Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Ook geen slechte vooruitzichten voor deze Edraianthus niveus ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Prachtig Kris, staat hier momenteel ook volop in knop. Ik zal hem wellicht niet meer in bloei zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:56:03
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:55:27Eén van mijn favoriete tufsteen planten is aan het bloeien ...Jankaea heldreichii .
En in detail ...
Mooi Kris, hier zijn ze in de tufa achteruit gegaan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 21:17:07Ook geen slechte vooruitzichten voor deze Edraianthus niveus ...
Kris, heb jij die al lang. Ik heb die ooit ook gehad voor enkele jaren en dan waren ze weg.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 21:17:07Ook geen slechte vooruitzichten voor deze Edraianthus niveus ...
Citaat van: Herman Mylemans op  5 mei 2026, 08:50:37Kris, heb jij die al lang. Ik heb die ooit ook gehad voor enkele jaren en dan waren ze weg.
Deze heb ik nu nog maar 2 jaar Herman. In mijn vorige tuin heb ik deze soort zeker 5 jaar gehad in de tufsteen. En je gelooft het of niet maar die heb ik toen verwijderd omdat die te groot werd naar mijn goesting en andere teerdere soorten dreigde te overgroeien. In mijn huidige tuin heb ik hem al eerder terug geprobeerd maar dat is een paar keer mislukt na het uitplanten gevolgd door grote droogte en hitte. Ik heb ook al een paar keer een zogenaamde niveus geplant die helemaal geen niveus bleek te zijn! Ook al zeker 2 keer  mee geconfronteerd geweest. Maar nu dus toch goed. Nu heel intrigerend is het feit dat ik nu 3 niveus-en heb maar met een totaal andere groeiwijze! De hier getoonde plant is veel compacter van loof dan die 2 andere die precies weer heel groot gaan worden. Als ik tijd heb ga ik dat trachten te illustreren.   

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:55:27Eén van mijn favoriete tufsteen planten is aan het bloeien ...Jankaea heldreichii .
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 mei 2026, 20:56:03En in detail ...
Citaat van: Herman Mylemans op  5 mei 2026, 08:49:15Mooi Kris, hier zijn ze in de tufa achteruit gegaan.
Heb ik vroeger ook al mee gemaakt Herman , en dat hoor ik ook wel van andere liefhebbers die ik ken .
Bij mij groeiden ze op den duur ook uit de tufsteen en stierven dan af.Ik denk dat je het wat kan tegen gaan met regelmatig bij te voeden.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Herman Mylemans op  5 mei 2026, 08:50:37
Kris, heb jij die al lang. Ik heb die ooit ook gehad voor enkele jaren en dan waren ze weg.

Bij mij is hij net uitgebloeid in mijn tufsteen trog (tussen de stenen) - Edraianthus niveus
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Super Kris !!  -6(

Hier ben ik dan weer blij met twee bloemen op Campanula alpestris (allionii) waarvan de eerste net open is, tussen de tufstenen.

Luc Gilgemyn

2 x Asperula :

Asperula arcadiensis
Asperula sintenisii - close
en de 2 broederlijk naast elkaar

Luc Gilgemyn

Nog 2 beelden van de zuidelijke 'flank' van de 'tufberg'  -2( - Eriogonum umbellatum var.porteri wordt al voorzichtigjes rood aan de buitenkanten van de plant.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 mei 2026, 11:12:40Super Kris !!  -6(
Hier ben ik dan weer blij met twee bloemen op Campanula alpestris (allionii) waarvan de eerste net open is, tussen de tufstenen.
Daar zou ik ook blij mee zijn Luc, het betere werk ! Hier voorlopig alleen loof maar geen bloem te bespeuren.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 mei 2026, 11:29:19Nog 2 beelden van de zuidelijke 'flank' van de 'tufberg'  -2( - Eriogonum umbellatum var.porteri wordt al voorzichtigjes rood aan de buitenkanten van de plant.

Ziet er prachtig uit Luc !

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 mei 2026, 11:12:40

Super Kris !!  -6(

Fraai is dat, Luc!

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op  6 mei 2026, 11:29:19Nog 2 beelden van de zuidelijke 'flank' van de 'tufberg'  -2( - Eriogonum umbellatum var.porteri wordt al voorzichtigjes rood aan de buitenkanten van de plant.

Mooi overzicht!

Frankie Wulleman

Globularia incanescens zaait zich uit op en tussen de tufstenen. Voor mij de grote favoriet binnen het genus globularia.