Tweede VRV lezingendag op 23 maart 2013 om 10 u te GENT

Gestart door Luc Gilgemyn, 22 februari 2013, 15:42:29

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Op 23 maart, in de Plantentuin van de Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35, auditorium 5, om 10 u is het opnieuw zover !

Tweede lezingendag van het voorjaar 2013 van de VRV met als gastspreker : Harry Jans (NL) !

Als VRV zijn wij er best trots op om weer eens een spreker met wereldfaam, die zijn sporen heeft verdiend als plantenkenner, fotograaf en wereldreiziger, naar Gent te halen !  Een gelegenheid die geen enkele (rots)plantenvriend zal willen missen.

Harry zal ons op 3 bijzonder aantrekkelijke en interessante voordrachten vergasten, waarvan de onderwerpen enorm tot de verbeelding spreken :

1)“Down under”  : een bezoek aan Australië en meer bepaald aan het eiland Tasmanië, een voor velen onder  
   ons totaal onbekend gebied waarvan het zien van de unieke plantengroei de monden zal laten openvallen.  
   Bovendien een werelddeel dat nog nooit eerder in onze lezingen aan bod kwam.

2)“Gentianen in China” : tijdens zijn vele reizen in China vond Harry massa’s Gentianen.  Die Aziatische
   vertegenwoordigers van dit schitterende plantengeslacht zal hij ons laten zien tijdens zijn tweede lezing.

3) “Rond de alpiene wereld in 1 uur” is de titel van zijn derde voordracht en  die spreekt  boekdelen.  De plantenkenner die Harry is laat
    ons hier kennis maken met de meest tot de verbeelding sprekende planten die hij in alle hoeken van de planeet te zien kreeg !

Dat er na dit alles ook nog eens de in Vlaanderen en Nederland wereldberoemde VRV tombola wordt gehouden spreekt vanzelf.  Nog een reden om er vooral bij te zijn op 23 maart !   ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Bij het zien van die beelden komt het water al in de mond Luc.....kwijl kwijl......... ((6

Ja wie Harry een beetje kent weet dat dit "very high level " is ....letterlijk en figuurlijk ....

Dit is ongetwijfeld weer een menu om van te  smullen en als dessert gaan we weer zorgen voor een schitterende tombola . 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

Het kan niet snel genoeg 23 maart zijn !
Gr. Lily-Anne

Luc Gilgemyn

#3
Nog 10 dagen te gaan en we zitten nog diep onder de sneeuw ....  :-\

Dat kan natuurlijk ons enthousiasme niet temperen want op 23 maart kunnen we alle winterellende achter ons laten en genieten van de plaatjes en "praatjes" van Harry en dan krijgen we beelden te zien zoals hieronder.  De plantennamen verraad ik nog niet - daarover krijgt u dan alles te horen !

We doen ook ons best om toch een aantal uitzonderlijke tombola planten van onder de sneeuw op te duikelen want goede gewoontes worden uiteraard in ere gehouden bij de VRV !

Tot dan !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 maart 2013, 10:38:43
We doen ook ons best om toch een aantal uitzonderlijke tombola planten van onder de sneeuw op te duikelen want goede gewoontes worden uiteraard in ere gehouden bij de VRV !
Tot dan !

Het zal wel zijn Luc . Er komt schot in de zaak ....bevrozen lettertjes zullen eerstdaags ontdooien en samensmelten tot interessante plantennamen. Die namen zullen weldra een einde maken aan de koude oorlog ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cliff Booker

Have a magnificent meeting with the wonderful Harry Jans ... you will enjoy every minute.  Wish we could be with you for this special day.  Those gentians alone are worth the trip from the UK.

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 maart 2013, 10:38:43
Nog 10 dagen te gaan en we zitten nog diep onder de sneeuw ....  :-\

Dat kan natuurlijk ons enthousiasme niet temperen want op 23 maart kunnen we alle winterellende achter ons laten en genieten van de plaatjes en "praatjes" van Harry en dan krijgen we beelden te zien zoals hieronder.  De plantennamen verraad ik nog niet - daarover krijgt u dan alles te horen !

We doen ook ons best om toch een aantal uitzonderlijke tombola planten van onder de sneeuw op te duikelen want goede gewoontes worden uiteraard in ere gehouden bij de VRV !

Tot dan !

-5( jammer dat ik al dit mooi's moet missen !  --13 Helaas moet ik die zaterdag werken maar toch heb ik iets
om naar uit te kijken , nl. de saxenshow van Waterperry op 24 maart .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Ranunculus op 14 maart 2013, 18:16:35
Have a magnificent meeting with the wonderful Harry Jans ... you will enjoy every minute.  Wish we could be with you for this special day.  Those gentians alone are worth the trip from the UK.

Thanks Cliff !
You know we always have a seat free for you guys  ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 14 maart 2013, 20:34:20
Citaat van: Luc Gilgemyn op 13 maart 2013, 10:38:43
Nog 10 dagen te gaan en we zitten nog diep onder de sneeuw ....  :-\

Dat kan natuurlijk ons enthousiasme niet temperen want op 23 maart kunnen we alle winterellende achter ons laten en genieten van de plaatjes en "praatjes" van Harry en dan krijgen we beelden te zien zoals hieronder.  De plantennamen verraad ik nog niet - daarover krijgt u dan alles te horen !

We doen ook ons best om toch een aantal uitzonderlijke tombola planten van onder de sneeuw op te duikelen want goede gewoontes worden uiteraard in ere gehouden bij de VRV !

Tot dan !

-5( jammer dat ik al dit mooi's moet missen !  --13 Helaas moet ik die zaterdag werken maar toch heb ik iets
om naar uit te kijken , nl. de saxenshow van Waterperry op 24 maart .

Dat is een meer dan waardig alternatief, Danny, maar troost u, soms zijn er wel meer die moeten werken op zaterdag...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Luc, bedoel je dat die planten die je toont in de tombola zitten ? Of is dit een voorsmaakje van de beelden die we te zien zullen krijgen ?
Op de eerste foto lijkt het alsof die blauwe lijntjes aan de foto zijn toegevoegd achteraf!  ;) ongelooflijk mooi!
Gr. Lily -Anne

Luc Gilgemyn

Citaat van: Lily-Anne Vereecken op 14 maart 2013, 21:49:11
Luc, bedoel je dat die planten die je toont in de tombola zitten ? 
Gr. Lily -Anne

Ik wou dat het waar was Lily-Anne - ik vrees dat de meeste van die dingen zelfs niet in cultuur zijn...
We zullen het dus met de beelden moeten doen !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Sorry vergeten te zeggen dat ik verhinderd ben . --13 --13
Gaan zo meteen op visite.
Maar ben erg benieuwd naar de verhalen en foto's.

Wim Boens

Een drietal beeldjes van vandaag!
Wim Boens
Wingene - West-Vlaanderen

Website VRV: http://www.vrvforum.be/
Facebook pagina VRV: http://www.facebook.com/pages/VRV-Vlaamse-Rotsplanten-Vereniging/351755598192270

Frankie Wulleman

Je hebt wel degelijk heel wat gemist, Bert, uw landgenoot heeft hier een geweldige presentatie neergezet. Zijn rondreis rond de wereld liet ons haast stoppen met ademen en de gentianen die er in China te zien waren zijn subliem. Australië en Tasmanië waren voor mij vrijwel onbekend terrein, na vanmiddag is het alsof ik er zelf geweest ben.
Bedankt Harry voor uw uitmuntende voordracht,  ((14 ik heb er van genoten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Ik ben het volledig eens met Frankie .Ondanks dat deze kersverse lentedag werd geteisterd door een zoveelste winterprik werden we niet in de kou gelaten .
Wat Harry ons toonde behoort ongetwijfeld tot het allerbeste wat je in onze hobby kan tonen. Het niveau van zijn lezingen was alleszins wederom zeer hoog en ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat dit tot de wereldtop behoort.
En die wereld hebben we ook rond gereisd . De eerste lezing mocht oneindig duren , zoveel schitterende plaatjes en locaties ....zo een verscheidenheid aan bijzondere alpine planten, bollen ,orchids ! En met heel veel zorg en oog voor detail vastgelegd .Want Harry is natuuurlijk ook een schitterend fotograaf.
Nadien die adembenemende gentianen om tenslotte na de middag te eindigen in Tasmanie. Een tot nog toe onbekende flora die vandaag toch beetje bij beetje werd ontrafeld. Schitterende dag . Ik had alleszins toch wat meer aanwezigen verwacht .Niet dat de zaal leeg was maar voor zulke gelegenheden /sprekers had ze eigenlijk toch nog voller moeten zitten. De afwezigen hadden meer dan ooit ongelijk ....
Ik hoop dat Harry goed is thuis gekomen want bij het verlaten van de zaal was het bangelijk hard aan het sneeuwen ....
Onvergetelijke dag , vanwege die late sneeuw maar nog meer vanwege de lezingen. Bedankt aan Harry en alle trouwe leden die op post waren .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "