Zuidamerikanen in de collectie

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 april 2011, 00:00:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 23:29:24Bravo... Oxalis loricata is een heel bijzondere soort.
Zou je hem nog eens kunnen fotograferen als de lichtomstandigheden iets beter zijn? Door het felle zonlicht komen de fijne details niet goed tot hun recht. Als de zon fel schijnt, gebruik ik altijd een paraplu om de plek waar ik fotografeer in de schaduw te brengen... ;-)

Mee eens Thomas , ik had ooit het geluk om ze te zien in de natuur ...Zie 2 bijgevoegde foto's . Alhoewel we toen de plant van  foto 2 hebben geidentificeerd als enneaphylla . Ik twijfel er nu echter aan of dit ook geen loricata was .. 
En foto 3 dezelfde foto van mijn plant maar wat gespeeld met de balans ...
Ik heb mijn loricata proberen te bestuiven met een bloeiende laciniata ...Misschien krijg ik er zaden op.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

Ter vergelijking...

Maihuenia poeppigii aan de rechterkant en
Maihuenia patagonica aan de linkerkant... die duidelijk kleinere cladodien (,,bladeren") heeft.

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  2 mei 2026, 13:24:42
Citaat van: Thomas Eckert op  1 mei 2026, 23:29:24Bravo... Oxalis loricata is een heel bijzondere soort.
Zou je hem nog eens kunnen fotograferen als de lichtomstandigheden iets beter zijn? Door het felle zonlicht komen de fijne details niet goed tot hun recht. Als de zon fel schijnt, gebruik ik altijd een paraplu om de plek waar ik fotografeer in de schaduw te brengen... ;-)

Mee eens Thomas , ik had ooit het geluk om ze te zien in de natuur ...Zie 2 bijgevoegde foto's . Alhoewel we toen de plant van  foto 2 hebben geidentificeerd als enneaphylla . Ik twijfel er nu echter aan of dit ook geen loricata was .. 
En foto 3 dezelfde foto van mijn plant maar wat gespeeld met de balans ...
Ik heb mijn loricata proberen te bestuiven met een bloeiende laciniata ...Misschien krijg ik er zaden op.

Dat zijn prachtige vooruitzichten... het zou geweldig zijn als je door kruisbestuiving nakomelingen zou krijgen die alle voordelen in zich verenigen. Bijzonder opvallend is de unieke waaiervormige groeiwijze van de bladeren...❤️

Thomas Eckert

Hier gaat net de eerste van in totaal vier bloemen van
Oxalis laciniata "seven bells" open. Hij staat nog in een pot... maar na de bloei krijgt hij een ereplaats in de overdekte verhoogde plantenbak.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 mei 2026, 15:45:44Hier gaat net de eerste van in totaal vier bloemen van
Oxalis laciniata "seven bells" open. Hij staat nog in een pot... maar na de bloei krijgt hij een ereplaats in de overdekte verhoogde plantenbak.

Prachtig , knap gedaan amigo ! Katapulteert me vele jaren terug in history toen ik bij "Sir Captain Erskine" deze mooie 'Seven Bells' zag in zijn schitterende collectie. Is hij daar trouwens niet ontstaan ?
Maar het brengt me ook terug naar de tijd in Patagonië waar in de natuur wel tientallen 'Seven Bells' en look a likes staan ...
Zo als ze in de natuur ook voorkomen ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  2 mei 2026, 15:35:54Ter vergelijking...
Maihuenia poeppigii aan de rechterkant en
Maihuenia patagonica aan de linkerkant... die duidelijk kleinere cladodien (,,bladeren") heeft.
Ze staan er prima bij Thomas ! ((3

Thomas Eckert

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:50:50
Citaat van: Thomas Eckert op 25 april 2026, 11:04:58Absoluut fantastisch, Kris... een mooie donkere kleur. Het doet me een beetje denken aan
Oxalis laciniata 'Seven Bells'. Die zal hier waarschijnlijk volgende week in bloei komen.
We hebben hier trouwens het voorrecht om Oxalis laciniata in de volle grond te kweken. Het gaat prima zonder enige bescherming. (Foto)
Fabuleus Thomas ! Je kan inderdaad spreken van een voorrecht ... --6  --6

😎