Galanthus 2012/2013

Gestart door Freddy Vleugels, 12 oktober 2012, 21:17:30

Vorige topic - Volgende topic

John Aipassa

Suggestie Lina? Hamamelis 'Aphrodite' of 'Aurora'. Nieuwere cultivars met grote mooie bloemen en heerlijk geurend.

Natuurlijk zijn er veel geschikte bomen, maar denk eens aan een Cercis.
C. canadensis 'Oklahoma' of 'Appalachian Red' bijvoorbeeld. Mooi habitus, fantastisch blad en mooie dieproze bloemetjes.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Lina Hesseling

John, worden Hamamelissen niet snel te breed? Cercis vind ik wel erg mooi. Maar die heeft toch een meer opgaande groei en geeft minder schaduw, dacht ik. Ik houd het wel in gedachten.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

John Aipassa

Hamamelissen worden op den duur wel breed, maar je kunt ze met beleid en ik benadruk met beleid door snoei in vorm houden. Helaas wordt te lang gewacht met beleidsmatige snoei en zie je vaak in voortuintjes rigoreus gekortwiekte toverhazelaars staan. Niet meer om aan te zien --13. Maar als je een bepaalde vorm voor ogen hebt (opgaande vaasvorm in jouw geval), kun je de hamamelis heus wel begeleid in die vorm laten groeien door selectieve snoei vanaf het begin af aan. Dus soms hier en daar een takje weghalen, dat de breedte in wilt gaan en de voor ogen hebbende vorm negatief gaat beïnvloeden. Kies wel een plant, die de betreffende vorm inde basis al heeft.

Cercis geeft een mooie brede kroon. Ik heb een grote 'Forest Pansy' staan, die een geweldige schaduwpartij bewerkstelligt. In dit schaduwstukje groeien Cypripediums, Trilliums, varens, Epimediums, andere schaduwplanten en inmiddels ook sneeuwklokjes.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Lina Hesseling

Die onderbegroeiing van je Cercis klinkt als een mooie combinatie, John.

Bedankt voor je tip.

Lina.

Sven de Groot

Twee sneeuwklokjes van vandaag.
Foto 1: Galanthus "Trymming". Eerder dit jaar (grotendeels) verloren door Narcisvlieg, nu opnieuw kunnen bemachtigen.
Foto 2: Galanthus plicatus "Nigel Chadwick". Een mooie, regelmatige dubbele plicatus.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lina Hesseling

Hebben jullie de reportage op WDR gezien? Erg mooi! Rudi Bauer kwam goed uit de verf.
Het interview met Alan Street en met Jan Wierenga was ook wel leuk.
Toch wel jammer, dat we Nettetal hebben gemist.

Waren er nog vlaamse eskimo's in beeld? Ik heb het opgenomen dus kan het nog terug kijken.

Lina.

Sven de Groot

Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Stefan Vidts

Hartelijk dank Sven voor de link, ((12 ((14
heel fijn om toch nog even van Oiricher te kunnen genieten.
Ziehier twee foto's van de sneeuwklok waarvoor men zonder probleem 200 euro betaalde.
Op de link is alvast te zien dat Jan Wieringa alvast heel gelukkig was,
dankzij zijn verkoop kon hij zelf ook een heel fijne sneeuwklok kopen.
Ik hoop vooral het komend weekend te kunnen genieten van de sneeuwklokken in de eigen tuin en ik hoop in stilte
ook nog een nieuwe klok te ontdekken die volledig uit de toon springt.
Altijd wel fijn als je een compliment krijgt als je een sneeuwklok kan benoemen die een naam waardig is.
Groeten,
Stefan
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Eddy Tijtgat

Na al die prachtige klokjes die hier al de revue passeerden, nog 2 die bij mij bloeien. Het eerste is vorig jaar gevonden en het tweede heeft 4 bloemblaadjes die ook nog groene vlekken vertonen.

Lina Hesseling

Zulke mooie klokjes wil ik ook wel vinden!
Vooral de derde is prachtig.

Lina.

Jan Fouquaert

Met enige trots kan ik meedelen dat mijn Galanthus collectie sinds gisteren met 100 % toegenomen is. --6
Sinds gisteren ben ik dus de eigenaar van mijn eerste Galanthus. 8)
Natuurlijk wil ik niet beginnen met de eerste de beste, daarom heb ik tussen het massale aanbod er eentje uitgepikt van een slordige 50 Pond.  :D
Ik was er dus ook bij op de Early Spring Show in Harlow gisteren. ((14
Hierbij reeds een foto, maar nog geen naam, want ik wil eerst nog wat prikkeldraad rond mijn hof spannen. :o
Heeft er iemand wat cultuur tips voor deze jongen met groen achter zijn oren ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Valentin Wijnen

Eddy, jouw groengetipte vondsten zijn fraaie voorbeelden van goeie types in Galanthus nivalis var. 'Scharlockii' die in België in meerdere lokaties voorkomen,. Het groen op zich is niet bijzonder alhoewel de vlekjes uitgebreid zijn, maar niet uitlopen tot de basis, een zgn. 'vlam'.
Waar ik wel van opkijk - en ik heb toch al héél veel Scharlockii gezien - zijn de vier buitenste bloembladen. Komt dit getal ook terug in de binnenste (dus ook daar vier) en is het stabiel of alleen dit jaar? Als het stabiel is - dus elk jaar hetzelfde vertoont - dan is het zondermeer een 'winner' daar kan je zeker van zijn. Ik heb dit toch nog toe alleen tijdelijk gezien in goed volwassen, gevestigde bollen van Scharlockii en dan nog maar een enkele keer op vijf-zes jaar.
Succes ermee, maak er maar een goed uniform partijtje van!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op  3 maart 2013, 14:22:55
Met enige trots kan ik meedelen dat mijn Galanthus collectie sinds gisteren met 100 % toegenomen is. --6
Sinds gisteren ben ik dus de eigenaar van mijn eerste Galanthus. 8)
Natuurlijk wil ik niet beginnen met de eerste de beste, daarom heb ik tussen het massale aanbod er eentje uitgepikt van een slordige 50 Pond.  :D
Ik was er dus ook bij op de Early Spring Show in Harlow gisteren. ((14
Hierbij reeds een foto, maar nog geen naam, want ik wil eerst nog wat prikkeldraad rond mijn hof spannen. :o
Heeft er iemand wat cultuur tips voor deze jongen met groen achter zijn oren ?

Jawadde Jan, het is inderdaad een echte 'outstanding' sneeuwklok, ééntje die je zelden ziet, maar dat je er 50 pond voor over had.  :o Prikkeldraad rond uw tuin zal nu inderdaad geen overbodige luxe zijn met zo'n zeldzame, waardevolle sneeuwklok. Veel galanthofielen zullen uw nu wellicht benijden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

André Bourgonje

Vandaag hier weer niet een enkel straaltje zon. Toch toonden sommige sneeuwklokken zich.
Ik heb er ook een foto van een gevulde Eranthis bijgedaan.
-Bill Clark
-Eranthis hyemalis fl pl
-Robin Hood staat dit jaar erg fraai en heeft op sommige bloemen lichte groene strepen op buitenste bloemblad
- sandersii die veel beter geel kleurt op een kalkrijk stuk van de tuin dan in het zure gedeelte,krijgt hier ook meer licht
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

André Bourgonje

En nog een paar.
-Sibberetoft White fraai maar kleine bloemen
-Wasp echt heel leuk in een polletje
-Trymlet een van de beste groeiers van de Trymafstammelingen
-South Hayes
André Bourgonje, Den Haag, Nederland