Auteur Topic: winterharde cactussen  (gelezen 118014 keer)

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: winterharde cactussen
« Reactie #315 Gepost op: 14 januari 2025, 16:59:33 »
Deze nacht wordt het hier mogelijk min 8 tot minus 10 graden ...De eerste keer deze winter dat de temperatuur zo diep gaat .
Deze jongens blijven echter gewoon buiten onder hun open en onverwarmd afdak ....

Mooi beeld, en waarschijnlijk goed voor de aanmaak van nieuwe bloemknoppen.

Hier heb ik de planten in de nok van de kas gezet, hier krijgen de het meeste licht.
Vanaf eind augustus hebben de planten geen water meer gehad, maar de planten lijken er weinig van te hebben.
Alleen de Gymnocalciums en Tephrocactus lijken iets gekrompen te zijn.
De Mammillaria crinita doet het niet best, schijnbaar was hij al zwak want er is een slak tussen de stekels doorgegaan en heeft een groot deel van de plant opgegeten. Even kijken wat ervan over blijft.

Tot nu toe lijkt het aardig vorstvrij in de kas.
Al zijn de ijsbloemen goed zichtbaar op de ramen, dus er zal wel sprake zijn van stralingsvorst.

Mark Stolk

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
« Reactie #316 Gepost op: 14 januari 2025, 20:00:51 »
Prachtige ijsbloemen op de ramen
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #317 Gepost op: 14 januari 2025, 20:40:15 »
Mooi beeld, en waarschijnlijk goed voor de aanmaak van nieuwe bloemknoppen.
Hier heb ik de planten in de nok van de kas gezet, hier krijgen de het meeste licht.
Vanaf eind augustus hebben de planten geen water meer gehad, maar de planten lijken er weinig van te hebben.
Alleen de Gymnocalciums en Tephrocactus lijken iets gekrompen te zijn.
De Mammillaria crinita doet het niet best, schijnbaar was hij al zwak want er is een slak tussen de stekels doorgegaan en heeft een groot deel van de plant opgegeten. Even kijken wat ervan over blijft.
Tot nu toe lijkt het aardig vorstvrij in de kas.
Al zijn de ijsbloemen goed zichtbaar op de ramen, dus er zal wel sprake zijn van stralingsvorst.
Een koude en droge rustperiode bevordert inderdaad de knopvorming bij cactussen Marcel . Dat ze een beetje schrompelen is geen enkel probleem hoor ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #318 Gepost op: 15 januari 2025, 08:34:21 »

Een koude en droge rustperiode bevordert inderdaad de knopvorming bij cactussen Marcel . Dat ze een beetje schrompelen is geen enkel probleem hoor ....

Ik had juist verwacht/gehoopt dat ze meer zouden gaan schrompelen.
Maar ik laat de planten gewoon staan, komend weekend wordt het nog iets kouder.

Ook Gymnocalycium horstii,  Echinocereus subinermis, Parodia chrysacanthion en penicillata lijken weinig om de kou te geven.
Maar deze soorten haal ik wel even in huis mochten de temperaturen verder zakken.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #319 Gepost op: 27 januari 2025, 20:48:03 »
Maihuenia poeppigii  kan zowel tegen kou als behoorlijk wat nattigheid ...staat hier gewoon buiten heel de tijd .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #320 Gepost op: 3 februari 2025, 10:25:53 »
Je zou er van versteld staan hoeveel cactussoorten onze huidige winters aankunnen zonder enige verwarming. Hier staan ze onder een afdak en al droog sinds eind augustus . Zelfs temperaturen tot minus 5 garden wordt bij heel wat soorten verdragen. Degene die je hier ziet staan kunnen meestal nog een pak lager.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #321 Gepost op: 30 maart 2025, 11:26:35 »
Een trucje wat ik graag met jullie wil delen ....Ik pas het al 40 jaar toe bij de cactussen en geloof er nog steeds in .
Zowat de meeste cactussen hebben baat bij een kurkdroge en koele overwintering . Geen water van september t.e.m  de lente en een temperatuur rond 5 graden bied de ideale situatie. Zo heb dat vroeger ook altijd met succes gedaan toen ik nog een serre had. Perfect , maar tijdens die droge overwintering sterven een deel van de fijne haarworteltjes af . En het zijn die fijne haarwortels die eerste in lijn zijn voor het opnemen van vocht. Als je nu na de droge winter ineens volle bak gaat gieten wordt dat vocht mogelijk niet goed opgenomen met mogelijk slechte gevolgen. Om de groei van die haarwortels terug op gang te brengen ga ik alvorens een eerste keer goed te gieten eerst een 3 tal keer heel zwaar nevelen . Best in de ochtend op een warme lentedag . Vroeger als ik nog een kas had liet ik dan ook alles nog eens potdicht staan voor enkele uren zodat er een warme , vochtige en broeierige atmosfeer ontstond voor een paar uurtjes . Daarna goed luchten en zorgen dat alles in de avond weer droog is omdat er nog koude nachten kunnen zijn. Dit alles stimuleert de aangroei van die fijne haarwortels en bovendien is dit zeer bevordelijk voor de knopzetting . Ik ben er nu ook weer mee gestart begin maart. En ook zonder kas en geen mogelijkheden omdat af te sluiten hebben de planten daar veel baat bij !  Binnen de kortste keren zie je knoppen bij de vroege bloeiers
Ook voor de winterharde soorten pas ik deze werkwijze toe ....En de vroegbloeiende soorten beginnen na deze behandeling vrij vlug met de knopzetting .
1/Pediocactus paradinei
2/ Pediocactus knowltonii , een echte dwergsoort ...

Marcel van den Berg

• Junior
  • **
    • foto overzicht
« Reactie #322 Gepost op: 2 april 2025, 08:40:56 »
Een trucje wat ik graag met jullie wil delen ....Ik pas het al 40 jaar toe bij de cactussen en geloof er nog steeds in .
Zowat de meeste cactussen hebben baat bij een kurkdroge en koele overwintering . Geen water van september t.e.m  de lente en een temperatuur rond 5 graden bied de ideale situatie. Zo heb dat vroeger ook altijd met succes gedaan toen ik nog een serre had. Perfect , maar tijdens die droge overwintering sterven een deel van de fijne haarworteltjes af . En het zijn die fijne haarwortels die eerste in lijn zijn voor het opnemen van vocht. Als je nu na de droge winter ineens volle bak gaat gieten wordt dat vocht mogelijk niet goed opgenomen met mogelijk slechte gevolgen. Om de groei van die haarwortels terug op gang te brengen ga ik alvorens een eerste keer goed te gieten eerst een 3 tal keer heel zwaar nevelen . Best in de ochtend op een warme lentedag . Vroeger als ik nog een kas had liet ik dan ook alles nog eens potdicht staan voor enkele uren zodat er een warme , vochtige en broeierige atmosfeer ontstond voor een paar uurtjes . Daarna goed luchten en zorgen dat alles in de avond weer droog is omdat er nog koude nachten kunnen zijn. Dit alles stimuleert de aangroei van die fijne haarwortels en bovendien is dit zeer bevordelijk voor de knopzetting . Ik ben er nu ook weer mee gestart begin maart. En ook zonder kas en geen mogelijkheden omdat af te sluiten hebben de planten daar veel baat bij !  Binnen de kortste keren zie je knoppen bij de vroege bloeiers
Ook voor de winterharde soorten pas ik deze werkwijze toe ....En de vroegbloeiende soorten beginnen na deze behandeling vrij vlug met de knopzetting .
1/Pediocactus paradinei

Bedankt voor de tip, ik heb dit direct gedaan.
Er begint langzaam aan weer beweging in de schaal te komen.
Door de toenemende zonkracht hebben de Gynocalciums mooie blos gekregen.
Ook zie ik bij de Gymnocalycium quehlianum? alweer veel nieuwe knoppen verschijnen.
Echinocereus adustus heeft er ook zin in en staat in knop.
Is het al het juiste moment om te gieten, of kan ik beter nog even wachten?
Het wordt namelijk iedere dat al flink warm in de kas, ik laat om dit moment nog slecht de helft van de luchtramen open gaan. (werkt op oliedruk)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #323 Gepost op: 2 april 2025, 17:17:39 »
Bedankt voor de tip, ik heb dit direct gedaan.
Er begint langzaam aan weer beweging in de schaal te komen.
Door de toenemende zonkracht hebben de Gynocalciums mooie blos gekregen.
Ook zie ik bij de Gymnocalycium quehlianum? alweer veel nieuwe knoppen verschijnen.
Echinocereus adustus heeft er ook zin in en staat in knop.
Is het al het juiste moment om te gieten, of kan ik beter nog even wachten?
Het wordt namelijk iedere dat al flink warm in de kas, ik laat om dit moment nog slecht de helft van de luchtramen open gaan. (werkt op oliedruk)
Graag gedaan Marcel , ik ben nog de mening toegedaan dat dit forum daar voor moet dienen . Stond nog mee aan het doopvont van ons forum en dat was toch 1 van de redenen om dit op te starten . Spijtig genoeg dat er te weinig van gebruik gemaakt wordt op die manier .
Bij Echinocereus wacht ik meestal met gieten tot de knoppen al wat meer zijn ontwikkeld ....Het gebeurt bij dit geslacht  soms als je te vroeg giet dat de knoppen niet verder ontwikkelen omdat de plant zijn energie gaat steken in de groei als hij volop water krijgt. De meeste geslachten hebben daar geen last van maar bij Echinocereus gebeurt dat soms wel. Echinocereus krijgen per definitie bij mij altijd later echt water . Als die wat langer afzien (langer geen water in de vorm van echt gieten , nevelen wel ) is de kans op rijkere bloei sowieso groter ...
Ik heb al een eerste keer gegoten gisteren (buiten Echinocereus )   ...Maar .......De mijne staan staan allemaal in kleine (zwarte ) potjes en het volume aan substraat is sowieso klein in die potjes . Daarnaast bestaat mijn substraat hoogstens uit 20 % leem/aarde . Al de rest bestaat uit  doorlatende materialen/mineralen ....Dus het zal daarna ook weer snel uitdrogen .Ik laat ze trouwens ook van onderuit optrekken . Zo vroeg in het jaar houd ik dan ook steeds het weerbericht in de gaten . Als ik zie dat er minstens 3 of 4 dagen met veel zon en bijvoorbeeld ook temperaturen rond de 20 graden voorspeld worden dan ga ik er voor . Onder de plastic afdekking is het dan nog warmer . Dus dat gaat snel genoeg opdrogen onder deze omstandigheden . In de schaal weet ik niet hoe groot het volume is aan grond en wat het substraat is ...Wat betreft je ramen open zetten ...Dat was bij mij in de kas manueel en ik kan je zeggen dat ik vanaf begin maart maximaal ging luchten . Alleen als er in de nacht nog nachtvorst werd voorspeld deed ik ze in de avond dicht maar anders stonden ze vanaf dan dag en nacht open. Zo krijg je planten die goed afgehard zijn en sterk worden . Trouwens hebben de meeste cactussen graag een groot verschil tussen dag en nacht temperatuur . In de woestijn vriest het in de nacht soms en overdag gaat het naar 40 graden ...
« Laatst bewerkt op: 2 april 2025, 17:21:54 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #324 Gepost op: 24 april 2025, 16:11:30 »
1/Pediocactus paradinei
Ik had ze nog niet getoond in volle bloei .... ))4 ))4
« Laatst bewerkt op: 24 april 2025, 16:13:57 door Kris De Raeymaeker »

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #325 Gepost op: 24 april 2025, 21:55:55 »
1/Pediocactus paradinei
Ik had ze nog niet getoond in volle bloei .... ))4 ))4

Mooi, mooi, mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen