Gerrit,Frankie..........
Bodensee is een beetje apart verhaal........1969 Sundermann Nursery vernoemd naar het beroemde meer vlakbij de kwekerij.
Men ging uit van sempervivum forma stenophylla x burseriana var.major...maar onderzoek lijkt burserianan volledig uit te sluiten.
Geel x purple wordt doorgaans rood en dat zou er op wijzen dat er een gele Sax in het spel is geweest!......ja...Saxen zijn niet monogaam!

Er zijn echter ook dergelijke planten onder andere namen gesignaleerd,lijkend op porophylla.
Het was een van mijn eerste saxifraga's begin tachtiger jaren en moeilijk te vermeerderen.
Een jaar of 6 geleden verloor ik de plant en tot mijn grote spijt kon ik er niet meer aan komen....niemand leek hem meer te hebben.
Geert Borgonje en Gert Hoek waren echter vorige jaar in Tsjechie en namen ook wat planten voor mij mee o.a van Karel Lang.....
Ik had natuurlijk ook verteld dat als ze een 'Bodensee' zouden tegenkomen en ze er eentje of tien mee brachten...ik gelijk met hen zou trouwen!

het schrok hen gelukkig niet af!.....Karel had er eentje staan...en..zucht...wat een toffe kerels he!?

Zoals gerrit zegt.....een plant om bij te zwijmelen.......