Auteur Topic: Pleione 2013  (gelezen 40900 keer)

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Channel Hopper
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Pleione 2013
« Reactie #105 Gepost op: 13 maart 2013, 22:04:10 »
Heel mooie beelden Khadija !  De belichting is inderdaad perect !  ((14

Wat die Zeus Weinstein betreft... tja... de onregelmatig wisselende kleurpatronen zijn een veel voorkomend fenomeen bij deze hybride - aangenomen wordt dat dit aan een virusinfectie te wijten is en dat dergelijke planten best op zijn minst in quarantaine worden gehouden of beter zelfs worden vernietigd om verspreiding te vermijden...  :( --13
Geheel toevallig zag ik dat er over dit onderwerp net uitvoerig werd/wordt gedebatteerd op het SRGC Forum...

Mocht je dit nog niet gelezen hebben, de discussie begint hier :

http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=9934.msg270107#msg270107

Het gegeven van virus bij Pleione is lang omstreden geweest, maar nu is er blijkbaar wetenschappelijk bewijs voor handen dat dit wel degelijk voor komt.   ((15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #106 Gepost op: 13 maart 2013, 22:16:24 »
Eindelijk heb ik een daglichtlamp gekocht, en jongens wat ben ik er blij mee!!!  ((12
Ik fotografeerde altijd in de keuken waar ik afhankelijk was van zonlicht. Nu beschik ik over constant licht met een kleurtemperatuur van 5000 Kelvin.

Ik kan het geloven Khadija , dit zijn mooie plaatjes die ons erg blij maken op zulke koude lentedagen ....
Kris De Raeymaeker vanuit een oude Romeinse nederzetting gelegen aan de Rupel
"Rupelstreek" prov. Antwerpen

"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
« Reactie #107 Gepost op: 14 maart 2013, 17:29:14 »
Eindelijk de eerste Pleiones in bloei hier - ruim twee weken later dan vorig jaar - als het ooit opwarmt zal het erg snel gaan.

1) Pleione forrestii zoals hij zich de voorgaande dagen ontwikkelde - hij doet mij een beetje aan ET denken...  ;D

2 en 3 - de bloem volledig geopend vandaag.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
« Reactie #108 Gepost op: 14 maart 2013, 17:34:48 »
Ik hou heel veel van de vormen van Pleione eiger ontstaan uit de herkruising door wijlen Jan Berg, waarbij hij Pl. formosana alba gebruikte.

1 en 2 Pleione eiger "To Ah"

3 en 4 Pleione eiger "To Be" - die iets groter is van bloem en met iets meer roze in de petalen.

Nova de Jong

• Junior
  • **
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #109 Gepost op: 14 maart 2013, 19:53:03 »
Erg mooi Luc, goed dat ze nu bij jou beginnen te bloeien  ((12
De ontluikende forrestii is buitenaards mooi en To Ah doet zijn naam eer aan!!!

Heel mooie beelden Khadija !  De belichting is inderdaad perect !  ((14

Wat die Zeus Weinstein betreft... tja... de onregelmatig wisselende kleurpatronen zijn een veel voorkomend fenomeen bij deze hybride - aangenomen wordt dat dit aan een virusinfectie te wijten is en dat dergelijke planten best op zijn minst in quarantaine worden gehouden of beter zelfs worden vernietigd om verspreiding te vermijden...  :( --13
Geheel toevallig zag ik dat er over dit onderwerp net uitvoerig werd/wordt gedebatteerd op het SRGC Forum...

Mocht je dit nog niet gelezen hebben, de discussie begint hier :

http://www.srgc.net/forum/index.php?topic=9934.msg270107#msg270107

Het gegeven van virus bij Pleione is lang omstreden geweest, maar nu is er blijkbaar wetenschappelijk bewijs voor handen dat dit wel degelijk voor komt.   ((15

Bedankt voor het verwijzen naar de discussie op het SRGC Forum, dat stukje had ik nog niet gelezen.
Ik was eerst van plan om Zeus Weinstein in quarantaine te zetten, maar na het lezen zal ik deze uit voorzorg op de een of andere manier vernietigen. Dat lot lijkt helaas ook Versailles 'Bucklebury' bezegeld... --13
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Cor van Kapel

• Top poster
    • Nederlandse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #110 Gepost op: 14 maart 2013, 20:35:48 »
Eindelijk de eerste Pleiones in bloei hier - ruim twee weken later dan vorig jaar - als het ooit opwarmt zal het erg snel gaan.

1) Pleione forrestii zoals hij zich de voorgaande dagen ontwikkelde - hij doet mij een beetje aan ET denken...  ;D

Nou als de weermannen/vrouwen gelijk krijgen, dan moeten we maar paraplu'tjes boven de bollen gaan plaatsen, komt veel nattigheid de komende dagen.
Knappe plaatjes van mooie blommekes Luc, m'n complimenten voor beide ((14.
Mvrgr uit Spr-C.nl
CorvK,
Webbeheerder namens de NRV: http://www.rotsplantenvereniging.net/
Beheerder facebook pagina NRV: https://www.facebook.com/pages/Nederlandse-Rotsplantenvereniging/420456184717317

Frankie Wulleman

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #111 Gepost op: 14 maart 2013, 21:01:23 »
Eindelijk heb ik een daglichtlamp gekocht, en jongens wat ben ik er blij mee!!!  ((12
Ik fotografeerde altijd in de keuken waar ik afhankelijk was van zonlicht. Nu beschik ik over constant licht met een kleurtemperatuur van 5000 Kelvin.

Anstice Harris opnieuw op de gevoelige plaat gelegd, met een lichte aanpassing van de kleur en contrast is het een mooi natuurgetrouw plaatje geworden. Let daarbij op de zweem van lila  ;D

Verder twee verschillende klonen van Piton, waarvan de eerste mijn voorkeur geniet.
Als laatste Zeus Weinstein, ik heb begrepen dat die vaak last heeft van een onregelmatig kleurpatroon  ))4

Mooie foto's Khadija, die heb je heel goed vereeuwigd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #112 Gepost op: 14 maart 2013, 21:03:22 »

Die eerste foto doet mijn eerder aan een wezen denken uit 'Aliens'. Hoe dan ook, het is een prachtige plant. Forrestii staat te boek als niet zo makkelijk daar ik vernam?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
« Reactie #113 Gepost op: 14 maart 2013, 21:09:25 »

1) Pleione forrestii zoals hij zich de voorgaande dagen ontwikkelde - hij doet mij een beetje aan ET denken...  ;D

Die eerste foto doet mijn eerder aan een wezen denken uit 'Aliens'. Hoe dan ook, het is een prachtige plant. Forrestii staat te boek als niet zo makkelijk daar ik vernam?

Ik heb er in het verleden ook al last mee gehad Frankie (om hem te houden bedoel ik...).  Dit exemplaar is in zijn derde bloeiseizoen en heeft zich gedeeld - dus voorlopig ben ik happy !  :)  Sinds vorig jaar houd ik hem in een vijvermandje ipv een pot, om meer zuurstof bij de wortels te laten komen, misschien is dit een goede zaak.  Ik wil hem echter eerst een echt warme periode zien doorstaan (zo'n weekje van meer dan 30°C), pas dan zal ik victorie kraaien, want daaraan hebben ze echt een bloedhekel.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #114 Gepost op: 14 maart 2013, 21:25:35 »
Eindelijk de eerste Pleiones in bloei hier - ruim twee weken later dan vorig jaar -

Amai Luc , ik heb die hier nooit zo vroeg in bloei gehad ...Meestal moet ik voor deze soort wachten tot de maand april. Zo zie je maar dat de locale omstandigheden de bloeiperiode erg kunnen beinvloeden !   

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #115 Gepost op: 14 maart 2013, 21:31:58 »
Ik heb er in het verleden ook al last mee gehad Frankie (om hem te houden bedoel ik...).  Dit exemplaar is in zijn derde bloeiseizoen en heeft zich gedeeld - dus voorlopig ben ik happy !  :)  Sinds vorig jaar houd ik hem in een vijvermandje ipv een pot, om meer zuurstof bij de wortels te laten komen, misschien is dit een goede zaak.  Ik wil hem echter eerst een echt warme periode zien doorstaan (zo'n weekje van meer dan 30°C), pas dan zal ik victorie kraaien, want daaraan hebben ze echt een bloedhekel.

Ik heb hier 2 planten van diverse afkomst en die heb ik nu een jaar of 4/5. In de zomer (maar later als de andere Pleiones )zet ik ze buiten op het koelste plekje van de tuin. Wanneer we een regenrijke zomer hebben dan gooi ik er een glasplaatje over. Ze gaan in de herfst sneller naar binnen (kas) als de overige soorten...
Ze zijn namelijk wat kougevoeliger als bepaalde andere soorten en ook teveel nat (regen)in de zomer (vooral in combinatie met een te koele zomer) wordt m.i. minder verdragen .     

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Superposter
« Reactie #116 Gepost op: 14 maart 2013, 21:33:58 »
Ik hou heel veel van de vormen van Pleione eiger ontstaan uit de herkruising door wijlen Jan Berg, waarbij hij Pl. formosana alba gebruikte.

Heel terecht als ik de foto's zie Luc !  Nu de basis is natuurlijk ook een dijk van een plant ....

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #117 Gepost op: 14 maart 2013, 23:25:06 »

Luc,
Hoe slaag jij er in die forrestii zo goed te houden en in bloei te krijgen?
Telkens ik me deze Pleione forrestii aanschaf, geraak ik deze ook steeds weer kwijt.
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
« Reactie #118 Gepost op: 15 maart 2013, 08:57:35 »
Luc,
Telkens ik me deze Pleione forrestii aanschaf, geraak ik deze ook steeds weer kwijt.

Ik schreef het al hoger Danny, dat ik er in het verleden ook al de nodige problemen mee had, met de nodige verliezen tot gevolg.  Hij staat nu dus in een vijvermandje in 70 % spaghnum mos en 30 % schors, met een weinig perliet en half vergaan blad toegevoegd.  Voorlopig lukt het nu... maar ik schreef het al, eerst eens een echt warme zomer doorkomen vooraleer ik echt tevreden ben.

Ik heb hier 2 planten van diverse afkomst en die heb ik nu een jaar of 4/5. In de zomer (maar later als de andere Pleiones )zet ik ze buiten op het koelste plekje van de tuin. Wanneer we een regenrijke zomer hebben dan gooi ik er een glasplaatje over. Ze gaan in de herfst sneller naar binnen (kas) als de overige soorten...
Ze zijn namelijk wat kougevoeliger als bepaalde andere soorten en ook teveel nat (regen)in de zomer (vooral in combinatie met een te koele zomer) wordt m.i. minder verdragen .     

Ik denk dat het al dan niet goed verdragen van regen/nat in hoge mate te maken heeft met de compost waarin ze groeien, Kris.
Het mengsel dat ik hoger beschreef is super doorlatend en daarin verdraagt hij probleemloos dagelijkse hoosbuien, weken aan een stuk...  -2(
Het nadeel is dan weer dat je hem bij een droge periode heel goed in de gaten moeten houden omdat het zo snel uitdroogt en dan is dagelijks gieten de boodschap.   --7

Tja, we maken het ons niet altijd gemakkelijk hé..  8)

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #119 Gepost op: 16 maart 2013, 00:47:53 »
Luc,

Ik schreef het al hoger Danny, dat ik er in het verleden ook al de nodige problemen mee had, met de nodige verliezen tot gevolg.  Hij staat nu dus in een vijvermandje in 70 % spaghnum mos en 30 % schors, met een weinig perliet en half vergaan blad toegevoegd.  Voorlopig lukt het nu... maar ik schreef het al, eerst eens een echt warme zomer doorkomen vooraleer ik echt tevreden ben.

Ik denk dat het al dan niet goed verdragen van regen/nat in hoge mate te maken heeft met de compost waarin ze groeien, Kris.
Het mengsel dat ik hoger beschreef is super doorlatend en daarin verdraagt hij probleemloos dagelijkse hoosbuien, weken aan een stuk...  -2(
Het nadeel is dan weer dat je hem bij een droge periode heel goed in de gaten moeten houden omdat het zo snel uitdroogt en dan is dagelijks gieten de boodschap.   --7

Tja, we maken het ons niet altijd gemakkelijk hé..  8)

Luc & Kris bedankt voor al deze nuttige tips.
Ik blijf het alleszins proberen !
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen