Gerrit,
Met dat nevelen ben ik misschien niet duidelijk geweest....ik bedoel niet als ze ontkiemt zijn.
Normaal worden zaai potten 'gedrenkt' dus vanonder vol laten 'slurpen'....dan zaaien.
Uitdroging begint bijna altijd vanboven...dus af en toe beetje bij nevelen om de juiste vochtigheids graad te behouden.
En evt. eens wat anti schimmel gebruiken mocht het erg vochtig zijn(lucht vochtigheid)
Na ontkieming van onder water geven.
Overiges...schrik niet ik heb jaren terug verschillende meconopsis gezaaid en daar gaat gewoon de broes overheen!...werkelijk!
Ook Androsace vandellii of hirtella,primula allionii...geen gedoe...hup water op de kop...gebeurt in de natuur ook!
Het gaat pas fout met dergelijke planten als de combinatie verkeerd is...natte voetje-nat koppie.........
Het laatste wat je zegt......geloof ik niet in en kan zelfs niet volgens mijn bescheiden kennis,want schimmel komt niet ergens in...maar zit al ergens in!
Schimmel is altijd aanwezig in en op alles maar wordt slechts 'Wakker' als de omstandigheden goed zijn.
Alles om ons heen bestaat uit schimmels en bacterien,de bron van het leven.
Daarom stoomden wij vroeger altijd op de kwekerijen waar ik werkzaam was de grond.
Zelfs hele hectaren grond werden in folie gepakt en gegasd.
Ook potten en trays e.d werden gegasd.
Dit is terecht niet meer toegestaan de laatste jaren want het kwam natuurlijk allemaal in het milieu terecht.
Maar niet voor niets wordt de hele boomkwekerij e.d de laatste tijd geconfronteerd met allerlei virussen en schimmel infecties.
Dat jij in hermetisch afgesloten zaai bakjes/potjes geen schimmel krijgt is een pluim voor jouw,want
het betekent simpelweg dat je 'klimaat' goed is en er geen schimmel kan ontstaan/wakker worden.
Zo zie je maar dat er vele ervaringen zijn en dat het belangrijk is dat we ze hier delen en opschrijven zodat we er voor ons zelf
uit kunnen halen wat werkt,waar we zelf in geloven....

Wat betreft de temperatuurschommelingen....ik ben zo eigenwijs om daar niet in te geloven.
Een relatief klein micro klimaatje kan namelijk slechts korte tijd de temperatuur in de hand houden.
Hoe groter de ruimte hoe relatief langer de temperatuur gehandhaafd kan worden,dit hanteert men ook
in de kassenbouw.
Als je namelijk op een moment zaait dat het buiten 12 graden is en in je bakje 10(meer als 2 a3 graden scheelt het bijna nooit)
en het wordt warmer of kouder dan schommelt het kleine micro klimaat gewoon mee hoor.
Misschien dat jij een uitstekende plek hebt voor je zaaipotten!
Maar voor de rest denk ik meestal basaal......de natuur kunnen we niet beinvloeden en je 'weet niet hoe je zaden de ontkieming' ingaan.
Misschien viel het je al op dat ik in het stukje hiervoor al zei dat zaden en ontkieming te maken hebben met het groeiseizoen ervoor!
De wetenschap komt er steeds meer achter dat het seizoen,de groei en bloei omstandigheden gedurende al die maanden van invloed zijn op 'Hoe een plant de winter ingaat'
En dus ook zaadzetting e.d.........Waarom hebben Eiken bomen het ene jaar meer eikels dan het andere jaar?....en is de kwaliteit/kiemkracht zo verschillend?
...juist.........
Daarom is het nemen van stek in het voorjaar ook erg afhankelijk van het voorgaande jaar!!!...daar kom ik zelf met de Saxen ook steeds meer achter.
Dit jaar waren de Saxifraga's heel laat 'rijp' om gestekt te worden.
Ach Gerrit,dit is een heerlijk onderwerp!.....mooi om over te praten,je moet maar gauw weer eens langskomen.
Uitwisseling van idee en gedachten zijn de basis van onze liefhebberij immers!
Maar vooral blijven zaaien!