VRV najaarslezing op 23 november 2013 te Gent

Gestart door Luc Gilgemyn, 26 september 2013, 17:14:26

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Ja mensen, de zomer is weer achter de rug!

Meer dan tijd om ons op de VRV najaarslezing te gaan concentreren!

Op 23 november 2013, om 10 u is het in de

Plantentuin van de Universiteit Gent,
Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35,
auditorium 4,
“te doen"  !  -((1

Het wordt stilaan een traditie dat de VRV elk najaar een spreker van over de plas naar Gent haalt om ons allemaal een interessante, aangename en informatieve dag te bezorgen.  Deze keer hebben we het in de “bollenwereld” gezocht, want we hebben de in Engeland heel bekende Melvyn Jope voor 3 lezingen kunnen strikken !  Melvyn is vooral bekend in “Cyclamen land” als vooraanstaand lid van de Britse Cyclamen Society, maar daarnaast gaat zijn interesse en kennis ook heel erg naar Galanthus en Crocus.  Voor elk wat wils dus!

In zijn eerste lezing heeft hij het over zijn “Reizen in Noord-Griekenland, Ipiros, Macedonië en Tracië" - wie de bloemenpracht van deze regio’s kent weet dat we kunnen uitkijken naar heel wat moois, met o.a. veel Crocus soorten in de hoofdrol.  Maar ook Irissen, orchideeën en nog veel meer zullen niet ontbreken.

[attachimg=1]

De tweede lezing leert ons alles over Galanthus reginae olgae!  Dé najaarsgalanthus bij uitstek.  Melvyn zal ons vertellen hoe hij ze voor het eerst vond in het wild en vervolgens begon te kweken en te selecteren.  Voor de “galanthofielen” onder ons een buitenkans om duimen en vingers van af te likken.

[attachimg=2]

De derde lezing wijdt ons in, in "De geheimen van het genus Cyclamen".  Nog een van de stokpaardjes van onze spreker.  We krijgen alles te horen en te zien over hoe en waar ze groeien in het wild en hoe je ze het best thuis kweekt!

[attachimg=3]   [attachimg=4]

Tussen al dat moois in maken we natuurlijk tijd voor een koffiebreak en een lunchpauze en onze trouwe bezoekers weten ook dat er nog een hoogst aantrekkelijke tombola volgt waar heel wat kleine juweeltjes voor onze rotstuinen te winnen zijn.  We zwaaien iedereen uit tussen 15 en 16 u.   ))(10

We hopen van harte héél veel volk te kunnen begroeten!   ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

Oeiii VRV, nou gaan jullie het wel wéér heel erg verleidelijk maken )--1 ((6.

Gyi Peelaerts

Luc is er ook een tolk bij om het te vertalen in het Nederlands . Spijtig genoeg  heb ik geen Engels geleerd vroeger in de school

Gyi

Frankie Wulleman

De vele mooie beelden zullen voor zich spreken, Gyi, dat hoeft geen betoog.

Dat ziet er op zijn minst heel aantrekkelijk uit, Luc, de nodige dweils zullen aan de ingang van de universiteit te verkrijgen zijn.  ((6
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

Zijn er deze keer ook emmers verkrijgbaar bij de ingang.
Om de dweil in uit te knijpen. ))4

Gerard Verweij

Citaat van: Bert Stegeman op 26 september 2013, 21:49:26
Zijn er deze keer ook emmers verkrijgbaar bij de ingang.
Om de dweil in uit te knijpen. ))4
Is die trog al klaar? (of was dat een ander topic  ))4)

Bert Stegeman

Dat is een ander topic.
Maar ik heb wel een lege gres buis liggen misschien te gebruiken als  ((6 ((6 voor twee drie personen.
Nee dat word te veel meenemen ;D die laat ik maar thuis

Luc Gilgemyn

Citaat van: Gyi Peelaerts op 26 september 2013, 19:57:21
Luc is er ook een tolk bij om het te vertalen in het Nederlands . Spijtig genoeg  heb ik geen Engels geleerd vroeger in de school

Gyi

))8  sorry Gyi, dat zal niet lukken vrees ik, maar zoals Frankie al schreef, de beelden zullen voor een groot deel voor zichzelf spreken !  ;)

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Cor van Kapel op 26 september 2013, 19:02:55
Oeiii VRV, nou gaan jullie het wel wéér heel erg verleidelijk maken )--1 ((6.

))4  Wie van Cyclamen en Galanthus houd mag dit eigenlijk niet missen Cor .......

Melvyn heeft heel wat op zijn palmares als het Cyclamen betreft ....Zaterdag nog zagen we daar de voorbeelden van op de Kent Show .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Lily-Anne Vereecken

Is dat al 1 van de tombola prijzen Kris ?
Al een idee wat er in de spannende tombola zal zitten?
Guy , laat ja zeker niet afschrikken van de Engelse spreker op de vergadering . De beelden zullen inderdaad weinig uitleg nodig hebben en voor zichzelf spreken .Als je eventueel je vragen opschrijft zal je nadien wel bij iemand de antwoorden kunnen vinden l

Gyi Peelaerts

Spijtig Lily-Anne maar  de operatie die ik gehad heb laat het nog niet toe zo ver te rijden zit nog met een paar  complicatie's van die klembreuk en long embolie.Maar het gaat al beter :'( ???

Gyi

Lily-Anne Vereecken

Hopelijk zien we je dan op een volgende vergadering Guy . Verder spoedig herstel !
Groetjes
Lily-Anne

Luc Gilgemyn

BELANGRIJKE INFO mbt PARKING !!!!!!

Wegens werken in de K. L. Ledeganckstraat zijn er vaak parkeerplaatsen te kort.  Op zo’n 400 meter afstand van de ingang van de botanische tuin is er echter ook een parking (in de Parklaan, tussen beide rijbanen in) waar er meestal heel wat plaats vrij is…deze valt ook onder de betalend parkeren-zone en de prijs is dezelfde als deze in de K.L. Ledeganckstraat. Hieronder een plannetje waar de ligging van deze parking op werd aangeduid.
*gele ster => parking

[attachimg=1]

Best is om bij de parkingmeter de optie "lang parkeren" of "Dagtarief" te gebruiken - dan kunt u voor 3 â,¬ de hele dag blijven staan !

Kris De Raeymaeker

Aha goed nieuws ! Geen excuses meer mogelijk lijkt me ...... ((12
Alle gekheid op een stokje , is wel een heel goede tip ....maakt onze dag alleen maar aangenamer !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

Even een vraagje
Heeft er iemand nog een Morisia monathos over ))2 ))2
Bij mij is hij Naar de rotsplanten hemel gegaan hoop dat hij daar nog wel een leuk leven heeft.
laat maar even weten.
Tot 23 november.