Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 316340 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2015, 20:50:58 »
Tuurlijk is't goed, Gerard. Zeker als 'Joy Bishop' begint te bloeien, nog niet veel, maar het begint stilletjes....
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2015, 21:53:16 »
Daar kijk zie...daar is ie weer, de Saxenman van Melle. Mag ik u van harte (terug) welkom heten op dit forum. We hebben uw saxenplaatjes en zeverpraatjes hard gemist.  -2(  Geef maar weer van katoen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #17 Gepost op: 29 januari 2015, 22:23:17 »
Tja, ik heb mijn planten weer wat verwaarloosd, maar Saxen kunnen daar tegen. -2(
Pff, in de bergen moeten ze ook hun plan trekken en soms lijken de omstandigheden hier op het weer daar.
Momenteel staan er talloze plassen in het grasveld, als je daar loopt en je kijkt dan achter je, is het net alsof er een bende koeien net gepasseerd is, maar nee, die diepe putten dat is gewoon van je eigen laarzen.
Het lijkt alsof er een massa sneeuw gesmolten is ...

Enfin, nog een paar schuchtere pogingen van wat dappere Saxjes.

1/ Een heel klein plantje met 1 bloempje, het is 'Marc Chagal'.
2/ Dit is Saxifraga x megaseaeflora 'Letna'.
3/ En deze ziet er lekker uit, gewoon buiten, compleet doornat, 'Zlaty Kun'
Ik heb preventief al wat korrels gestrooid, de slakken zijn immers al wakker.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #18 Gepost op: 30 januari 2015, 07:55:24 »
Tja, ik heb mijn planten weer wat verwaarloosd, maar Saxen kunnen daar tegen. -2(
Pff, in de bergen moeten ze ook hun plan trekken en soms lijken de omstandigheden hier op het weer daar.
Momenteel staan er talloze plassen in het grasveld, als je daar loopt en je kijkt dan achter je, is het net alsof er een bende koeien net gepasseerd is, maar nee, die diepe putten dat is gewoon van je eigen laarzen.
Het lijkt alsof er een massa sneeuw gesmolten is ...

Enfin, nog een paar schuchtere pogingen van wat dappere Saxjes.

1/ Een heel klein plantje met 1 bloempje, het is 'Marc Chagal'.
2/ Dit is Saxifraga x megaseaeflora 'Letna'.
3/ En deze ziet er lekker uit, gewoon buiten, compleet doornat, 'Zlaty Kun'
Ik heb preventief al wat korrels gestrooid, de slakken zijn immers al wakker.
Die Zlaty Kun ziet er heel interessant uit, Jan.
Kun je daar iets meer over vertellen?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2015, 08:59:27 »
Ja Jan, hier zaten we natuurlijk met zijn allen op te wachten.... de man van Melle is terug  -2( -2( ... en met hem zijn Saxen !!  ((3
Harelbeke-West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2015, 20:58:31 »
Ha die Jan,

wat een mooi exemplaar van Saxifraga 'Joy Bishop' en vol met knoppen. Ik hoop dat je die nog eens laat zien als ie volop in bloei staat. Een geweldig mooie cultivar is dat, die 'Joy Bishop', kan ook niet anders met Sax. 'Winifred' als één van de ouders.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #21 Gepost op: 30 januari 2015, 22:15:47 »
Dank je, Hans en ook bedankt voor die Saxifraga paniculata die je mij laten bezorgen hebt.
Je hebt trouwens nog die valse 'Portae' te goed ....

Joy Bishop komt nog wel eens op de proppen.

Die 'Zlaty Kun' is wel een mooie met gele bloemen van natuurlijk Karel Lang.
Volledige naam is Saxifraga x laeviformis 'Zlaty Kun'. Op 'Zlaty Kun' staan normaal nog verschillende tekens, je kent dat wel van die tjechische toestanden. Je hebt daar woorden met twintig medeklinkers en slechts twee klinkers en ook dus van die rare tekens.... ???  Gelukkig is het saxje iets eenvoudiger ...

'Zlaty Kun' is ontsproten door de kruising van Saxifraga marginata ssp. rocheliana met saxifraga pseudo-laevis (van deze laatste kwam het pollen).

Niet meer vergeten hé, Gerard. ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #22 Gepost op: 31 januari 2015, 18:10:18 »
1/ Deze 'Feuerkopf' is nog maar een klein ding, maar ik kan niet wachten tot die openstaat, want voor mij is het ook de eerste keer.
Is moeilijk aan te geraken en de vorige keer, was die vlug om zeep. Geen makkelijke jongen ...

2/ Deze is iets makkelijker, staat gewoon buiten in de kletsnatte goot. Het is 'Jan Neruda' een joekel van een Sax momenteel en zo te zien proppens vol met knopjes.

Mijn buikgevoel zegt mij dat dit jaar een goed Saxenjaar zal worden, maar natuurlijk niet te vroeg victorie kraaien ...

 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #23 Gepost op: 1 februari 2015, 00:19:46 »
1/ Nog zo eentje die ik de vorige keer verloren ben, zelfs geen scheutjes kunnen nemen. Ook een klein plantje, de knoppen zijn groter dan het Saxje zelf ....
    Ach ja, het spel heet 'Vecerni Hvesda'. Na de bloei zal het ik een beetje pluimen ...
2/ Deze ziet er ook wel lekker en vooral veelbelovend uit : Saxifraga x prossenii 'Prometheus'.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #24 Gepost op: 1 februari 2015, 10:55:14 »
De eerste beloftevolle tekenen zijn daar Jan. Die staan onder glas neem ik aan ? Als het hier zo blijft regenen dan gaan er hier straks nog een deel "naar de knoppen gaan "  ipv " in de knop te komen ".
Wat een (te) natte winter voor heel wat rotsplanten .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #25 Gepost op: 1 februari 2015, 11:55:25 »
Alle Saxen die in stenen potten huizen, hebben natuurlijk bescherming nodig, en dat is vooral voor de stenen potten.
Als het regent worden slorpen stenen potten heel wat water op en als het dan vriest, springen ze kapot. Dus staan die allemaal onder glas.
Wat betreft Saxifraga's buiten, die zullen er doorgaans weinig last van hebben, in de bergen is het ook zo, planten beginnen daar te bloeien vanaf ze vloeibaar water over zich heen krijgen. Het zijn natuurlijk die planten die nog in rusttoestand zijn, die er het meeste last van zullen hebben ...
Pfff, het is hier momenteel weer serieus aan het gieten ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #26 Gepost op: 1 februari 2015, 12:19:24 »
1/ Deze 'Feuerkopf' is nog maar een klein ding, maar ik kan niet wachten tot die openstaat, want voor mij is het ook de eerste keer.
Is moeilijk aan te geraken en de vorige keer, was die vlug om zeep. Geen makkelijke jongen ...


Die biasolettoi's zijn inderdaad moeilijk aan te komen, en de cultuur er van is meestal al even moeilijk. Wie durft te beweren dat Saxifraga's makkelijke planten zijn....
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #27 Gepost op: 1 februari 2015, 21:00:35 »
Dank je, Hans en ook bedankt voor die Saxifraga paniculata die je mij laten bezorgen hebt.
Je hebt trouwens nog die valse 'Portae' te goed ....

Joy Bishop komt nog wel eens op de proppen.

Dazz mooi Jan, wellicht zien we elkaar op 28 februari, onderweg naar Harlow.

Vanmiddag de ijslaag van de glasplaten verwijderd. Met die glasplaten hou ik de saxen in potten redelijk droog. In de tuin is het wel een ander verhaal. Ik vrees net als Kris wel wat te gaan verspelen door deze natte winter, maar een deel van de saxen lijkt nergens last van te hebben. Sax. 'Joy Bishop' bijvoorbeeld, die zit ook al klaar met een stel knoppen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #28 Gepost op: 1 februari 2015, 21:19:40 »
Het mag nu inderdaad wel eens stilaan droger gaan worden. Een deel van mijn saxen staat ook onder een overkapping en die zien er veel beter uit dan vele saxjes die gewoon buiten, onbeschermd staat. Het teveel aan vocht doet ze alleszins geen goed.

Ik wil er nog het volgende aan toevoegen. Al verscheidene jaren ben ik aan het onderzoeken wat de beste standplaatsen/cultuureisen zijn. De ene zegt het zo, de andere meent het zo.
Ik heb nu al vele jaren een aantal Saxifraga's in de tufsteen, en die planten lijken het beste op weg om standvastig in de open tuin te kunnen groeien zonder enige bescherming. De planten zien er compacter uit, ze groeien trager en de verliezen zijn heel klein, bijna verwaarloosbaar. Saxen in pot onder een overkapping kan ook, maar op langere termijn...???

Het is toch denk ik wat A.Young al eerder naar voor bracht. In pot gaat goed voor een zekere, bepaalde tijd, maar niet op lange termijn, en al zeker niet als ze gewoon buiten moeten staan.

De tufsteen biedt ze blijkbaar een stabiele omgeving. Moet het persé tufsteen zijn? Neen. Jan heeft er ook een aantal in marmersteen en in zandsteen staan, die het voortreffelijk doen. Voor mij wordt het dus steeds duidelijker dat een verblijf op een steen voor een groot aantal Porphyrions en zilverrozetten de ideale habitat is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #29 Gepost op: 1 februari 2015, 23:37:04 »
Hmm, sommige zien er buiten heel belabberd uit, vooral dan in de goot waar er verschillende een zwart hoopje geworden zijn. Volgens Matthias door een soort bacterie die enkel gedijt in extreem vochtige omstandigheden, zoals nu. Ik denk dat de luchtvochtigheid hier 100% is. Het is bij mijn weten nog nooit zo lang, zo vochtig geweest. Het water hier dringt gewoon niet meer in de grond, want de waterspiegel ligt momenteel hier boven de grond ...kijk maar zelf op de foto ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen