Bloei september - oktober 2013

Gestart door Gerrit Eijkelenboom, 1 september 2013, 12:54:43

Vorige topic - Volgende topic

Bert Stegeman

Sorry dat ik voor je antwoord Jan ))2
Ik ging zoeken op internet waar je deze plant kon vinden.
Ik kwam bij deze site http://www.kwekerijbastin.nl/webwinkel/Aster-ericoides-f-prostatus-Snow-Flurry-detail.html
En op een andere site vond ik deze info:
Aster ericoides 'Snowflurry'

Latijnse naam Aster ericoides 'Snowflurry'
Nederlandse naam Heideaster
Type Vaste planten
Standplaats zon
Vocht droog-vochthoudend
Grond matig voedselrijk
Zuur 
Wintergroen Nee
Bloeimaanden September, Oktober
 

De nederlandse naam is Heideaster, familie van de Asteraceae. De bloemkleur is wit en de bloeitijd is van ca. september tot en met oktober. De bladeren zijn groen en ongeveer 20 cm. hoog. De volwassen hoogte van deze vaste plant is ca. 20 cm. Verdraagt een temperatuur tot -35 gr. C. De geadviseerde plantafstand is 33 cm. (7-9 st. per m2.) Is slecht verkrijgbaar.

Deze plant is zeer geschikt voor 'de tuin op het zuiden'. Verlangt een zonnige, warme plek op niet te arme grond en buiten de schaduwzone van bomen en heesters. Ze kan gebruikt worden als borderplant, want ze laat zich eenvoudig combineren. Deze plant heeft in de winter bescherming nodig tegen overvloedige regen en sneeuw. In de zomer moet u ervoor waken dat ze niet uitdroogt. Groeit bodembedekkend en laat zich goed combineren met andere planten
((12

Jan Fouquaert

Dank jullie, gasten. ((4

Geen probleem, Bert. ;)

Het plantje groeit bij mij zeker niet in zure omstandigheden, maar trekt zich dat niet aan.
Vorige winter dacht ik inderdaad dat het weg was, behalve dan een klein, groen scheutje.
Ongelooflijk hoe het nu gegroeid is.
Het is zeker geen 20 cm hoog, het kruipt eigenlijk over de rotsen, 5 cm trekt er al beter op.
Ik heb het vorig jaar in oktober gekocht in Beervelde bij een Nederlander die er altijd staat met rotsplanten, maar ik weet niet echt zijn naam.

Ach ja, ik heb ook nog een of andere Cyclamen, maar daar ken ik dus totaal niemendal van.
Ik heb er ook maar een. Is wel al een serieuze bol.
Staat wel al van het begin in mijn rotstuin.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

Dat moet voor jou niet moeilijk zijn om daar een stuk of tachtig van te vermeerderen en op de volgende verkoopdag aan te bieden. Tegen een geringe vergoeding uiteraard  ;D ;D
Ik plaats alvast een grote bestelling van 1 stuks.

Jan Fouquaert

Wat ? De Cyclamen of de Aster ?
Je zal wel de Aster bedoelen zeker ...
Ik zal mijn best doen, als ik het niet vergeet. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

Nog een povere poging van deze Dianthus 'Seren Wen' om nog wat te bloeien. Bemerk ook dat meer dan de helft van het kussen verbrand is door de hevige zon, deze zomer. Blijkbaar kan deze niet zo goed tegen de felle zon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 oktober 2013, 21:41:13
Nog een povere poging van deze Dianthus 'Seren Wen' om nog wat te bloeien. Bemerk ook dat meer dan de helft van het kussen verbrand is door de hevige zon, deze zomer. Blijkbaar kan deze niet zo goed tegen de felle zon.

Zonde Frankie ....maar is het verbranding of zou hij te droog zijn gekomen in de tufsteen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 oktober 2013, 22:04:25
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 oktober 2013, 21:41:13
Nog een povere poging van deze Dianthus 'Seren Wen' om nog wat te bloeien. Bemerk ook dat meer dan de helft van het kussen verbrand is door de hevige zon, deze zomer. Blijkbaar kan deze niet zo goed tegen de felle zon.

Zonde Frankie ....maar is het verbranding of zou hij te droog zijn gekomen in de tufsteen ?

Het is puur verbranding, Kris, enkel de 'zuidkant' van de plant heeft het zwaar te verduren gehad, opgelopen tijdens die extreem hete dagen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Frankie Wulleman op 25 oktober 2013, 21:41:13
Nog een povere poging van deze Dianthus 'Seren Wen' om nog wat te bloeien. Bemerk ook dat meer dan de helft van het kussen verbrand is door de hevige zon, deze zomer. Blijkbaar kan deze niet zo goed tegen de felle zon.

Ik zou proberen het afgestorven gedeelte weg te knippen Frankie, anders zullen zich daar allerlei ongezonde schimmels in ontwikkelen vrees ik...
Het gezonde deel zal dan wellicht de rest opnieuw overgroeien en dan zie je niets meer van die ellende...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Nabloei op twee Calandrinia's in de kas.

1 en 2 C. ranunculina
3.       C. grandiflora.

Gerrit Eijkelenboom

[attachimg=1]


Ook in de kas in bloei, de kleine zaailingen van Townsendia montana v. minima.
Zaad van Gerrit Roest, deze winter gezaaid en zie hoe mooi.

Luc Gilgemyn

Effectief bijzonder mooi, Gerrit !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Luc Gilgemyn op 26 oktober 2013, 09:03:50
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 oktober 2013, 21:41:13
Nog een povere poging van deze Dianthus 'Seren Wen' om nog wat te bloeien. Bemerk ook dat meer dan de helft van het kussen verbrand is door de hevige zon, deze zomer. Blijkbaar kan deze niet zo goed tegen de felle zon.

Ik zou proberen het afgestorven gedeelte weg te knippen Frankie, anders zullen zich daar allerlei ongezonde schimmels in ontwikkelen vrees ik...
Het gezonde deel zal dan wellicht de rest opnieuw overgroeien en dan zie je niets meer van die ellende...

Dat is inderdaad een goede gedachte, het dode loof kan een bron zijn voor nog meer narigheid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 oktober 2013, 17:30:53
[attachimg=1]


Ook in de kas in bloei, de kleine zaailingen van Townsendia montana v. minima.
Zaad van Gerrit Roest, deze winter gezaaid en zie hoe mooi.

Een mooie plant, Gerrit, gaat dat zaaien van Townsendia's zo makkelijk?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 oktober 2013, 17:30:53
[attachimg=1]


Ook in de kas in bloei, de kleine zaailingen van Townsendia montana v. minima.
Zaad van Gerrit Roest, deze winter gezaaid en zie hoe mooi.

Prachtig! En een super scherpe foto ! Eentje voor de wedstrijd !

Jan Fouquaert

www.rots-plant.be  -  website over juwelen