Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

José Callens

Sven,dat is precies de vraag (als ik jou was) die ik zou willen maar niet durven stellen.

Er zijn er 10 verkocht voor 500 euro.

José

Frankie Wulleman

:o Bijna niet te geloven. De Galanthusmania draait nog steeds op volle toeren, zelfs in tijden van crisis. Er is toch wel een ruime markt voor dit soort noviteiten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lina Hesseling

Jose, wat geweldig voor jou! Gefeliciteerd.

Mijn echtgenoot vindt nu, dat ik de verkeerde sneeuwklokjes in de tuin heb staan.  ;D
Hij denkt er ook over om zich er zelf mee te gaan bemoeien.

Maar zonder gekheid, het is een prachtig sneeuwklokje voor een prachtige prijs.
Maar erg ver buiten mijn bereik.
In een verre toekomst, als de prijs is gedaald, koop ik er misschien wel eens eentje.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

Jongens, jongens ...'Green Mile' ,...wàt een kleurtje, iriserend groen, mooie vorm....wàt een cutie. Hoe groot is de bloem ervan eigenlijk, José, als je hem vergelijkt met bv. Green Tear?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Sven de Groot

Erg leuk, José, je spontane antwoord!  ((12   
En gefeliciteerd met de mooie opbrengst. Is Robin inmiddels begonnen met het pakken van zijn koffers? 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

John Aipassa

Smaken verschillen, maar ik vind 'Green Mile' mooier dan 'Green Tear'. De eerste ken ik alleen van foto's, maar de kleur lijkt intensiever. Tja 500 euro is veel geld, maar de mania is nog lang niet op het hoogtepunt als ik kijk naar Ebay biedingen dit seizoen. Ze liggen over het algemeen op een hoger niveau dan vorig jaar in mijn ogen.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Sven de Groot

Citaat van: José Callens op 25 maart 2013, 23:02:19
[...]
3) En een geeltje.

Zie ik het nu goed en zit er een poculiformis of één met meerdere buitenste bloemblaadjes tussen?
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

John Aipassa

Citaat van: Sven de Groot op 28 maart 2013, 12:04:55
[...]
3) En een geeltje.

Zie ik het nu goed en zit er een poculiformis of één met meerdere buitenste bloemblaadjes tussen?

Nu je het zegt Sven, het lijkt inderdaad op een poc en het is me opgevallen, dat deze ook gele streepjes op de buitenste blaadjes heeft? Een beetje als 'Ecusson d'Or' of is het een op hol geslagen fantasie of fata morgana?
))4 )--1

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Loes de Groot

Citaat van: John Aipassa op 28 maart 2013, 14:10:53
Citaat van: Sven de Groot op 28 maart 2013, 12:04:55
[...]
3) En een geeltje.

Nu je het zegt Sven, het lijkt inderdaad op een poc en het is me opgevallen, dat deze ook gele streepjes op de buitenste blaadjes heeft? Een beetje als 'Ecusson d'Or' of is het een op hol geslagen fantasie of fata morgana?

))4 )--1

En mij was opgevallen dat er klokjes zijn met een klein bol ovarium en ook met juist een heel langgerekt ovarium.
Bijzonder polletje :o

Loes de Groot

Green Mile,wat een schoonheid

John Aipassa

Sandersii vondst nummer 2. Niet zo helder geel als de eerste, maar meer een cremekleurige. Wel twee bloemstengels uit een bol (de andere ligt plat op de grond links van de plant en niet op de foto). Ook hier hopen op stabiliteit. Eveneens uit het boekenstadje Bredevoort en dinsdag jl. gevonden.

José Callens

John,geen fata morgana,er zitten inderdaad gele vlekjes op de outers van de klokjes met een smal en lang vruchtbeginsel.Niet goed te zien op de ietwat overbelichte en onscherpe foto.

Nog wat meer geel.

John Aipassa

Asjemenou --6. Zoveel geel bij elkaar heb ik nog niet eerder gezien. Zijn dit allemaal zaailingen of gechipte bolletjes José? Zag ik ook een polletje met geel en groen bij elkaar? Is dit één kloon of zijn dit twee aparte verschillende bolletjes toevallig bij elkaar groeiend? Aan de naam 'Chiméra' te zien denk ik aan het eerste? Wat interessant allemaal. En het polletje met de poc en gele streepjes op de buitenbladen zou ik goed in de gaten houden. Je hebt daar allemaal (weer) goud -7( mee in handen.
Tjongejonge, complimenten hoor. Ik moet echt een bezoekje brengen aan Green Mile Nursery als ik straks in Brugge ben. Verheug me er nu al op.

Stefan Vidts

((12 ((12, Ik ben heel gelukkig dat ik ze mogen zien heb, het veldje is (ik vermoed nu was) zo geel en wit. Ja José prachtig geel veldje.
het was bijna een paaps veldje, wel passend met die pausverkiezing. Ik dacht dat jouw zoon gezegd had dat het het zaailingen en gedeelde pollen van geeltjes die ze ooit gevonden hadden.
Ze hebben alvast hun best gedaan die gele klokjes, zowel vegetatief als generatief, goede grond daar in Anzegem, of beter veel humus in het zand, want echt goed is die grand waarschijnlijk niet.
José, staan die geeltjes nog steeds zo geel, of is die foto van goed een week terug?  Vandaag had ik nog enkele pollen mooie gele klokjes maar bij de meeste zat er toch al een bruin randje aan.
Wat betreft 'Green Mile' en 'Green Tear', beide zijn heel groen, ik denk dat je ze enkele jaren naast elkaar moet zien, context en omgeving en het licht van het moment bepalen ook zoveel.
Vandaag gans de dag in de tuin bezig geweest, moest nog een eik voorbereiden op verplanten en enkele Hamamelissen.
Maar ondertussen ook naar de klokjes gekeken, er stonden er nog enkele echt prachtig in bloei, waarvan het merendeel eigen Belgische selecties. Het valt mij op dat deze toch langer bloeien dan deze die ik heb van Tjechie (een Tjech form van Jo Sharman)
Ik zet de beelden naast elkaar:
(1) de gewone sneeuwklokjes op hun retour
(2) de gewone sneeuwklokjes op hun retour
(3) Tjech Form
(4) mijn nivalis selectie met mooie grote witte bloemen die nog altijd tip top staat
in een klassiek seizoen is deze spreiding natuurlijk minder uitgesproken, eenmaal de temperatuur hier enkele dagen tegen de 20 °C hangt is het met de late klokjes ook bijzonder snel gedaan.
Maar dit jaar is het hiervoor wel een uitzonderlijk seizoen.
Volgende reeks nog enkele scharlockii types. Niet zo uitzonderlijk, maar wel bijzonder fijn dat ze nog in bloei staan.

Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Stefan Vidts

Hier nog enkele andere beelden van klokjes die echt nog prachtig stonden terwijl de rest al wat op apen gapen ligt.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be