Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

Loes de Groot

Helaas is ook bij mij de Faringdon double niet boven gekomen,zal morgen eens voorzichtig op onderzoek uit gaan.
Ook Green Brush heeft het niet zo naar de zin,al 2 maal verloren en nu zo te zien alleen blad.En dit is zijn laatste kans want hierna probeer ik het niet meer.
Gelukkig zijn er veel anderen die het wel prima doen!
Met Icicle heb ik geen ervaring.

Peter Kleine

Is er nog iemand die dit seizoen wat wil ruilen (of verkopen)?

Mijn wensenlijstje voor dit jaar:

- Ailwyn
- Bertram Anderson
- Vera Trum

Sorry mensen. Ik was te vlug. Ik heb het lijstje aangepast.

Marc Coolens

Loes blij te lezen dat Krasnovi het goed doet bij u . Had vorig jaar 2 bloeinde bollen ,helaas februari dit jaar -14° C aan de grond en geen sneeuw en zijn gesneuveld.
Ben benieuwd hoe ze verder evolueren bij jou .Vind ze heel bijzonder maar waarschijnlijk niet gemakkelijk.Hou ons op de hoogte
Green Brush komt boven met een dikke knop heb ik voor de tweede maal aangekocht.
Diggory dit jaar voor de derde  maal gekocht, ik dacht dat hij terug verloren was maar ik zie nu tot een klein sprietje groen laat ons hopen !!

Peter Farington doet het uitstekend bij mij in totaal 7 bloemen . Doe er niets speciaal voor en bloeien ieder jaar eind december begin jan.
Met Icicle heb ik geen ervaring;
Bertram Anderson zal 1 bloem geven , 2 jaar getwijfeld om aan te slaan, waarom ??
Ja Peter niet alles loopt zoals we wensen maar blijven proberen dat is de uitdaging.
Natuurlijk planten verliezen die nogal prijzig zijn is niet plezant.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 december 2012, 22:49:23
Mijn herfstbloeiende sneeuwklokjes hebben hier ook serieuze klappen gekregen. G. reginae-olgae subsp. reginae-olgae (foto 1) komt nu pas boven en zal dus ook zeker niet bloeien dit seizoen.

Hier dezelfde ervaring Frankie . Heb vandaag ook bemerkt dat reginae-olgae nu pas boven komt (op 2 verschillende plekjes in de tuin) Ik had hem al opgegeven en dacht dat hij misschien door de larve van de  narcisvlieg was op gegeten ...
Van degene die nu moeten bloeien of beginnen is er ook nog nog een deel achter ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Freddy Vleugels op 26 december 2012, 22:14:14
Enkele sneeuwklokjes van Kerstmis 2012
1. G. cilicisus: verwant aan G. peshmenii, geen goede groeier;
2. G. Early to Rize': waarschijnlijk een nakomeling van één van de sneeuwklokjes uit de G. elw. Hiemalis Group;
3. G. elw. 'Mrs McNamara': grote bloemen met 'gestructureerde' buitenste bloembladeren;
4. G. elw. 'Peter Gatehouse': met recht, naar boven gericht schutblad.

Gezond en mooi als altijd Freddy !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lina Hesseling

Peter, G. 'Ailwyn' heb ik helaas nog niet. G. 'Bertram 'Anderson' wel. Tenminste als hij nog boven komt. Dit is een van de 10 soortjes die nog niet boven de grond zijn gekomen. Had er al wel moeten zijn natuurlijk.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Sven de Groot

Citaat van: Peter Kleine op 29 december 2012, 17:40:02
Is er nog iemand die dit seizoen wat wil ruilen (of verkopen)?

Mijn wensenlijstje voor dit jaar:
- Ailwyn
- Bertram Anderson

Wat heb je te ruilen, Peter? Ik heb "Ailwyn" staan, maar nog maar twee bollen. Misschien volgend jaar?
Koen Van Poucke biedt "Bertram Anderson" aan.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Peter Kleine

Ik zoek dus:

- Bertram Anderson
- Vera Trum

Wat ruil materiaal betreft het volgende:

- reginae-olgae subsp reginae-olgae
- Ketton
- St Annes
- Byfield special
- Natalie Garton
- Haydn
- Baxendales late
- Colossus

Zit er wat voor je tussen Lina?

Peter Kleine

CiteerFarington doet het uitstekend bij mij in totaal 7 bloemen . Doe er niets speciaal voor en bloeien ieder jaar eind december begin jan.

Bedankt voor je reactie Marc!

Jij hebt deze in pot staan zie ik. Het hele jaar boven de grond of graaf je de pot ook nog in? Wat voor soort grond gebruik je? Lichte of zware grond. Meng je er nog wat speciaals door? Is de zuurgraad hoog, gemiddeld of laag? Hoe laat je ze overzomeren?

Misschien veel vragen maar ik probeer het maar. Misschien kun je er antwoord op geven ;D

Vorig jaar had ik er weer twee besteld bij Gerard Oud. Op verschillende plekken uitgepoot. Allebei weg! Da's jammer.

Lina Hesseling

Ik heb nu maar eens dieper gegraven en helaas, G. 'Bertram Anderson' is wijlen.
Volgens mij was dit de tweede poging.

Ik heb dus niks voor jou.

G. 'Vera Trum' spreekt me wel aan. Ik houd het in gedachten voor als ik t.z.t. wel iets voor je heb.

Lina.

Peter Kleine

Dat is jammer Lina. Had je er veel? Balen als er een ineens helemaal weg is!

Gelukkig is deze cultivar goed verkrijgbaar. Voor een eurootje of 5 heb je er al weer een!
Ik dacht laat ik eens kijken of er wat te ruilen is...

Lina Hesseling

Ik had er 1 of twee, dat weet ik niet meer. Het was de tweede poging, denk ik.
't Is niet anders, we komen er wel overheen.

Lina

Marc Coolens

Peter
Faringdon staat bij mij op 3 plaatsen ingegraven in pot .Om de foto te nemen heb ik de pot boven de grond geplaatst.
In volle grond uitplanten doe ik pas als ik meerdere bollen heb.
Oppotten doe ik als volgt :
+- 1 cm verteerd beuken blad op de bodem
daarna een mengsel van tuincenterbladgrond en rijnzand/lavagruis om de drainage te verbeteren.
Beukenblad is zuur en lava alkalisch hopelijk brengt dit een evenwicht.
Bemesten met koemestkorrels , dit jaar ga ik voor de eerst keer beendermeel gebruiken om zaailingen en chippings op te kweken;
Vooral zaailingen groeien heel traag bij mij
Mijn tuingrond is zeker geen zandgrond eerder zwaar en vochthoudend ( zeker geen klei  )
Nivalissen groeien hier als kool , maar  Woronowii zijn moeilijk en gaan langzaam achteruit. Reden  ???
Nochtans in een buurt tuin ( 200 m hiervandaan ) vermeerderen ze wel goed . Ik heb dit jaar in febr enkele planten gekregen en hoop op beter.

Marc Coolens

Vervolg
Na afsterven van het loof heb ik dit jaat schaduwdoek over de potten gelegd, om de narcisvlieg te weren. Vorige jaren nogal wat verlies gehad.
Heb de indruk dat dit toch wel resultaat gaf, kan natuurlijk toeval zijn  dat er dit jaar minder narcisvliegen waren.
Let wel op bij een vochtige zomer zoals dit jaar neem ik het sch doek een aantal dagen weg , op zandgrond is dit missschien niet nodig !!
Dit is nogal wat werk ,maar speciale G zijn nogal duur en verlies is niet plezant. --13
Het grootste deel v d potten staat in de schaduw van struiken( 1,5 à 2,5 m h)
Dit is een lang epistel geworden ,hopelijk helpt dit je een beetje op weg.Als er nog vragen zijn stuur maar door.

PS vandaag een Hiemalis bloem die aangevreten is door slakken . Het warmere weer heeft hun eetlust opgewekt, vooral de bloemen ziijn blijkbaar lekker.

Loes de Groot

Alan's Treat heb ik gevonden,stond een verkeerd nummer bij!
En ik ben lekker bezig maar niet heus,Faringdon Double is er ook gewoon.( handig die steeketiketten).
De plattegrond wordt te klein,teveel gepriegel, vandaar.
Moest er maar weer eens een middagje tekenen voor uittrekken.En nee,met de computer ben ik erg onhandig dus het wordt gewoon papier.