Over zaadgoed mijn volgende oordeel. Na 28 jaren van alpieneplanten vermeerdering uit zaad ben ik er intussen achter dat niet altijd het welslagen van opkomst van zaailingen gezocht moet worden in onze eigen manier van zaaien. Natuurlijk is er een verschil in de manier van zaaien of het tijdstip van zaaien. Ook veel andere factoren kunnen een rol spelen. Toch wil ik het over een andere boeg gooien en een mooi voorbeeld geven: al mijn zaadgoed van de verschillende leveranciers wordt per definitie voor eind december uitgezaaid. Het zaadgoed wordt betrokken van sommige expedities, enkele Botanische Tuinen, leveranciers uit Engeland, Z. Amerika, USA en Tsjechie.
Vanuit Tsjechie is het bekend dat enkele leveranciers met elkaar op stap gaan om zaden te verzamelen. Van al deze mensen bestel ik jaarlijks mijn zaden.
Toch moet ik zeggen dat de kwaliteit van het zaadgoed oftewel de opkomst van zaailingen per leverancier soms enorm verschilt. Mijns inziens zou dit aan de bewaarmethode kunnen liggen. Waar moeten we anders de oorzaak zoeken? Zijn er ook andere mensen die deze ervaring hebben? Misschien dat de lucht door een discussie hierover misschien wat opklaart!!!