Auteur Topic: Gert Hoek's tuin  (gelezen 23607 keer)

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re: Gert Hoek's tuin
« Reactie #45 Gepost op: 1 juni 2014, 13:06:11 »
En jullie zijn trouwens van harte uitgenodigd om een keer te komen kijken, wel effe belle van te voren.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #46 Gepost op: 1 juni 2014, 13:34:16 »
Bewust gekozen voor de uitstraling van de ruwe steigerplanken, nat geschroefd zodat er nu kieren in komen.

Die hielden me al bezig Gert. Zijn die behandeld of is dat de natuurlijke kleur ? Waar kan je zulke materialen aanschaffen ? Ik zag ze ook al een keer -denk ik toch- in de tuin van een hotel in de Ardennen en vond ze toen ook al mooi ......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #47 Gepost op: 1 juni 2014, 17:11:49 »
Bewust gekozen voor de uitstraling van de ruwe steigerplanken, nat geschroefd zodat er nu kieren in komen.

Die hielden me al bezig Gert. Zijn die behandeld of is dat de natuurlijke kleur ? Waar kan je zulke materialen aanschaffen ? Ik zag ze ook al een keer -denk ik toch- in de tuin van een hotel in de Ardennen en vond ze toen ook al mooi ......

Kris, het is onbehandeld hout, worden gebruikt in de bouw en er komt dan cement op, dit geeft de grijze kleur. Ik heb ze gekocht bij een bedrijf die steigers verhuurt, en dat moet dus bij jullie ook lukken.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #48 Gepost op: 1 juni 2014, 20:15:00 »
Vorig jaar november begonnen met het veranderen van de rotstuin, er moest nieuwe bestrating in en meer ruimte voor terrassen met een modernere strakke uitstraling. Tevens nieuwe mogelijkheden voor het creëren van nieuwe biotoopjes voor rots en schaduwplanten.
Dat betekende wel dat de meeste stapelmuurtjes eruit moesten en bijna alle stukken  rotstuin deels aangepast moesten worden.
Dus oude bestrating eruit, hagen eruit, stapelmuren eruit, oude kas eruit, 16 kisten planten eruit, 12 aanhangers straatzand erin, 15 meter hemelwaterafvoer ingraven, nieuwe bestrating erin, steigerhouten schuttingen en keerwandjes geplaatst, stapelmuurtjes opnieuw opzetten, nieuwe turfwanden en peatbedden aangelegd, fundering met muur gezet en een nieuwe kas geplaatst.
Gelukkig geen strenge vorst gehad anders hadden de planten er waarschijnlijk niet zo fraai bijgestaan als nu het geval is.
Foto 1: bovenaanzicht van de tuin, rechtsonder staat de kas
Foto 2: zijaanzicht van de kas, aan de binnenkant van de kas, voor de onderste rij ramen een donkere kanaalplaat geplaatst, om de de kisten, potten etc te camoufleren
Foto 3: inkijk in de kas, nu voor zijgevel wat van de donkere kanaalplaat gezet om de net opgepotte zaailingen te beschermen tegen de felle zon, bovenin schaduwgaas 30% scherming

Knap resultaat Gert !
Ieper , West-Vlaanderen

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #49 Gepost op: 8 juni 2014, 13:55:46 »
1:wat potten met bloeiende Rhodohypoxis van het dak op de etagiaire op het terras
2: zaaipotten en net opgepotte zaailingen in de nieuwe kas, naast een schermdoek aan het dak, ook nog wat donkergetinte kanaalplaat over het jonge kroost, dit in verband met de hitte van de afgelopen dagen

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #50 Gepost op: 24 juli 2014, 19:21:35 »
Terug van vakantie en dan hoor je op je vakantie adres over de extreme temperaturen en dan hoop je maar dat het allemaal goed gaat met je plantjes.
De tuin en het dak krijgen computergestuurd water, de buurman giet de rest aan de hand van een A4tje.
Mijn moeder krijgt de specialiteiten mee, zodat ze met de gieter (naast de plant) kan gieten.
En ze hebben het goed gedaan, hoegenaamd geen schade ((3

In de kist op de foto onder andere:
Calceolaria penellii, darwinii, Viola kosaninii, Campanula trachyphylla, peshmenii, Kelseya ubiflora, Tarasa hunilis, Convulvulus parnassicus, Androsace wulfeniana, Betula calcicola en Ranunculus albertii

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #51 Gepost op: 24 juli 2014, 20:54:15 »
Jij hebt een super team als back-up zo te zien Gert.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #52 Gepost op: 28 september 2014, 21:16:27 »
Er moeten nog een paar zaken in de nieuwe tuin geregeld worden, gisteren begonnen met de koude bak achterin de tuin in te passen in de nieuwe setting. Dus buitenom steigerhout en omdat er hier en daar wat houtrot begon te komen de hele bak gesloopt. De polycarbonaat platen die eerste het dak vormden en steeds minder helder werden heb ik nu gebruikt voor de bodem (bijna 5 cm dik). Het nieuwe scharnierende dak bestaat straks uit heldere polycarbonaat platen van 16 mm dik. De bak is op werkhoogte en dan heb ik mooi de ruimte om onder deze bak een opslag te hebben van grondbestanddelen, potten, planten kisten etc. Trouwens, de planten staan nu nog in kisten omdat het nieuwe dak nog gemonteerd moet worden.

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #53 Gepost op: 28 september 2014, 21:28:33 »
hmmmmmm....nog geen dak....... ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #54 Gepost op: 28 september 2014, 22:25:30 »
hmmmmmm....nog geen dak....... ))4

Gisteren de bak afgemaakt, en deze loopt niet geheel recht met de "gerende" achtergrens mee, dus eerst maar eens opgemeten voordat ik de nieuwe platen bestel. Dus...........

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #55 Gepost op: 3 oktober 2014, 22:16:50 »
Gert, ik heb je topic vanavond eens doorgenomen, klasse man je tuin en alles klop. Mooi gedaan.  ((12  Ik ben nog maar een maandje op het forum, dus heb nog veel huiswerk te doen en probeer iedere avond een topic door te nemen om zo de forumleden beter te leren kennen.  Jou ken ik nu een beetje beter. Groetjes Jan
Omgeving Roosendaal

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #56 Gepost op: 8 oktober 2014, 12:17:32 »
De kweekbak achter is nu voorzien van polycarbonaat-platen, afgezet met dampband en een kunststof u-profiel, zodat er geen ongedierte in de kanalen gaat wonen. Nu nog de deurtjes erin zodat de rommel eronder uit het zicht verdwijnt.

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #57 Gepost op: 8 oktober 2014, 12:26:00 »
Ook het kasje is verder ingericht: gootjes aan beide zijden van de kas (glas- en muurkant) zodat ik daar wat kan variëren met de lichtbehoefte.
Klein plantenshowtje op het tablet.

Gert Hoek

• Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #58 Gepost op: 8 oktober 2014, 12:35:08 »
Gert, ik heb je topic vanavond eens doorgenomen, klasse man je tuin en alles klop. Mooi gedaan.  ((12  Ik ben nog maar een maandje op het forum, dus heb nog veel huiswerk te doen en probeer iedere avond een topic door te nemen om zo de forumleden beter te leren kennen.  Jou ken ik nu een beetje beter. Groetjes Jan

Hoi Jan, ik volg jouw activiteiten ook op het forum en volgens mij hebben we elkaar ook getroffen op de plantenmarkt en heb je zelfs planten bij mij gekocht. En je bent ook altijd welkom om een keer de tuin te bezoeken, meestal valt de opentuinen-dag van de NRV in de meivakantie en dan doe ik niet mee. Maar op afspraak kun je altijd een keer naar Dronten komen.

Jan Tholhuijsen

• Top poster
« Reactie #59 Gepost op: 8 oktober 2014, 12:35:38 »
Ook het kasje is verder ingericht: gootjes aan beide zijden van de kas (glas- en muurkant) zodat ik daar wat kan variëren met de lichtbehoefte.
Klein plantenshowtje op het tablet.

Gert een kasje/werkplaats om jaloers op te worden.  ((12 ((12
Omgeving Roosendaal