Dactylorhiza

Gestart door Wim Boens, 10 mei 2010, 17:35:08

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 30 mei 2026, 11:29:10Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid' stond op een gegeven moment gewoon in onze VRV tombola ...
Planten geschonken door Danny . Toen ik weer eens naar voor mocht met een winnend nummer wist ik snel dat deze mee mocht naar Rumst. En de plant bloeit nu volop...Hij zal het misschien wel niet zo goed doen als in de Ieperse klei maar toch een mooie aanwinst.
Citaat van: Danny Bonnez op 31 mei 2026, 11:12:51Leuk te zien Kris !  ((14  Het is de beste groeier uit mijn verzameling
We zijn er heel blij mee Danny ! Hier nog een andere die nu bloeit .....Dactylorhiza 'Foliorella',
En kruising tussen Dactylorhiza foliosa en purpurella.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .

Hoi Kris, Dit zou eventueel ook nog Dactylorhiza umbrosa kunnen zijn.
Dit is een oostelijke soort die redelijk op onze (ongevlekte) rietorchis lijkt, echter zijn de bladeren dan D. umbrosa een stuk breder. Jaren terug had ik een enkele zaailing die ook tot bloei is gekomen. Deze is later helaas gesneuveld voor een schimmelinfectie.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
Citaat van: Marcel van den Berg op  2 juni 2026, 08:11:46Hoi Kris, Dit zou eventueel ook nog Dactylorhiza umbrosa kunnen zijn.
Dit is een oostelijke soort die redelijk op onze (ongevlekte) rietorchis lijkt, echter zijn de bladeren dan D. umbrosa een stuk breder. Jaren terug had ik een enkele zaailing die ook tot bloei is gekomen. Deze is later helaas gesneuveld voor een schimmelinfectie.
Bedankt Marcel !! De plant kreeg het ondertussen verdomd lastig toen het steeds droger en heter werd. Misschien toch een indicatie dat het een rietorchis is ?

Danny Bonnez

Dit is geen twijfelgeval maar een gewone rietorchis
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De meeste Dactylorhiza's staan hier volop in bloei , de planten zijn voor het algemeen minder fors dit jaar door de extreme  droogte hier in de streek . De hittegolf van vorige week kwam ook te vroeg en was er te veel aan .

Dactylorhiza fuchsii vormen
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Dactylorhiza x grandis ex Sissinghurst

Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid'

Dactylorhiza foliosa
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Ondanks de droogte staan ze er toch nog schitterend bij, Danny. Maar ik moet het beamen, van deze droogte en warmte moeten ze absoluut niets hebben.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Danny, de Dactylorhiza's doen het zeer goed in je tuin! ((3
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  3 juni 2026, 19:32:40Dactylorhiza x grandis ex Sissinghurst
Dactylorhiza x grandis 'Blackthorn hybrid'
Dactylorhiza foliosa

Toch nog een weelde Danny ...droog of niet droog die planten zijn gewoon gemaakt voor jouw tuin ! ((3  ((3

Danny Bonnez

@ Frankie , Herman en Kris

Die vroege hittegolf was echt verschrikkelijk voor deze planten , ze waren nog aan de groei in zeer droge omstandigheden . De toenemende extreme toestanden maken het ons steeds moeilijker ...... >:(
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Herman Mylemans op  4 juni 2026, 08:43:14Danny, de Dactylorhiza's doen het zeer goed in je tuin! ((3

Ik heb een goede plant voor jou gereserveerd Herman ( dit najaar )
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Alle hulp is welkom .
Citaat van: Marcel van den Berg op  2 juni 2026, 08:11:46Hoi Kris, Dit zou eventueel ook nog Dactylorhiza umbrosa kunnen zijn.
Hey Marcel , deze heb ik in de collectie als Dactylorhiza umbrosa ...(gekocht bij Phytesia). Bladeren van deze zijn toch een pak smaller als van de mysterie plant ...

Kris De Raeymaeker

Nog wat Dactylorhiza's ....fuchsii veronderstel ik ...

Kris De Raeymaeker

Eentje met een lange naam maar een heel goede ...Door de droogte en te warme periode kwamen een aantal bloemstengels maar half zo hoog als normaal ..Dactylorhiza saccifera x majalis ssp.alpestris.

Herman Mylemans

Citaat van: Danny Bonnez op  4 juni 2026, 22:42:00
Citaat van: Herman Mylemans op  4 juni 2026, 08:43:14Danny, de Dactylorhiza's doen het zeer goed in je tuin! ((3

Ik heb een goede plant voor jou gereserveerd Herman ( dit najaar )
((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be