Auteur Topic: Pleione 2013  (gelezen 41038 keer)

Nova de Jong

• Junior
  • **
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pleione 2013
« Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2013, 11:27:12 »
Ik heb ze op twee verschillende manieren in de koelkast bewaard.
Links in een bakje met vochtig Sphagnum waarvan ik in het deksel gaatjes had gemaakt.

Van sphagnum ben ik een beetje terug gekomen. Ik heb een paar Dracula's in pure sphagnum opgepot en dat
droogt naar mijn zin toch wat te snel op. Ik ga het nu met "echte" bladmossen proberen, bijvoorbeeld met het
Grijs Kronkelsteeltje. Dat kan zo ongeveer overal tegen en is geen verlies voor de natuur als je het verzamelt,
want het is een invasieve exoot. Ik hoop vooral dat bulbillen het er goed in gaan doen!

Citaat
(P yunnanensis) Helaas heb ik deze gisteren weg moeten gooien omdat die ging schimmelen.

Spijtig! Maar als ik het goed zie heeft je andere bulbje ook 2 uitlopertjes, dus misschien komt het toch nog goed.
 ;)

Ook een prima verhaal over Jan Moors, trouwens!

Ik ben geen voorstander van 100% Sphagnum als oppotmateriaal, ik heb het alleen gebruikt om de vochtigheid op peil te houden zodat de bolletjes niet uitdrogen. In maart gaan ze gewoon in een bark/sphagnum/perliet mengsel.

De yunnanensis heeft zelfs drie uitlopers! Alleen jammer dat ik nu geen bloemen mag verwachten  ))8
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2013, 11:34:52 door Khadija de Jong »
orchids are like accessories, a woman can never have enough...

Arjan de Groot

• Nieuweling
  • *
  • Geslacht: Man
« Reactie #31 Gepost op: 7 januari 2013, 02:23:23 »
Ik ben geen voorstander van 100% Sphagnum als oppotmateriaal, ik heb het alleen gebruikt om de vochtigheid op peil te houden zodat de bolletjes niet uitdrogen.

Wat ik tegen heb op sphagnum is dat het lastig is om het op een bepaald vochtnivo te houden,
niet te nat maar ook niet te droog. Voor echte moerasplanten is het prima, die kunnen met hun
voeten in het water en dan blijft het geheel mooi nat. Voor bulbjes vind ik het een beetje eng.
Vandaar dat ik mijn P scopulorum maar meteen in de humus heb gezet.

Citaat
De yunnanensis heeft zelfs drie uitlopers! Alleen jammer dat ik nu geen bloemen mag verwachten  ))8

Ik heb mijn P yunnanensis besteld in Duitsland. Daar zitten mooie "dicke Blütentrieben" aan. Dat wordt
dus nog wat dit voorjaar!  ;)
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2013, 14:35:27 door Arjan de Groot »
Groeten,
Arjan

Wim van Kruijsbergen

• Junior
  • **
« Reactie #32 Gepost op: 7 januari 2013, 22:04:43 »
Dag Arjan,

Mag ik dat adres in Duitsland van je? Kun je daar nu nog bestellen?

Hartelijke groeten, Wim

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2013, 14:30:36 »
Vorstvrij en droog houden tot de wortelgroei gestart is, dat is de boodschap, Gerard.
Kort, bondig en duidelijk.
Dank je Luc. Ik zag al even door de pleiones het bos niet meer. ???
Heb toch liever gewoon een biefstuk in de koelkast......

Arjan de Groot

• Nieuweling
  • *
« Reactie #34 Gepost op: 9 januari 2013, 14:37:32 »
Mag ik dat adres in Duitsland van je?

Ik heb een aantal Pleiones w.o. yunnanensis via Ebay gekocht bij Günter Blankenburg (orchideenguenni).
Omdat ik niet weet of men directe links naar commerciële aanbieders op prijs stelt op het Forum geef ik
de de url naar de website niet in dit bericht, maar via Google of Ebay moet het makkelijk te vinden zijn.

De meeste soorten zijn uitverkocht, maar het zou kunnen dat yunnanensis nog beschikbaar is als je er
snel bij bent. Zelf ben ik heel tevreden met de kwaliteit van de bulben. En de prijzen zijn alleszins redelijk
te noemen.

Succes!  ;)
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2013, 15:04:07 door Arjan de Groot »
Groeten,
Arjan

Arjan de Groot

• Nieuweling
  • *
« Reactie #35 Gepost op: 9 januari 2013, 15:09:53 »
Heb toch liever gewoon een biefstuk in de koelkast......

Ik heb mijn biefstuk toch het liefst gewoon op m'n bordje, Gerard.  ;)

Even terug on-topic: als je niet de ruimte hebt om je plantjes droog maar vorstvrij
neer te zetten is de koelkast een prima alternatief. Dat is eigenlijk alles wat er over
te zeggen valt.
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2013, 15:14:44 door Arjan de Groot »
Groeten,
Arjan

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #36 Gepost op: 21 januari 2013, 13:05:42 »
Vorstvrij en droog houden tot de wortelgroei gestart is, dat is de boodschap, Gerard.
En moeten die kleine bulbils op dezelfde manier worden opgepot als de bulben? dus ook een stukje boven het substraat uit stekend?

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #37 Gepost op: 21 januari 2013, 19:01:51 »
De kleine bulbils stop ik altijd net onder de oppervlakte van het substraat - ze zijn immers nogal gevoelig voor het uitdrogen.
Met amper een paar millimeter substraat boven zich lukt het ze meestal om boven te komen - maar van bulbil tot bloeirijpe bulb heb je wel 3-4 groeiseizoenen nodig Gerard.
Succes !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim van Kruijsbergen

• Junior
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 21 januari 2013, 19:24:24 »
De kleine bulbils stop ik altijd net onder de oppervlakte van het substraat - ze zijn immers nogal gevoelig voor het uitdrogen.
Met amper een paar millimeter substraat boven zich lukt het ze meestal om boven te komen - maar van bulbil tot bloeirijpe bulb heb je wel 3-4 groeiseizoenen nodig Gerard.
Succes !

Ik pot mijn bulbills op in hetzelfde substraat als de bloeibare bulbs. Na het planten strooi ik het geheel af met extra fijne beukenbladcompost tot ze net onder liggen. Bij mij duurt het gemiddeld drie seizoenen tot die kleine bulbjes bloeibare bulbs zijn geworden. Ik gebruik als substraat voor alle Pleiones enkel en alleen beukenbladcompost.

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #39 Gepost op: 22 januari 2013, 09:42:47 »
Succes !
Dat had je er niet bijverteld!

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #40 Gepost op: 22 januari 2013, 09:44:11 »
Succes !

Ik pot mijn bulbills op in hetzelfde substraat als de bloeibare bulbs. Na het planten strooi ik het geheel af met extra fijne beukenbladcompost tot ze net onder liggen. Bij mij duurt het gemiddeld drie seizoenen tot die kleine bulbjes bloeibare bulbs zijn geworden. Ik gebruik als substraat voor alle Pleiones enkel en alleen beukenbladcompost.
Ja, dat heb ik hier nu ook gebruikt, ligt hier voor het oprapen ook nog . Ja nu even niet natuurlijk, want ik heb hier geen pikhouweel.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
  • Channel Hopper
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #41 Gepost op: 22 januari 2013, 12:07:11 »
Dat is hier al meer gebleken op het Forum, Gerard... : Geduld is een schone deugd !  -((1
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #42 Gepost op: 22 januari 2013, 13:13:16 »
Dat is hier al meer gebleken op het Forum, Gerard... : Geduld is een schone deugd !  -((1
-2( -2( -2(

Johan Keulemans

• Superposter
« Reactie #43 Gepost op: 22 januari 2013, 22:16:27 »
Deze Pleione forrestii kan niet meer wachten om te bloeien.
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Danny De Raeymaeker

• Rotsplantenfanaat
  • Senior poster
  • Grote bewondering voor kleine plantjes
« Reactie #44 Gepost op: 22 januari 2013, 22:22:06 »
Deze Pleione forrestii kan niet meer wachten om te bloeien.

Is deze bloei in vergelijking met andere jaren vroeger of later ?
Danny De Raeymaeker uit Terhagen, provincie Antwerpen