De vierde dag na aankomst, op 8 augustus zijn we richting Verbier vertrokken. Verbier ligt op 1500 meter hoogte. Het gebied heet hier '4 Vallées'. Een behoorlijk skigebied 's winters, zo te zien op de kaart. Wij kozen ervoor om richting Le Châble te rijden op 821 meter hoogte, om ons vandaaruit met de lift omhoog te laten brengen naar Verbier.
Uiteindelijk wilde we naar de Col de Gentianes op 2950 meter. Dat leek me wel een geschikte lokatie, alleen de naam al, om het nodige botanische spul te gaan ontdekken.
Vanaf Verbier kon je door naar Les Ruinettes op 2200 meter richting Fontanet op 2482 meter. Vandaaruit ging er een verbinding naar het iets lager gelegen La Chaux (2260 meter), om dan met een grote cabine naar Col des Gentianes te komen, wat het einddoel was. In eerste instantie vond ik het al vreemd dat ik de enige was die richting het kassahokje van La Chaux stapte. Daar aangekomen vertelde 'die mevrouw' achter de kassa

doodleuk dat het too windy was, en de cabine niet vertrok.

Behoorlijk balen natuurlijk. Dus toen maar terug met de lift naar Fontanet op 2482 meter en vandaaruit maar mijn zoektocht begonnen.
Ik ben uiteindelijk nog een behoorlijk eind hoger gekomen, maar de Col de Gentianes heb ik natuurlijk niet gehaald met al dat moois om me heen.