Draba

Gestart door Jan Fouquaert, 2 april 2013, 21:13:43

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

In deze trog staat momenteel Draba rosularis te schitteren. Stekken is me nog nooit gelukt. Kiembaar zaad wordt zeer zelden aangemaakt. In diezelfde trog staat ook Daphne petraea 'Michele' klaar voor zijn jaarlijkse show. Voor Draba rosularis staan enkele exemplaren van Draba cappadocica en helemaal op het hoekje een exemplaar van Draba polytricha die al over zijn hoogtepunt is. Deze trog wordt het ganse jaar afgedekt. Verder in de trog staan nog wat kleinoden die later op het seizoen hopelijk nog wat zullen laten zien. In deze trog doen Draba rosularis en Daphne petraea een wedstrijdje om ter grootst. Ik kan er alleen maar van genieten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Draba cappadocica is eveneens een bekoorlijk soortje, maar is eerder kortlevend. Spontane zaailingen zijn echter nu en dan te vinden.

Herman Mylemans

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:16:14In deze trog staat momenteel Draba rosularis te schitteren. Stekken is me nog nooit gelukt. Kiembaar zaad wordt zeer zelden aangemaakt. In diezelfde trog staat ook Daphne petraea 'Michele' klaar voor zijn jaarlijkse show. Voor Draba rosularis staan enkele exemplaren van Draba cappadocica en helemaal op het hoekje een exemplaar van Draba polytricha die al over zijn hoogtepunt is. Deze trog wordt het ganse jaar afgedekt. Verder in de trog staan nog wat kleinoden die later op het seizoen hopelijk nog wat zullen laten zien. In deze trog doen Draba rosularis en Daphne petraea een wedstrijdje om ter grootst. Ik kan er alleen maar van genieten.
Mooie troggen Frankie!  ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Draba polytricha op zijn hoogtepunt, een week geleden.

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  5 april 2026, 22:21:14
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:16:14In deze trog staat momenteel Draba rosularis te schitteren. Stekken is me nog nooit gelukt. Kiembaar zaad wordt zeer zelden aangemaakt. In diezelfde trog staat ook Daphne petraea 'Michele' klaar voor zijn jaarlijkse show. Voor Draba rosularis staan enkele exemplaren van Draba cappadocica en helemaal op het hoekje een exemplaar van Draba polytricha die al over zijn hoogtepunt is. Deze trog wordt het ganse jaar afgedekt. Verder in de trog staan nog wat kleinoden die later op het seizoen hopelijk nog wat zullen laten zien. In deze trog doen Draba rosularis en Daphne petraea een wedstrijdje om ter grootst. Ik kan er alleen maar van genieten.
Mooie troggen Frankie!  ((3

Merci Herman.

Frankie Wulleman

De trog vanuit een ander hoekje bekeken. Vooraan Draba polytricha, links Draba cappadocica en daarachter de reus Draba rosularis. Rechts staat nog het kussen van Draba oreadum die later bloeit.

Frankie Wulleman

Draba mawii (foto 1) is wat minder showy, maar staat toch altijd garant voor een rijke bloei.
Een robuuste vorm van Draba dedeana (foto 2)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:28:43De trog vanuit een ander hoekje bekeken. Vooraan Draba polytricha, links Draba cappadocica en daarachter de reus Draba rosularis. Rechts staat nog het kussen van Draba oreadum die later bloeit.
Zonder meer een prachtige trog Frankie ! Wel minder praktisch als je deze het ganse jaar moet afdekken zou ik denken ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 12 maart 2026, 10:26:15Draba polytricha, al op zijn hoogtepunt ...Bemerk ook de, kleine spontane zaailing onder de moederplant ...
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:09:34Prachtig Kris, zonder afdekking?

Alleen van begin december tot eind februari schuif  ik deze schaal onder de oversteek van het tuinhuis Frankie waar hij toch nog af en toe regen krijgt als deze erg schuin  invalt of bij harde wind.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 april 2026, 07:56:05
Citaat van: Frankie Wulleman op  5 april 2026, 22:28:43De trog vanuit een ander hoekje bekeken. Vooraan Draba polytricha, links Draba cappadocica en daarachter de reus Draba rosularis. Rechts staat nog het kussen van Draba oreadum die later bloeit.
Zonder meer een prachtige trog Frankie ! Wel minder praktisch als je deze het ganse jaar moet afdekken zou ik denken ? 

Dat valt wel mee Kris. Het is gewoon een aluminium frame wat ik zelf gemaakt heb met een polycarbonbaat plaat erop.

Frankie Wulleman

Draba oreadum.