Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

2 die niet eens moeten bloeien om mooi te zijn mijn inziens ... Leontopodium alpinum ssp. nivale en Saxifraga valdensis .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Combinaties ...De uitlopers van de tufsteen eind augustus ....We zien in de tuf een mooi kussen van Dianthus anatolicus die nooit bloeit maar het kussen mag er zijn zonder bloemen.Ervoor een mooie mat van Raoulia lutescens hybride en deze tijd van het jaar krijgen ze gezelschap van bloeiende Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' .(foto 3 )
Aan de  andere kant is het Sternbergia lutea die het tufsteen gedeelte langs links flankeert..Nog meer knoppen op weg zo te zien.

Kris De Raeymaeker

Nabloei bij Edraianthus serpyllifolius die in de tufsteen groeit en in volle zon ...

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 augustus 2026, 09:10:532 die niet eens moeten bloeien om mooi te zijn mijn inziens ... Leontopodium alpinum ssp. nivale en Saxifraga valdensis .

Ik heb het net ontdekt ... heel mooi, Kris.

Dat is precies mijn filosofie... ook zonder bloemen is het Leontopodium nivale een lust voor het oog. Ik heb echter gemerkt dat het meer water nodig heeft dan in voorgaande jaren. Heb jij dat ook opgemerkt?

Hetzelfde geldt ook voor Leontopodium pumilum. Vanwege zijn herkomst (Z – Tibet) groeit het echter niet op kalkgrond.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 augustus 2026, 09:10:532 die niet eens moeten bloeien om mooi te zijn mijn inziens ... Leontopodium alpinum ssp. nivale en Saxifraga valdensis .
Citaat van: Thomas Eckert op 30 augustus 2026, 12:43:33Ik heb het net ontdekt ... heel mooi, Kris.
Dat is precies mijn filosofie... ook zonder bloemen is het Leontopodium nivale een lust voor het oog. Ik heb echter gemerkt dat het meer water nodig heeft dan in voorgaande jaren. Heb jij dat ook opgemerkt?
Hetzelfde geldt ook voor Leontopodium pumilum. Vanwege zijn herkomst (Z – Tibet) groeit het echter niet op kalkgrond.

Dank je Thomas . Jawel , heel goed opgemerkt  ((14  ...Ik verspeelde Leontopodium nivale vroeger diverse keren...Hij staat nu in een tufsteen die ik sinds dit voorjaar constant vochtig  hield. Tijdens de diverse hittegolven betekende dat dat deze stenen in de ochtend en in de avond goed werden gesproeid. Het resultaat is voorlopig  één van de beste sinds jaren. Hij staat ook op een plekje waar de zon in de zomer toch rond 15.00h weer weg is...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 30 augustus 2026, 12:43:33Ik heb het net ontdekt ... heel mooi, Kris.
Ik had een 2 -tal zaailingen van Leontopodium pumilus Thomas , die hebben spijtig genoeg de hitte niet overleeft ...

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 augustus 2026, 09:58:31Combinaties ...De uitlopers van de tufsteen eind augustus ....We zien in de tuf een mooi kussen van Dianthus anatolicus die nooit bloeit maar het kussen mag er zijn zonder bloemen.Ervoor een mooie mat van Raoulia lutescens hybride en deze tijd van het jaar krijgen ze gezelschap van bloeiende Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' .(foto 3 )
Aan de  andere kant is het Sternbergia lutea die het tufsteen gedeelte langs links flankeert..Nog meer knoppen op weg zo te zien.

Prachtige combo, Kris. Die Raoulia heb je toch wel extra water gegeven deze zomer. Zoals eerder opgemerkt is het een plant die niet van een uitdrogende bodem houdt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Omdat ik er gelukkig nog eens kon aangeraken: Viola kosaninii. Ik had hem enkele jaren in een trogje wat vrij goed lukte, tot het opeens gedaan was met de leute.
Een nieuw exemplaar heb ik in een tufsteen geplant. Martijn Jansen, van wie de plant komt, zegt dat hij een plant in zijn tufwand heeft, die bovendien ook nog eens zaad vormt.
De jonge plant heeft al een flink ontwikkeld wortelgestel wat de mooie kwaliteit van Martijn's planten onderstreept.
Lichtervelde, West-Vlaanderen