren van onze "Oost-Gronigerer Bloembollenroute". Zie de folder welke
Lina op het forum heeft geplaatst.
Indien je het volgend jaar (een en ander heb ik begrepen van Rika) helemaal naar het Noorden van het land komt
zul je zeker ook zijn tuin gaan bekijken.

Het sneeuwklokje welke jij bedoelt is er eentje uit een partij van ruim driehonderd stuks elwesii welke wij (Rika en ik) dit jaar hebben
gekocht van een bevriende kweker. Hij had de bolletjes vorig jaar in bulk voor ons gekocht en opgepot.
Zoals een elwesii eigen was er niet één dezelfde bij. Zo ook deze "groenpuntter". Er zaten zelfs gele bij. Mochten er
nog meer echte uitschieters tussen zitten zal ik niet schromen deze te (laten) fotograferen en op het forum tonen.

We vertrouwen erop je al dit moois volgend jaar te kunnen laten zien en ik kan wel stellen, we verheugen ons erop.

groetjes Lida