Dieren in de (rots)tuin

Gestart door Frankie Wulleman, 22 maart 2010, 22:05:47

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Ook de admiraalvlinder houdt wel van Campanula.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Iets wat ik al een hele tijd niet meer heb gezien. De geelgerande watertor.
µ
Normaal vertoeven ze in het water waar ze sloten en vijvertjes bewonen. Wanneer ze nieuwe leefgebieden willen bereiken omdat bijvoorbeeld de plas uitdroogt, laten ze 's avonds de vleugels drogen om dan 's nachts nieuwe gebieden te zoeken. Niet zelden botsen ze dan wel eens ergens tegen, zoals bijvoorbeeld het keukenraam bijvoorbeeld gisteravond. De halfverdoofde kever heb ik dan in een schaaltje water gelegd tot hij was bijgekomen. Vanavond laat ik hem weer vrij waarbij hij zijn zoektocht kan verder zetten.

Ik heb het altijd een fascinerend insect gevonden. Het is een vrij grote tor die zich voedt met alle wat hij kan pakken van kikkervisjes tot zelfs kleine vissen en salamanders. De larven zijn zo mogelijk nog rooflustiger, die worden dan ook twee keer zo groot.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Mark Stolk

Gevreesde gast duikt weer op.......
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Mark Stolk op 20 september 2026, 08:39:37Gevreesde gast duikt weer op.......

Bwah ...schattig diertje maar dus niet in je tuin Mark !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 16 augustus 2026, 12:35:28Iets wat ik al een hele tijd niet meer heb gezien. De geelgerande watertor.
Normaal vertoeven ze in het water waar ze sloten en vijvertjes bewonen. Wanneer ze nieuwe leefgebieden willen bereiken omdat bijvoorbeeld de plas uitdroogt, laten ze 's avonds de vleugels drogen om dan 's nachts nieuwe gebieden te zoeken. Niet zelden botsen ze dan wel eens ergens tegen, zoals bijvoorbeeld het keukenraam bijvoorbeeld gisteravond. De halfverdoofde kever heb ik dan in een schaaltje water gelegd tot hij was bijgekomen. Vanavond laat ik hem weer vrij waarbij hij zijn zoektocht kan verder zetten.
Ik heb het altijd een fascinerend insect gevonden. Het is een vrij grote tor die zich voedt met alle wat hij kan pakken van kikkervisjes tot zelfs kleine vissen en salamanders. De larven zijn zo mogelijk nog rooflustiger, die worden dan ook twee keer zo groot.

Ja je hebt dan ook geen waterpartij meer hé Frankie ...Toen ik vroeger ook een vijver in de tuin had heb ik ze ook vaak gezien ..Inderdaad een vraatzuchtig monstertje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "